| کد خبر: 164583 |

پیروزبخت:

◄ مسئولیت قطعات بی‌کیفیت خودروها با خودروسازان است

در صورت دریافت گزارش مشتریان درباره استفاده از قطعات بی‌کیفیت و غیراستاندارد با متخلف برخورد می‌شود.

تین نیوز

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با ابراز نارضایتی از کنترل کیفیت خودروهای داخلی اعلام کرد: در صورت دریافت گزارش مشتریان درباره استفاده از قطعات بی‌کیفیت و غیراستاندارد با متخلف برخورد می‌شود.

پیروزبخت افزود: مطابق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، واحدهای خودروسازی باید از قطعات استاندارد در تولید و مونتاژ خودروها استفاده کنند. در غیر این صورت شرکت خودروسازی مسئول این تخلف است و باید پاسخگو باشد.

او ادامه داد: برخی قطعات مشمول استاندارد اجباری است و کنترل می‌شود اما خودروسازان باید مطابق رویکرد نوین استانداردسازی بر استاندارد سایر قطعات نظارت کنند.

پیروزبخت یادآوری کرد: برخی خودروسازان از قطعات باکیفیت استفاده کرده و رضایت مشتریان را جلب کرده‌اند اما برخی خودروسازان برای کاهش قیمت تمام‌شده، از قطعات بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

او تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد قادر به کنترل همه قطعات خودرویی نیست و خودروسازان در برابر محصول تولیدی خود مسئولیت دارند؛ بنابراین در صورت گزارش تخلف و اعلام شکایت از سوی مشتریان، با خودروسازان متخلف برخورد می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران یادآوری کرد: کنترل تک‌تک قطعات یک خودرو از سوی مسئولان استاندارد، در هیچ جای جهان مرسوم نیست؛ ما مجموعه یک خودرو را کنترل می‌کنیم که به‌درستی کار می‌کند یا خیر.

به گفته او، اگر قرار بود همه قطعات خودروها استاندارد باشد، آنگاه قیمت خودروها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یافت.

به‌طورکلی هر خودروساز نقشه و تلورانس‌های تولید هر قطعه را در اختیار قطعه سازان می‌گذارد و در هنگام تحویل گرفتن قطعات تلورانس آن‌ها را بهروش‌های مختلف بازرسی می‌کنند تا مطابق استانداردهای اعلام‌شده در قرارداد قطعه‌سازی باشد.

درصورتی‌که قطعه باکیفیت پایین در خودرویی استفاده شود این مسئولیت مستقیماً متوجه شرکت خودروسازی است که قطعه معیوب را تحویل گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.