| کد خبر: 242504 |

◄ مطالبه کار جدی و واقعی ریلی از مسئولان

با سامان یافتن بخش ریلی علاوه بر کاهش مصرف انرژی و آلایندگی، تلفات جاده ای کاهش می یابد، بستر آمایش سرزمین و توزیع جمعیت و ... فراهم می شود، وابستگی به ناوگان هوایی و جاده ای کاهش و تولید صنایع و اشتغال رونق گرفته و تقاضای بهره وری و فناوری گسترش می یابد.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز سه شنبه (ششم اردیبهشت 1401) در دیدار صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل های دانشجویی، دانشگاه را جزو اساسی ترین مسائل انقلاب خواندند و با تبیین نتایج و دستاوردهای چالش مهم و مستمر «نگاه انقلابی و نگاه جریان ضدانقلابی و واپس گرا به دانشگاه» گفتند جمهوری اسلامی به دانشگاه امروز خود افتخار می کند و جوان دانشجو امروز باید با تفکر و اندیشه ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان های انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند. (نقل از بخش آغازین گزارش دیدار در سایت Leader.ir) 

همچنین معظم له در دیدار مسئولان نظام در دهمین روز ماه مبارک رمضان (23 فروردین 1401) نیز بیانات و تذکراتی داشتند و از جمله (به گزارش اقتصاد آنلاین) فرمودند اگر گشایش ارزی به وجود آمد نباید این پول صرف واردات بی رویه شود. این پول ها باید صرف کارهای زیربنایی مثل حمل و نقل ریلی، حل مشکل آب کشور، شرکت های دانش بنیان، راه های ارتباطی با کشورهای همسایه و نوسازی صنایع شود نه اینکه تا پولی گیرمان آمد دوباره راه واردات کالاهای لوکس آغاز شود.

از همین نویسنده:

رفتارهای هزینه تعمیر و نگهداری و قیمت تمام شده در قطارهای خودکشش

ایشان در گذشته دور نیز (20 اسفند 79) در ابلاغ سیاست های کلی بخش حمل و نقل، ایجاد نظام جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هر یک از زیر بخش های آن را با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی و افزایش بهره وری، خواستار شدند.

اما شاخص کار جدی و واقعی مورد اشاره و علت این همه تاکید ایشان بر بخش ریلی چیست؟ با سامان یافتن بخش ریلی علاوه بر کاهش مصرف انرژی و آلایندگی، تلفات جاده ای کاهش می یابد، بستر آمایش سرزمین و توزیع جمعیت و ... فراهم می شود، وابستگی به ناوگان هوایی و جاده ای کاهش و تولید صنایع و اشتغال رونق گرفته و تقاضای بهره وری و فناوری گسترش می یابد.

ولی متاسفانه با وجود حمایت‌ ها و تاکیدات مکرر بر اولویت بخش ریلی به ویژه در سند راهبردی برنامه سوم و سیاست های ابلاغی برنامه ششم، این بخش حتی متناسب با متوسط سایر بخش های صنعتی و اقتصادی کشور رشد ننموده در صورتی که حمل‌ و نقل ریلی درون شهری با تمامی محدودیت های فناوری و اقتصادی مشابه، توانسته به مراتب گام های بزرگتر و سودمندتری را بردارد. 

بدون تردید یکی از رموز موفقیت مترو به ویژه در شهر تهران را می توان به راه‌ اندازی به موقع دو خط اولیه مترو در نیمه دوم دهه هفتاد نسبت داد که با نمایش اثربخشی بالا به مردم و مسئولان، طی دو دهه رشد صد برابری تعداد مسافر را درپی داشته است.

متاسفانه حمل‌ و نقل ریلی برون شهری این توفیق را نداشته و هر دو پروژه مهم مسافری (برقی مشهد و سریع اصفهان) که می‌توانست به عنوان الگوی توسعه مسافری محسوب شود با تدابیر ضعیف و نمایشی، با انحراف، تاخیر و افزایش هزینه روبرو گردید، لذا بر خلاف قانون مدیریت سوخت، سهم مسافر به کمتر از نصف سهم سال 86 و سهم بخش بار تقریبا برابر مانده است.

از سویی وزیر راه و شهرسازی در نامه مورخ 20 فروردین به رئیس سازمان برنامه و بودجه، فهرست پروژه های زیرساختی ریلی اولویت دار برای استفاده از فاینانس خارجی (کشور چین) را ارسال نمودند که به ترتیب اهمیت موارد زیر در آن ذکر شده است:

راه آهن های بافق- سنگان، رشت- آستارا، زاهدان- بیرجند- یونسی، درود- خرم آباد- اندیمشک، بستان آباد- تبریز، شیراز- بوشهر- عسلویه، برقی تهران- مشهد، همدان- سنندج، کرمانشاه- خسروی، گرگان- بجنورد- مشهد (9 مسیر جدید)

اکنون اگر از نگاه دانشجویان ریلی و سایر دانشجویان علاقمند به بخش ریلی، جدی و واقعی بودن برنامه ها را بنگریم، خواهیم یافت چندین اشکال اساسی به جدی بودن درخواست وزیر وارد است، اول اینکه آیا با وجود محصولات فناورانه صحیح است که ما از چین فقط پول گران آن هم برای عملیات خاکی و ... بگیریم یا بهتر است اعتبار مذکور را برای تقویت زیرساخت فعلی در مسیرهای پرتقاضا مثلا برقی تهران- مشهد استفاده کنیم که نتیجه آن مانند خطوط اولیه مترو تهران جدی و واقعی خواهد بود.

و آیا در مسیر دوخطه کردن بافق- سنگان که واقعا تقاضا دارد باید کل مسیر را دوخطه نماییم و یا با دوخطه شدن بخشی می توان به هدف رسید، آیا واقعا احداث دورود- خرم آباد- اندیمشک مناسبترین گزینه است، تاثیر گرگان- بجنورد- مشهد در رفع گلوگاه ها و افزایش سهم ریلی چه اندازه است و آیا بستان آباد- تبریز با همان رویکرد بخش اول ساخته خواهد شد و ... .      

نامه وزیر درباره فاینانس
نامه وزیر راه درباره پروژه های اولویت دار ریلی

 

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.