| کد خبر: 166207 |

◄ سیف: 1.2 میلیارد دلار ارز آماده عرضه به بانک‌هاست

باوجود برخی مقاومت‌ها از سوی تعدادی از صادرکنندگان، پس از گذشت یک ماه از تصمیم جدید در حوزه ارز شاهد عرضه ارز ناشی از صادرات از سوی صادرکنندگان در سامانه نیما و نظام بانکی هستیم.

تین نیوز

بانک مرکزی تمام توان خود را برای بهبود شرایط بازار پولی کشور به کار گرفت و در این زمینه بااقتدار کامل به میدان آمد تا این‌گونه نهادهای غیرمجاز پولی را با کمک نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی از سر راه اقتصاد بردارد، ازاین‌رو می‌توان گفت که ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، دستاوردی بزرگ است. 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف بابیان اینکه 25 درصد از نقدینگی کشور، براساس برآوردها در سال 1392 در اختیار نهادهای پولی غیرمجاز قرار داشت، ‌عنوان کرد: با توجه به اینکه هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت نهادهای غیرمجاز وجود نداشت و میزان نقدینگی بالایی در اختیار آن‌ها بود و این میزان از نقدینگی در هر مسیری قرار می‌گرفت، اثرات زیان باری را به بارمی آورد، ازاین‌رو می‌توان گفت که ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، دستاوردی بزرگ است. 

وی افزود: در حال حاضر رقم خط اعتباری تعیین‌شده برای ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، حدود 22 هزار میلیارد تومان است که البته این میزان به‌تدریج در حال تخصیص است و تاکنون حدود 15 هزار میلیارد آن تخصیص‌یافته است. ذکر این نکته ضروری است که پشتوانه این خطوط اعتباری، دارایی‌هایی است که از مؤسسات مورداشاره شناسایی می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی با ابراز گلایه از کم‌لطفی‌ها از سوی برخی نمایندگان مجلس در همراهی و پشتیبانی از بانک مرکزی در مسیر ساماندهی تعاونی‌های غیرمجاز، گفت: متأسفانه در این مسیر چالش‌برانگیز، بانک مرکزی به‌شدت مظلوم واقع شد و البته، برخی نمایندگان مجلس نیز در حق بانک مرکزی کم‌لطفی کردند و کمترین همراهی را داشتند.

بخشی از نوسانات ارزی به دلیل فضاسازی سیاسی بین‌المللی است

رئیس‌کل بانک مرکزی بابیان اینکه بخشی از نوسانات ارزی به دلیل فضاسازی‌های سیاسی بین‌المللی ازجمله اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا شکل گرفت، گفت: در نوسانات ارزی دو گروه از عوامل اقتصادی و غیراقتصادی نقش دارند. عوامل اقتصادی همچون تورم و دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی که بر تورم تأثیرگذارند، طبیعتاً این عوامل بر نرخ ارز نیز مؤثر هستند. اما برخی عوامل غیراقتصادی مانند فضاسازی‌های بین‌المللی نیز بر تغییر نرخ ارز اثرگذار است که باید به آن‌ها توجه کنیم.

سیف با اشاره به اینکه بانک مرکزی از ابتدای دولت یازدهم تلاش کرده است که نرخ ارز متناسب با واقعیت‌های اقتصادی تغییر کند، افزود: البته در برخی برهه‌ها نوسانات خفیفی وجود داشت لیکن تغییرات ارز 2950 تومانی در مردادماه سال 1392 نسبت به دی‌ماه سال 1396 به 4200 تومان طبیعی است و این تغییر براثر تفاوت تورم داخلی و خارجی ایجادشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل غیراقتصادی تغییر نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در زمینهٔ عوامل غیراقتصادی باید یادآور شد که مهم‌ترین این عوامل عدم اطمینان به آینده و انتظارات منفی است چراکه هنر دشمنان کشور، فضاسازی و القای عدم اطمینان به آینده اقتصاد کشور است که روشی کم‌هزینه برای تخریب به شمار می‌رود و متأسفانه برخی در داخل نیز به کمک دشمن می‌آیند و به این التهابات و نوسانات دامن می‌زنند.

سیف با اشاره به عرضه یک میلیارد و 200 میلیون دلاری ارز ناشی از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما و نظام بانکی کشور گفت: باوجود برخی مقاومت‌ها از سوی تعدادی از صادرکنندگان، پس از گذشت یک ماه از تصمیم جدید در حوزه ارز شاهد عرضه ارز ناشی از صادرات از سوی صادرکنندگان در سامانه نیما و نظام بانکی هستیم. اما برخی از روز اول با تزریق روحیه ناامیدی در جامعه سعی در ناکارآمد خواندن تصمیم اتخاذشده داشتند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.