| کد خبر: 148211 |

لزوم تدوین نقشه راه توسعه دریامحور در گیلان

معاون امور اقتصادی و دارایی گیلان گفت: تدوین نقشه راه توسعه دریامحور استان با توجه به اسناد بالادستی فراملی، ملی و استانی می تواند از گام های اولویت دار برای رسیدن به این هدف باشد.

تین نیوز

معاون امور اقتصادی و دارایی گیلان گفت: تدوین نقشه راه توسعه دریامحور استان با توجه به اسناد بالادستی فراملی، ملی و استانی می تواند از گام های اولویت دار برای رسیدن به این هدف باشد.

به گزارش ایسنا، علیرضا نوروزی در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان گیلان که با موضوع «آماده سازی سند توسعه دریامحور استان گیلان» در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، با اشاره به مفهوم توسعه دریامحور، اظهار کرد: توسعه دریامحور یک تفکر و رویکرد است و با توانمندی همه جانبه کشور در دریا برای حضور موثر و برتر در تمامی فعالیت ها در راستای رسیدن به منافع اقتصادی، اجتماعی و نظامی تعریف می شود.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان افزود: هرچند در استان گیلان طی چند سال گذشته رویکرد توسعه دریامحور مطرح شده است اما به نظر می رسد که این رویکرد تنها بر روی توسعه حمل و نقل دریایی مبتنی است. توسعه دریامحور تنها متکی به حمل و نقل دریایی نیست بلکه شامل بهره مندی از تمامی منافع دریا از عمق و سواحل می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون اقتصاد دریایی بنادر کشور از جمله بنادر شمال مشمول رویکرد برون زایی شده است، گفت: اقتصاد مقاومتی بر روی درون زایی اقتصاد و برون گرایی آن تاکید دارد.

نوروزی با اشاره به ظرفیت های ساحلی استان گیلان، یادآور شد: متاسفانه بهترین عرصه های جلگه‌ای استان تحت حضور تاسیسات و خطوط انتقال گاز قرار گرفته است و از سوی دیگر بستر راه آهن نیز از همین جلگه ها که بیشترین منافع اشتغالزایی و اقتصادی را می‌تواند برای استان رقم بزنند، می گذرد لذا علاوه بر سواحل که هنوز در بسیاری از مناطق نمی توان نسبت به تملک آنها برای سرمایه گذاری اقدام کرد، عرصه های جلگه ای استان نیز قابلیت بهره برداری خود را از دست می دهند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان با تاکید بر اینکه باید علاوه بر حمل و نقل دریایی به سایر عرصههای توسعه دریامحور توجه کنیم، ادامه داد: اقتصاد دریامحور با مفاهیم اقتصاد آبی، اقتصاد دریایی و اقتصاد سبزآبی در سطح جهان معنا می یابد.

وی با تشریح فعالیت های دریامحور در کشورهای مختلف متذکر شد: هیچکدام از کشورهای دنیا تنها بر روی حمل و نقل دریایی متمرکز نشده‌اند بلکه در موارد متعددی از جمله مدیریت حمل و نقل آب، مخابرات، ساخت و سازهای آبی، پرورش ماهی و ماهیگیری و برداشت از معادن ساحلی و دریایی نیز فعال هستند.

نوروزی، اقداماتی را به عنوان الزامات برای رسیدن به توسعه دریامحور گیلان عنوان کرد و افزود: توجه به مدیریت یکپارچه و هدفمند در سطح کلان استان بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین عرصه های بندری استان، لزوم تامین و تدارک پسکرانه‌های بندری و بنادر خشک در حد فواصل بین بنادر مختلف گیلان برای تحت پوشش قرار دادن مجموعه ای از بنادر به صورت متمرکز به همراه توجه به لزوم تنفیذ و تثبیت حقوق مالکیت زمین و خروج از چالش های محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی و گردشگری و لزوم ایجاد ارتباط و تعامل ارزش افزا بین اقتصاد دریا و سواحل، جلگه و کوهستان از جمله اقداماتی است که باید برای رسیدن به توسعه دریامحور انجام داد.

وی تصریح کرد: همچنین تدوین نقشه راه توسعه دریامحور استان با توجه به اسناد بالادستی فراملی، ملی و استانی می تواند از گام های اولویت دار برای رسیدن به این هدف باشد.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه باید به فکر ایجاد پارک ملی تحقیقات و نوآوری دریای کاسپین و یک بانک اطلاعات فرصت های سرمایه گذاری از پهنه و نوار ساحلی استان بود تاکید کرد: باید علاوه بر سطح استان، در سطح کلان ملی نیز توسعه دریامحور را به طور جدی مدنظر قرار داد تا بتوان همچون سایر کشورهای همسایه شمالی از تمامی منافع و مزیت های دریا برای توسعه بهره برد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.