نتیجه جستجو

صفحه 1
تعداد خبر: 19
  • در سی سال قبل مسیو کرشیش (August Karl Krziž) نمساوی (اتریشی) و معلم توپخانه مدرسه مبارکه دارالفنون به استمداد شاگردان خود نقشه ای از تهران برداشت که ابعاد آن را به قدم پیموده بودند و زوایا را به تقریب گرفته بودند که اعتبار علمی نداشت و تخمینی بود.

  • میرزا عباس خان مهندس باشی ملقب به مشاور الدوله فرزند میرزا رضا فارغ التحصیل مدرسه نظامی فرانسه. در سال ۱۳۰۲ قمری به ریاست احتساب شهر تهران که وظیفه شهرداری نیز بود انتخاب شد.

  • این عکس ها را می توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه ای در آن ها دید؛ از جزییات لباس ها و چهره ها گرفته تا شکل و شمایل خانه ها و خیابان ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

  • در ایران قدیم همزمان با اروپا مقدمات احداث خط آهن فراهم شده است.

  • براساس افق ۱۴۰۰ و چشم انداز ۱۴۰۴ نیاز ایران به ظرفیت ۲۵۵۰۰ صندلی هوایی برآورده شده بود.

  • راه آهن از قرن 19 به دنیای ما اضافه شد. ظرف چند دهه کشورها و قاره ها رو بهم وصل کرد و محرکی برای رشد اقتصادی عظیم شد.

  • خانه امین الضرب معروف هنوز در خیابان امیرکبیر و ابتدای خیابان ایران نفس می کشد. دیگر مثل آن روزها به سادگی نمی توان درهای این خانه را گشود. میراث داران خانه در این سال ها کمتر میزبان اهالی و خبرنگاران بوده اند و همین حال و هوایی رازآلود به اندرونی خانه امین الضرب می دهد.

  • جمشیدجی نوشروانجی تاتا در یک خانواده پارسی در شهر نوساری ایالت گجرات زاده شد. از او که بنیانگذار گروه صنعتی تاتا می باشد با لقب «پدر صنعت هند» یاد می کنند.

  • اولین معاهده دریایی در زمینه افزایش ایمنی در کشتیرانی تحت عنوان کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) در جولای 1915 برای 5 کشوری که آن را امضاء کرده بودند لازم الاجرا شد.

  • در ۱۰ آوریل ۱۹۱۲، کشتی تایتانیک اولین سفر خود را از ساوت‌همپتون، انگلستان به شهر نیویورک آغاز کرد. اما چند روز پس از سفر، کشتی به کوه یخ برخورد کرد و ظرف چند ساعت غرق شد. حدود ۱۵۰۰ نفر در این فاجعه جان باختند. امروزه، این کشتی در انتهای اقیانوس اطلس قرار دارد.