| کد خبر ۳۰۹۰۴۸
کپی شد

◄ تنها از یک‌ سوم ظرفیت بنادر کشور استفاده می‌ شود

دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران با اشاره به اینکه تنها از حدود یک سوم ظرفیت بنادر استفاده می شود، نسبت به غفلت از ظرفیت های اقتصاد دریامحور هشدار داد.

 تنها از یک‌ سوم ظرفیت بنادر کشور استفاده می‌ شود
تین نیوز |

در نهمین همایش بین المللی صنایع فراساحل،  دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران با ترسیم تصویری واقع گرایانه از موقعیت ایران در شبکه تجارت جهانی، نسبت به غفلت راهبردی کشور از ظرفیت های اقتصاد دریا محور هشدار داد.  

به گزارش تین نیوز، دکتر مسعود پل مه، با اشاره به وابستگی ۸۰ درصدی تجارت ملی به دریا، رکود ترانزیت، بهره برداری ناقص از بنادر و سهم ناچیز ایران از تردد کشتی ها در تنگه هرمز، خواستار بازنگری در سیاست های کلان دریایی و گذار از الگوی «هزینه ـ فایده» به «هزینه ـ فرصت» شد؛ مدلی که به گفته وی می تواند موتور نبوغ، اشتغال و رشد واقعی در صنعت دریایی کشور را فعال کند.

دکتر مسعود پل مه، دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، با ترسیم تصویری صریح از موقعیت کشور در نقشه تجارت جهانی، نسبت به غفلت از ظرفیت های اقتصاد دریا محور هشدار داد. او گفت سال گذشته ۹۴ درصد تجارت ایران مبتنی بر دریا بوده و ۸۰ درصد از کل اقتصاد ملی به آن وابسته است، با این حال هنوز استراتژی منسجم دریا محور در کشور وجود ندارد.

پل مه تأکید کرد: در حالی که روزانه بیش از هزار کشتی از دهانه تنگه هرمز عبور می کند و سالانه ۲۵ میلیون تن سوخت فسیلی از این مسیر جابه جا می شود، سهم ایران از این حجم عظیم تجارت ناچیز باقی مانده است. او پرسید: «وقتی خلیج فارس ۵۰ درصد از ساحلش در اختیار ایران است، چرا باید از فرصت های اقتصادی آن تنها چند درصد سهم داشته باشیم؟»

ظرفیت های مغفول در بنادر و ترانزیت

به گفته دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی، ایران با برخورداری از ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۱۲ بندر تجاری فعال، تنها از حدود یک سوم ظرفیت بنادر خود استفاده می کند. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۴ میلیون تن کالای نفتی و ۱۰۸ میلیون تن کالای غیرنفتی از بنادر کشور تبادل شده، افزود: ظرفیت واقعی ایران در تجارت دریایی بیش از ۳۵۰ میلیون تن در سال است.

پل مه یادآور شد که ایران دو دهه پیش سالانه ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی جابه جا می کرد، اما این مزیت امروز در رکود قرار دارد. «اگر برای هر تن کالای عبوری ۱۰۰ دلار ارزش افزوده لحاظ کنیم، درآمد ترانزیتی ایران می توانست قابل رقابت با درآمد نفتی باشد.»

از اقتصاد هزینه ـ فایده تا اقتصاد هزینه ـ فرصت

پل مه یکی از ریشه های این رکود را تداوم نگاه سنتی دولت به اقتصاد دریامحور دانست و گفت: «چهل سال است در دور و تسلسل الگوی هزینه ـ فایده گرفتاریم؛ دولت ریالی خرج می کند تا ریالی به دست آورد، در حالی که باید به سمت هزینه ـ فرصت برویم یعنی دولت هزینه کند تا زمینه نبوغ، اشتغال و تولید فراهم شود.»

او با انتقاد از بی توجهی به نیروی انسانی متخصص کشور افزود که بسیاری از جوانان ایرانی در کشورهای منطقه در حال طراحی و ساخت تجهیزات و سازه های دریایی اند، در حالی که در داخل کشور فرصت مشابهی به آن ها داده نمی شود.

پل مه در پایان با معرفی تشکل ملی کشتیرانی ایران به عنوان نهادی هفتادساله در خدمت صنعت حمل ونقل دریایی، تأکید کرد که «با رفع تحریم های خارجی و اصلاح تحریم های داخلی، می توان اقتصاد دریا محور را به پیشران توسعه ملی بدل کرد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.