| کد خبر: 177817 |

◄ زیان انباشته بخش ریلی با افزایش هزینه‌های ارزی

در بخش باری و مسافری ریلی، به‌صورت میانگین حدود 70درصد از هزینه شرکت‌ها منشا ارزی دارد که منجر شده حتی با تخصیص ارز نیمایی هم شرکت‌ها از پس هزینه‌های خود برنیایند.

تین نیوز

با وجودی که یک سال از بررسی پرونده ناوگان ریلی با عمر بالای 30 سال می‌گذرد و مقرر شده است که این نوع واگن‌های مسافری به مدت یک سال هر دو هفته یک‌بار مورد بازرسی فنی شرکت راه‌آهن قرار بگیرند اما برخی از کارشناسان حمل‌ونقلی معتقدند که این موارد درمان‌های مقطعی و کوتاه‌مدت هستند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی در این‌باره گفت: در بخش باری و مسافری ریلی، به‌صورت میانگین حدود 70درصد از هزینه شرکت‌ها منشا ارزی دارد که منجر شده حتی با تخصیص ارز نیمایی هم شرکت‌ها از پس هزینه‌های خود برنیایند.

محمدرضا کامیاب ادامه داد: با این شرایط، دیگر نمی‌توان امیدوار بود که قطعات تعمیری ناوگان ریلی به آسانی قابل تامین باشد و به همین دلیل حیات شرکت‌های ریلی در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

کامیاب ضمن درخواست حمایت بیش‌تر دولت از بخش ریلی به‌ویژه در بخش مسافری و در حوزه تامین مالی، گفت: سهم ارزبری در تعمیر و نگهداری واگن‌های قدیمی در حال حاضر حدود 25‌درصد و واگن‌های خودکشش بیش از 45 درصد است.

این کارشناس ریلی تاکید کرد: این درحالی است که قدرت پایین خرید واگن نو- به فرض توانایی خرید- به 8 میلیارد تومان رسیده است و تورم شدید بر ناتوانی در سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در حوزه ریلی نیز تاثیرگذار بوده است.

کامیاب اشاره کرد: بنابراین طبیعی است که در این شرایط اقتصادی مردم هم قدرت پرداخت بهای بلیت قطار را در بخش مسافری نداشته باشند و از این منظر هم باید منتظر روزهای رکود و کمبود مسافر که منجربه زیان بیشتر این بخش می‌شود، باشیم.

این در حالی است که معاون ناوگان شرکت راه‌آهن در اظهارنظری گفت: به‌منظور توسعه حمل‌ونقل ریلی در بخش بار و مسافر، ۴۵ لکوموتیو، ۲۷۰۰ واگن باری و ۹۷ واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور اضافه خواهد شد.

مجتبی تفقدی اضافه کرد: به‌منظور توسعه و تجهیز حمل‌ونقل مسافری ۴۹ سالن مسافری، ۴۶ ریل‌باس و ۲ ترن‌ست به ناوگان ریلی کشور افزوده خواهد شد.

تفقدی هم‌چنین فرصت‌های حضور بخش خصوصی در شرایط اقتصادی فعلی را تشریح کرد و گفت: راهکارهای متعددی در سال ۹۷ برای حضور بیش‌تر بخش خصوصی در حوزه ریلی در نظر گرفته‌شده که کاهش تعرفه حق دسترسی، ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی و تضمین سرمایه‌گذاری‌های ریلی از جمله آن‌ها است.

این مقام مسئول در راه‌آهن، بهینه‌سازی جایگاه‌های سوخت، استقرار و پشتیبانی نرم‌افزار مکانیزه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو، احداث و تجهیز مرکز سیمولاتور لکوموتیورانی، ساخت و بهسازی تجهیز دپوی تعمیرات لکوموتیوها، مطالعات تفضیلی مرحله دوم توسعه تعمیرگاه‌های مسافری مشهد و انجام عملیات بازسازی ساختمان پست بازدید را ازجمله پروژه‌های مهم سال جاری این شرکت عنوان کرد.

بنابراین با توجه به توسعه خطوط ریلی توسط شرکت راه‌آهن باید منتظر ایجاد تحولات بیشتری در حوزه ناوگان ریلی باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.