| کد خبر: 177532 |

◄ چالش‌های نادیده ساخت شهرهای هوشمند

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شهرهای هوشمند بدون شک، مساله امنیت سایبری است.

تین نیوز

کارشناس امور شهری و IT  در ارنباط با موضوع شهر هوشمند، چالش‌ها و فرصت‌های آن گفت: درحالی موضوع شهرهای هوشمند بیش از پیش بر سر زبان‌ها می‌افتد و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار می‌گیرد که برخی از چالش‌های فراروی آن‌ها شاید از دید کارشناسان و مدیریت شهرها به دور مانده باشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مسعود ضیائی اظهار کرد: با توجه به گسترش روز افزون محبوبیت و استقبال کاربران، شهروندان و دولت‌های مختلف از شهرهای هوشمند، شهرهای بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که درصدد تبدیل به یک شهر هوشمند بوده و به دنبال توسعه زیرساخت‌های مربوط به آن هستند.

وی در ادامه به این موضوع پرداخت که، از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در هوشمندسازی شهرهای جهان موثر است، می‌توان به ساختمان هوشمند و جمع‌آوری هوشمند زباله، پرداخت و افزود: دیجیتالی شدن تمامی امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و  استانداردهای زندگی، چگونگی توسعه فرآیند هوشمند شدن شهرها، سرویس به اشتراک‌گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمند کردن سیستم ترافیک، برنامه‌ریزی شهری، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسیستم اقتصادی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی و الکتریکی، سرعت بالای اینترنت و حمل‌ نقل عمومی هوشمند از جمله کارهایی است که باید در شهر هوشمند به آن پرداخت که تهران برخی از زیرساخت‌های آن را در دست اجرا دارد.

به گفته ضیائی، اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند دو واژه به‌هم وابسته‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌خورد. چرا که امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهز هستند و کارها با سرعت بسیاری قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.

کارشناس امور شهری و IT، گفت: به تازگی محققان و پژوهشگران فعال در این حوزه با تقدیر از تلاش دولت‌های مختلف برای هوشمندسازی شهرها، به آنها هشدار داده‌اند که شهرهای هوشمند علیرغم تمامی مزایای متعددی که دارند، ریسک و چالش‌های زیادی نیز دارند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت.

ضیائی در ادامه به این نکته نیز اشاره داشت که، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شهرهای هوشمند بدون شک، مساله امنیت سایبری است که به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنت و زیرساخت‌های شهری هوشمند نفوذ و دسترسی پیدا کرده و اطلاعات موردنیاز خود را تغییر دهند.

کارشناس امور شهری خاطرنشان کرد: روند هوشمندسازی شهرهای جهان در یکی دوسال گذشته سرعت بسیار زیادی گرفته است به‌گونه‌ای که می‌توان گفت، بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم در کشورهای پیشرفته هم‌اکنون نیمی از این راه را طی کرده‌اند.

به گفته ضیائی، از مهم‌ترین چالش‌های شهرهای هوشمند می‌توان به امنیت سایبری ضعیف، وضع قوانین و مقررات دقیق و جزئی، اکراه و عدم تمایل شهروندان به هوشمندسازی خدمات شهری، تامین بودجه و مدل‌های تجاری از سوی دولت و  توسعه زیرساخت‌های هوشمند مربوط به حوزه‌های مختلف نظیر انرژی، آب و سیستم‌های حمل‌ونقل اشاره کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.