| کد خبر: 235766 |

در شهر تهران هنوز نمی دانیم واقعا چه تعداد موتورسیکلت تردد می کند. از 2 میلیون‌ تا سه میلیون دستگاه برآورد می کنند که خودشان حدود ۷ درصد از سفرهای درون شهری پایتخت را پوشش می دهند. این سفرها بسیار فراتر از شاخص های جهانی است و استفاده از موتورسیکلت در حمل بار تبدیل به یک معضل جدی شده است.

تین نیوز

یادداشت سوم از مجموعه یادداشت های حمل و نقل و ترافیک، به مدیریت حمل بار و موتورسیکلت در سطح شهر اختصاص دارد.

در شهر تهران هنوز نمی دانیم واقعا چه تعداد موتورسیکلت تردد می کند. از 2 میلیون‌ تا سه میلیون دستگاه برآورد می کنند که خودشان حدود ۷ درصد از سفرهای درون شهری پایتخت را پوشش می دهند. این سفرها بسیار فراتر از شاخص های جهانی است و استفاده از موتورسیکلت در حمل بار تبدیل به یک معضل جدی شده است.

 تبعات اجتماعی و امنیتی برخورد با موتورسیکلت ها به مرور زیاد شده است. تردد موتورسیکلت ها در پیاده رو ها و خطوط ویژه، نرخ بالای تخلفات از قوانین راهنمایی و رانندگی و‌ ورود راحت به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد با در نظر داشتن آلودگی شدید هوا و صوت توسط آنها از چالش های مهم این‌وسیله برای شهر محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید:

 موضوع مهم بار در پایتخت هم که قصه دراز دارد و مدیریت شهری هنوز نتوانسته است مدیریت جابجایی کالا در شهر را سروسامان دهد. در بهترین حالت حدود ۳۰ هزار دستگاه وانت در قالب ۶۰ شرکت مجوز حمل کالا در شهر دارند اما خوب می دانیم شهرداری تهران هم از بازار چند ده میلیاردی حمل کالا بی نصیب است و هم شهروندان، آثار منفی بی حساب بودن حمل کالا در هر ساعتی و مکانی و با هر وسیله ای را به جان می خرند. برای حل این مشکلات و ده ها مشکل دیگر که اینجا ذکر نشده است دو راهکار کوتاه مدت دو ساله و چهار ساله وجود دارد.

راهکارهای کوتاه مدت دو‌ساله عبارتند از:

  • ساماندهی و مدیریت بار و کالای شهر تهران صرفاً از سوی شهرداری تهران
  •  ایجاد وحدت رویه و یکپارچه سازی توسط یک نهاد واحد در حمل بار و کالا
  • هویت بخشی، شناسایی و شناسنامه‌دار کردن موتور سواران (الزام نصب پلاک در جلو و همچنین صدور پلاک به نام شخص نه موتور سیکلت!)
  • اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران شهر تهران
  •  تدوین آیین‌نامه و راه‌اندازی سامانه‌های متمرکز جهت اعطای مجوز، ساماندهی، مدیریت یکپارچه، نظارت بر عملکرد و تمرکز مشاغل و اصناف مرتبط با امور حمل و نقل بار با حفظ رقابت‌پذیری بخش خصوصی
  •  انتقال تردد خودروهای توزیع کالا به ساعات غیر اوج ترافیک
  •  هدایت حمل بار بین شهری به رینگ خارجی معابر شهر
  • استفاده از ظرفیت پایانه‌های برون شهری و درون شهری مسافری در ساماندهی بار و مسافر
  •  اصلاح ساختار سازمانی سازمان پایانه‌ ها و پارک‌سوارها با توجه به واگذاری مسئولیت جدید مدیریت بار شهر برای این سازمان
  •  ساماندهی حمل بار و کالا از پایانه‌های برون‌شهری از طریق راه‌اندازی سامانه‌های جامع اتوماسیون بار
  • و پنج یشنهاد میان‌مدت که ظرف ۳-۴ سال قابلیت تحقق دارند:
  • توسعه و احداث سالانه حداقل یک پایانه اقماری با هدف توزیع متناسب تقاضای سفرهای برون‌شهری در سطح شهر
  • هوشمندسازی پایانه‌های چهارگانه جنوب، غرب، شرق و بیهقی متناسب با فناوری‌های روز دنیا
  •  تکمیل فاز اول و دوم پایانه شرق جدید با هدف ساماندهی ترافیکی و ایجاد قطب گردشگری در محدوده شرق تهران با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی
  •  ایجاد تمهیدات قانونی لازم به منظور مدیریت زمانی و مکانی تردد خودروهای باری بر اساس نوع و وزن بار و میزان آلایندگی آن در شهر

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: صفحه شخصی وحید نوروزی در شبکه های اجتماعی

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید