| کد خبر: 134780 |

در مورد ترمز خودرو بیشتر بدانید

یکی از سیستم‌هایی که در یک خودرو به کار برده می‌شود و بسیار حائز اهمیت است، سیستم ترمز است. این سیستم وظیفه توقف خودرو یا کم کردن سرعت خودرو را به عهده دارد و هر روز با ورود خودروهای جدید به بازار این سیستم ارتقا یافته و به راننده اطمینان خاطر بیشتری را القا می‌کند.

تین نیوز

یکی از سیستم‌هایی که در یک خودرو به کار برده می‌شود و بسیار حائز اهمیت است، سیستم ترمز است. این سیستم وظیفه توقف خودرو یا کم کردن سرعت خودرو را به عهده دارد و هر روز با ورود خودروهای جدید به بازار این سیستم ارتقا یافته و به راننده اطمینان خاطر بیشتری را القا می‌کند.

در سیستم ترمز خودروهای جدید علاوه بر استفاده از روغن از سیستم‌های الکترونیکی نیز بهره برده و در کیفیت ترمز گیری نقشی سازنده را ایفا می‌کنند. این در حالی است که در گذشته سیستم ترمز خودرو تنها به لنت‌ها، کفشک‌ها یا روغن ترمز خلاصه می‌شد، البته هنوز هم در خیابان‌های ایران چنین خودروهایی تردد دارند، اما نکته‌ای که در مورد کم شدن قدرت ترمزگیری وجود دارد این است که لنت‌ها فرسوده شده و با هر بار ترمزگیری از ضخامت آنها کاسته می‌شود، از این رو بعد از مدتی کارکرد قدرت ترمزگیری مناسب را ندارند، همچنین به دلیل استفاده روزمره از خودرو ممکن است که این ضعیف شدن ترمز را حس نکنیم، از این رو می‌توان به مخزن روغن ترمز نگاهی انداخت بر روی این مخزن حرف max در بالا و حرفmin در پایین دیده می‌شود اگر روغن از حد مجاز خود کم یا زیاد شود، ترمزگیری خودرو دچار اختلال شده در نتیجه عملکرد مناسبی نخواهد داشت، اما برخی از افراد در صورت مشاهده کم شدن روغن ترمز اقدام به اضافه کردن روغن می‌کنند تا سطح روغن به حد مجاز برسد این کار درست نیست و وقتی که سطح روغن ترمز پایین می‌رود نشان‌دهنده این است که لنت ترمز نیاز به تعویض داشته و در صورت تعویض لنت‌ها خواهید دید که سطح روغن دوباره بالا می‌آید. البته در برخی از مواقع نیز نشتی شلنگ‌ها یا سیستم ترمز سبب می‌شود که سطح روغن پایین بیاید که در آن صورت تا رفع عیب باید به مخزن روغن افزود.

رنگ روغن ترمز

نکته دیگری که در مورد روغن ترمز وجود دارد این است که روغن ترمز‌ها در دو رنگ آبی و زرد به فروش می‌رسند اگر روغن ترمز درون خودروی شما آبی رنگ است حتما باید همیشه ازروغن ترمزی به همین رنگ استفاده کنید و در صورت زرد بودن نیز همین مساله صدق می‌کند؛ چراکه تغییر دادن روغن ترمز موجب می‌شود تا سیستم ترمز به خصوص شلنگ‌ها آسیب دیده و دچار خوردگی شوند.

صدای ترمز

یکی از مسائل آزاردهنده در ترمز گیری صدای ناهنجاری است که در هنگام فشردن پدال ترمز به گوش می‌رسد. این صدا در برخی از اوقات به قدری بلند و گوش خراش است که نمی‌توان با آن کنار آمد، اما دلیل این صدا را می‌توان به پایین بودن کیفیت لنت‌ها مرتبط ساخت؛ چراکه مواد به کاررفته بی کیفیت در لنت‌های ارزان قیمت که اکثر آنها نیز ساخت کشور چین هستند موجب شده تا صدای ترمز در ایران به امری عادی بدل شود این در حالی است که با نصب لنت‌های با کیفیت و ساخت شرکت‌های معتبر با این مشکل مواجه نمی‌شویم هر چند که در بازار لنت‌های گران قیمتی وجود دارد که گفته می‌شود با کیفیت هستند، اما باز هم نمی‌توان به آنها اطمینان کرد.

بوی بد لنت

شاید بارها بوی بد لنت ترمز به مشامتان رسیده باشد بویی که در اثر ترمزگیری زیاد از لنت‌ها بلند می‌شود و موجب می‌شود تا ترمز‌های شما کمی ضعیف شوند.دلیل این ضعف و تولید این بو ترمز‌های مکرر شدید است که بیشتر اوقات در مسیرهای سراشیبی نثار خودرویمان می‌کنیم در اثر ترمز‌های مکرر و شدید لنت‌ها در اثر برخورد با دیسک داغ شده و در نتیجه چسبندگی خود را از دست می‌دهند از اینرو عمل ترمزگیری به درستی انجام نمی‌شود و حتی ممکن است خودرو متوقف نشود پس در مسیرهای سرازیری بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید تا مجبور به استفاده از ترمز آن هم به صورت مکرر نشوید.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.