| کد خبر: 45170 |

تعرفه های بندری پاسخگوی زمان حال نیست

تین نیوز | تعرفه های بندری بر اساس ساختار گذشته نوشته شده است و پاسخگوی زمان حال نیست در حال حاضر زمان آن رسیده که سازمان بنادر و دریا نوردی در ساختار تعرفه ها بازنگری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر ایران با بیان اینکه تعرفه ها بر اساس ساختاری که در گذشته های دور تهیه شده به این نقطه رسیده گفت: اینکه در آن زمان تجارت ایران چگونه بوده و کسانیکه تعرفه ها را طراحی کرده اند نگاهشان به کدام کشورها بوده است بی خبر هستیم .اما آیا آنچه در گذشته نوشته شده پاسخگوی تجارت و صنعت کشتیرانی است؟ و آیا تعرفه ها در سطح منطقه یا بین المللی رقابتی است؟ جوابهای متقن و قاطعی برای این سوالات وجود ندارد اما آنچه مبرهن است اینکه تعرفه های نوشته شده برای زمان خودش پاسخگو بوده و پاسخگوی زمان حال نیست.

امید ملک افزود: برای مثال اگر یک فروند کشتی به طول 300 متر داشته باشیم و قرار باشد 20 هزار تن کالا تخلیه و 15 هزار تن بارگیری کند هر فردی باید بتواند به واسطه این اطلاعات و بر اساس تعرفه ها هزینه کشتی را محاسبه کند اما در حال حاضر این اقدام به هیچ وجه امکانپذیر نیست زیرا در تعرفه ها پارامتر هایی عنوان شده است که از اختیار صاحب کشتی، صاحب کالا و حتی سازمان بنادر و دریانوردی خارج است و این پارامترها نقش های هزینه ای ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: عوامل بسیاری از جمله اینکه کشتی شب به بندر رسیده یا روز، چند انبار کشتی فعال بوده، گزارشگر چه گزارش کرده، جرثقیل بندر خراب بوده یا نه و ... در هزینه ها دخیل هستند که همگی باید توسط کشتی پرداخته شود.

ملک با بیان اینکه نمی توان گفت سازمان بنادر و دریانوردی تعرفه فعلی را اختراع کرده است گفت: اما اینکه چرا طی این سال ها کسی حوصله یا دقت نکرده که در تعرفه ها بازنگری کند جای سوال است و در حال حاضر زمان آن رسیده که سازمان بنادر و دریانوردی در ساختار تعرفه ها بازنگری داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که ایران طی سه سال گذشته با تشدید تحریم ها ، در شاخص ارتباط هر کشور با کشتیرانی ها (liner shipping connectivity index ) که توسط سازمان ملل تعریف شده، بیش از 80 در صد افت داشته است گفت : برای مثبت کردن این شاخص و جذب خطوط کشتیرانی به بنادر کشور به تعرفه های تشویقی و ترغیبی احتیاج  داریم تا خطوط تصمیم بگیرند که به بنادر ما مراجعه کنند.

مدیر عامل شرکت بر و بحر ایران به لزوم بازنگری در تعرفه های حقوق و عوارض بندری اشاره کرد و گفت: باید تعداد تعرفه ها را کم و آنها را شفاف کنیم تا هر فردی بتواند به راحتی هزینه های تخلیه و بارگیری و ... را در بنادر ایران محاسبه کند . در حال حاضر محاسبه هزینه ها با 20 تا 30 درصد خطا انجام می شود که این خطا در این صنعت قابل بخشش نیست درصد این خطا ها باید به کمتر از 4 تا 5 درصد نسبت به عدد واقعی برسد.
وی با بیان کارکرد 24 ساعته بنادر در دنیا گفت: در حال حاضر ساعت کاری در بنادر کشور از 7 صبح تا 2 بعد از ظهر است و پس از این ساعات شارژهای اضافه دریافت می شود.

وی در پایان با اشاره به مشکلات نبود هماهنگی در بنادر کشور گفت: باید هماهنگی لازم بین ساعت کاری بنادر، گمرکات و خطوط کشتیرانی بوجود آید سپس تعرفه ها به گونه ای درج شود که برای همگان قابل محاسبه باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    با سلا و توضیحی خلاصه - - - بابا این کشتیرانی ها به اندازه کافی خون این صاحبان کالا را با حضور سازمان بنادر به شیشه ریخته اند کافی است عوارض های سازمان بنادر را با نظر این قشر بیایند اصلاح بکنند آنگاه خدا به فریاد این صاحبان کالا و کشتی برسد، مثل اینکه ایشان یادشون رفته در دوران ناملایمات اقتصادی ناشی از تحریم های یکجانبه استکبار جهانی چه منابع مالی عظیمی در رابطه با تبدیل نرخ ارز و …این نمایندگان به جیب زدند و چه تخفیفاتی را از سازمان بنام صاحبان کالا و کشتی از این سازمان می گیرند در حالی که نه صاحب کالا خبر دارد و نه صاحب کشتی

  • moharam 0 0

    آقای بر و بحر: یک سازمان پیدا شده، کلیه عوارضی را که وصول می کند به طور شفاف آورده حالا جنابعالی که مشکل محاسبه آ ن را دارید بروید ریاضی خودتان را قوی بکنید خواهشا

  • مسعود مهاجز 0 0

    [امید ملک عزیز می دانم که حرف هایتان متکی به تحقیقات وسیعی در زمینه هزینه خدمات بندری در بنادر خلیج فارس و سایر بنادر در شرق دور است که به نوعی رقبای بندری ایران تلقی می شوند. فکر می کنم بهتر است نتایج همان تحقیقات را هم منتشر کنید تا منتقدان هم با داشتن اطلاعات کافی درباره اظهارات شما قضاوت کنند. ما معمولا باهرچیزی مخالف هستیم و یا مخالف و هیچ باکی هم نداریم که هم تعریف هایمان را بدون ارائه مدارک قانع کننده مطرح کنیم و نه نقدهایمان را. ارائه توضیحات بیشتر لااقل این حسن را دارد که قضاوت کنندگان را با وقوف بیشتری به ابراز نظر وامی دارد. حتی سازمان بنادر هم متقاعد است که هزینه های بندری کشورمان به مراتب بالاتر از همه بنادری است که اتفاقا خدمات مرغوب تری به مشتریان خودشان می دهند در حالی که سازمان بنادر نه به عنوان یک سازمان حاکمیتی که باید روابط مردم و بنگاه ها با یکدیگر را ساماندهی کند همیشه به عنوان یک طرح معاملات وارد عمل می شود و درست مانند یک دکاندار به جای این که در اندیشه بهتر کردن عملکرد بنادر و کاستن از هزینه های نقل و انتقال کالاها باشد بیشتر به درشت کردن ارقام درآمدهایش فکر می کند. به همین خاطر هم هست که سال های سال بنادرکشورمان را در وضعیت انحصاری قرار داده ایم و از غیبت بخش خصوصی که قادر به تامین هزینه احداثبنادر جدید نیست سوءاستفاده کرده و نرخ هایی را به خدمات بندری خودمان تعیین کرده ایم که هم شوق کشتی داران را می خشکاند و هم هزینه حمل کالا را به زیان مشتریان نهای آن یعنی مردم بالا می برد. البته فکر می کنم سازمان بنادر متعهد شده است که در تعیین نرخ های بندری سال ۹۴ از بخش خصوصی هم نظرخواهی کند. به هرحال نرخ بنادرما باید به گونه ای تعیین شود که حداقل کشتیرانی های بین المللی را متقاعد کند که به جای عزیمت به بنادر جنوبی خلیج فارس کالای ایران را مستقیما در بنادر ایرانی تحویل صاحبان کالا بدهند و هزینه اضافی تخلیه و بارگیری مجدد را به مصرف کننده ایرانی تحمیل نکنند. با تشکر منتظر انتشار توجیهات فنی و اقتصادی پیشنهاداتی که مطرح کرده اید می مانیم. با تشکر