| کد خبر: 267026 |

توسعه تجارت به اوراسیا نیازمند تقویت زیرساخت پایانه مرزی آستارا

با همکاری دولت ایران و آذربایجان پل موقت مرزی بین دو کشور افتتاح شده اما همچنان تجار و بازرگانان برای توسعه تجارت به کشورهای اوراسیا نیازمند تقویت زیرساخت ها به ویژه در پایانه مرزی هستند.

تین نیوز

با همکاری دولت ایران و آذربایجان پل موقت مرزی بین دو کشور افتتاح شده اما همچنان تجار و بازرگانان برای توسعه تجارت به کشورهای اوراسیا نیازمند تقویت زیرساخت ها به ویژه در پایانه مرزی هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، تجارت آسان با کشورهای عضو اوراسیا یکی از مهم ترین مزیت های نسبی عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که ایران به آن دست یافت اما نکته قابل توجه اینکه بعد از چند سال از پیوستن جمهوری اسلامی به این اتحادیه اقتصادی و گمرکی، برخی از زیرساخت های موردنیاز به ویژه پایانه مرزی در ایران و گیلان به عنوان میز ایرانی اوراسیا در کشور، هنوز به صورت کامل فراهم نشده و تجار و بازرگانان در مراودات تجاری و صادراتی با مشکلاتی روبرو هستند.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU)

پایانه مرزی جدید آستارا فاقد زیرساخت های مناسب

محمود باباش پور دبیر انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا با گلایه از فراهم نبودن بستر مناسب صادراتی در مرز جدید ایران و آذربایجان، می گوید: اخیراً گذرگاه موقت مرزی جدید ایران و آذربایجان در آستارا افتتاح شده اما فاقد X-R، بدون باسکول و پرسنل کافی است و اسماً شبانه روزی و رسماً ساعات متمادی با قطعی اینترنت روبرو هست.

به گفته دبیر انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا، فقدان اسکن بار کامیون ها، انتظار طولانی حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون در صف انتظار، فقدان کامیون های یخچال دار و امثالهم بخش دیگری از مشکلات تجار و بازرگانان در پایانه مرزی آستارا است.

پل جدید آستارا روزنه امیدی پیش روی بازرگانان

قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز می گوید احداث پل جدید روزنه امیدی را به روی بازرگانان و تجار باز کرد اما این مهم تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه زیرساخت های مناسب در آن، فراهم باشد.

رضاییان معتقد است زحمات زیادی برای احداث پل مرزی آستارا کشیده شده اما لازم است سرمایه گذاری به منطقه وارد شود و کارهای نیمه تمام را، تمام کند.

رئیس تاق بازرگانی گیلان گفته، خوشبختانه تردد از پل جدید در آستارا در جریان است که باید شمار این تردد در روز از 200 ناوگان بگذرد.

اعلام آمادگی سرمایه گذار داخلی و خارجی برای ایجاد ترمینال مرزی در آستارا

سید جلیل جلالی فر، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه نیز می گوید: مرز زمینی آستارا مهم ترین مبادی ورودی و خروجی کالا به بخشی از کشورهای عضو اوراسیا ازجمله روسیه است از این روز اهمیت بالایی در توسعه تجارت دارد.

به گفته وی، در آستارا مشکلات فراوانی وجود دارد که عمدتاً به علت ضعف مدیریتی و ضعف در امکانات زیرساختی است.

آن طور که جلالی فر بیان کرده، پل دوم گذر مرزی آستارا در دولت سیزدهم ساخته شده اما تکمیل نیست و لازم است به دلیل محدودیت در منابع دولت، شرایط برای ورود بخش خصوصی برای ایجاد یک ترمینال جاده ای مدرن در حد خاورمیانه ایجاد شود.

با توجه به اینکه گذر مرزی آستارا در یک کریدور بین المللی قرارگرفته، ایجاد یک ترمینال جاده ای مدرن نیازمند سرمایه گذار کلان است و به گفته عضو اتاق بازرگانی گیلان، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مشترک اعلام آمادگی کرده اند و اقداماتی در این رابطه نیز در حال انجام است و به زودی مذاکرات اولیه در همین رابطه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

تردد کامیون از پل مرزی آستارا

تکمیل تمامی امکانات و زیرساخت ها کلید بهره مندی کامل از پایانه آستارا است

لازم به توجه است که اگر بخواهیم زیرساخت مناسب را با تمامی امکانات در آستارا داشته باشیم، باید تمامی امکانات نظیر انبارها، سیلوها، سوله ها و همچنین سورتینگ خاورمیانه را در آن پایانه تعبیه و برنامه ریزی کرد.

جذب سرمایه گذاری خارجی در رشد و توسعه اقتصادی و افزایش GDP مؤثر بوده و یقیناً دولت از این مهم استقبال خواهد کرد.

برنامه ریزی غلط در راهداری و وجود دلالان از مشکلات پایانه مرزی آستارا

مهران فکری نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان نیز گفته است: متأسفانه مسئولین استانی برنامه ریزی خاصی بعد از دهه ۷۰ در پایانه مرزی آستارا نداشته اند و درحالی که حجم کالاها و بارهای ترانزیتی که از سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر از آستارا عبور می کنند ظرفیت و گنجایش این تعداد و حجم کامیون در یک پیک صادراتی را ندارند.

عضو اتاق بازرگانی گیلان گفته است که بارها در نشست های نظیر شورای گفت وگو، مشکلاتشان را مطرح کرده اما مشکل عمده وجود دلالان در پایانه و عدم ناهماهنگی و برنامه ریزی غلط راهداری و حمل ونقل جاده ای است.

فکری پیشنهاد می کند که اگر وزارت امور خارجه، سفارت و پایانه مرزی، فرمانداری آستارا همت و آذربایجان را مجاب کند که روزانه باید ۵۰۰ دستگاه کامیون را پذیرش کند و از طرف دیگر جلوی دلالان حاضر در پایانه نیز گرفته شود، پایانه عاری از هرگونه مشکل خواهد شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان همچنین بیان کرده که باید میزان کامیون، کرایه ها و سامانه نوبت دهی در پایانه مرزی به درستی عمل کنند تا مشکلات موجود به صورت کامل، حل شود.

تسهیل تردد مرزی در آستارا در صورت تلاش طرف آذربایجانی

غلامعلی نیک فهم ملاسرایی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به حل بخشی از مشکلات تجار و بازرگانان در پایانه مرزی آستارا، گفته است: پیرو مذاکراتی که وزرای ایران و آذربایجان داشتند، مقرر بود تا اقداماتی در راستای تسهیل عبور و مرور در مرز انجام شود که تعمیر پل قدیمی در سمت ایران و آذربایجان یکی از آن ها بود.

پایانه مرزی آستارا


هدف نهایی، تردد آنی در پایانه مرزی آستارا است

به گفته وی، تعمیر پل قدیمی در سمت ایران در حال انجام و هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد رسیده و امیدواریم طرف آذربایجانی هم در این مهم تلاش بیشتری کند تا تسهیل در تردد را به صورت آنی در پایانه مرزی آستارا را شاهد باشیم.

آن گونه که مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان بیان کرده، متوسط ورود و خروج در مرز قدیمی آستارا به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون در روز می رسیده است.

سایت مرزی جدید، موقتاً ایجاد شده است

نیک فهم این را هم گفته که در کنار مرز قدیمی، سایت موقت مرز جدید راه اندازی شده که این مرز صرفاً برای ورود کامیون ها به کشور راه اندازی شده و می توان گفت امکانات و لجستیکی که در آن تعبیه شده صرفاً برای کنترل مرزبانی، گذرنامه و گمرک است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان، گذر موقت مرزی آستارا علیرغم اینکه چند روزی افتتاح شده روزانه ۴۰ تا ۵۰ کامیون را راهی کشور می کند.

سایت موقت آستارا به پایانه دائمی ارتقا خواهد یافت

«سایت موقت به سایت پایانه مرزی جدید و دائمی ارتقا خواهد یافت»؛ این را مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان اعلام کرده و در ادامه آن گفته است: شرایط ساختمان سازی و تملک اراضی زمین های پیرامونی پایانه قرار هست انجام شود هرچند ممکن است کمی طول بکشد اما تا زمان ساخت ابنیه لازم در پایانه مرزی جدید، از گذر مرزی فعلی به عنوان سایت موقت استفاده خواهد شد و شرایط برای اینکه تردد در آن دوطرفه باشد نیز در دستور کار است.

در حال حاضر مسیر دسترسی به پایانه مرزی به عنوان یک مسیر محدود و البته جایگزین، آسفالت شده و کامیون ها از یک مسیر آسفالته به مسیر اصلی آستارا – اردبیل و دیگر مقاصد بارگیری ازجمله پایانه مرزی حرکت می کنند.
 

تا ساخت ابنیه لازم در پایانه جدید، از گذر فعلی به عنوان سایت موقت استفاده خواهد شد

نیک فهم به فارس گفته است: برخی نیازمندی ها ازجمله تسهیل در امور گمرکی نیز در پایانه مرزی آستارا لازم است که باید انجام شود تا تردد کامیون ها در روزبه ۷۰۰ تا ۸۰۰ عدد برسد که در چنین شرایطی به یک وضعیت ایده آل خواهیم رسید.

دست دلالان تقریباً کوتاه شده است

مدیرکل راهداری گیلان پیرامون وجود دلالان در پایانه مرزی آستارا نیز گفته، از سال گذشته اقدامات بسیار خوبی با درایت عوامل امنیتی در شهرستان آستارا در راستای کنترل دلالان در پایانه مرزی انجام شده که یکی از اقدامات تحولی نوبت دهی مکانیزه با راه اندازی سامانه الکترونیکی است.

بدون شک، هدف راهداری و حمل ونقل جاده ای تسهیل در امور تجار و تردد راحت کامیون ها است اما برخی نوسانات و نواقص ممکن است در این روند اختلالاتی را ایجاد کند که قطعی برق، قطعی اینترنت و فیبر نوری و امثالهم از نمونه های آن است.

وجود برخی مشکلات زیرپوست صادرات ایران به اوراسیا

علی ای حال، زیرپوست صادرات ایران به کشورهای اوراسیا ازجمله روسیه و آذربایجان، مشکلاتی پنهان مانده که علیرغم حذف تعرفه های تجاری فی مابین ایران و کشورهای عضو اوراسیا، ترس از بروز بحران های دیگری تجار و بازرگانان را نگران کرده و نیازمند تلاش مضاعف است.

وجود مشکلاتی نظیر صف درازمدت کامیون ها منتهی به پایانه مرزی آستارا، مدت هاست در منطقه وجود دارد و هرچند با تلاش مسئولان فعلی کاهش یافته اما زیان هایی را تاجران وارد کرده و هزینه های تجارت را برای آن ها افزایش داده است.

ضرورت بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی

گشاده رویی از سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی در توسعه حمل ونقل به ویژه در پایانه ها آن هم در استانی که پایه کشاورزی داشته و توان صادراتی آن نیز قابل توجه هست، نیازی مبرم و مستلزم توجه مسئولان عالی استان و کشور است.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.