| کد خبر: 166097 |

تجربه‌های استفاده از ارز دیجیتال در گردشگری

تین نیوز

مسعود غلامی*: برای اولین‌بار یکی از خطوط هوایی بین‌المللی که به‌عنوان یک شرکت نوآور در خطوط هوایی جهانی شناخته‌شده است، نسبت به پذیرش پول مجازی اقدام کرد. گرچه این عمل همراه با انتقادهای فراوانی مواجه شد ولی بدون شک راه را برای انواع پول و ارز مجازی و دیجیتال هموار کرد. در سال‌های اخیر تعداد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی به دنبال استفاده از آن بوده که البته دلایل مشخصی داشته‌اند.

مشکلات و معضلات اخیر کشور در خصوص تخصیص ارز جهت گردشگری و هتلداری که با بحران‌هایی همراه بوده، شناسایی راهکارهایی در این‌خصوص را موردتوجه قرار داده است. گرچه خریدوفروش ارزهای دیجیتال در بازار ایران ممنوع شده و بانک مرکزی تهدیداتی مثل سفته‌بازی، حباب ونوسان شدید قیمت را ازجمله موارد قابل احتیاط در خصوص به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال اعلام کرده ولی شناسایی این ارزها و نقش آنها در توسعه می‌تواند موردبررسی قرار گیرد.

ارز دیجیتال چیست؟

پول مجازی، پول الکترونیک، ارز دیجیتال یا ارز الکترونیکی نوعی از پول است که به‌صورت فیزیکی وجود ندارد و فقط در قالب دیجیتالی و در فضای مجازی وجود دارد. در سال ۲۰۱۲، بانک مرکزی اروپا، ارز مجازی را به این شکل تعریف کرد: «نوعی پول دیجیتالی غیرقابل‌کنترل که معمولا توسط توسعه‌دهندگان آن کنترل می‌شود و در میان اعضای یک جامعه مجازی خاص مورداستفاده و پذیرش قرار می‌گیرد.» تاریخچه ارزهای دیجیتال خیلی به گذشته‌های دور نمی‌رسد. اولین ارز در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه‌شده‌اند و در حال‌حاضر حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال در جهان شناسایی و مورد مبادله قرارگرفته است. این ارزها، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می‌کنند، رمزنگاری‌های ارزهای دیجیتال تاکنون غیرقابل هک اعلام‌شده است.

ارزهای دیجیتال از فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. از دیگر مشخصات ارزهای دیجیتال آن است که برای حفظ امنیت و ناشناس بودن ساخته‌شده‌اند. تقلب در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال جایگاهی ندارد. کسی مالک آنها نیست و کسی نمی‌تواند آنها را متوقف یا هک کند. آنها غیرمتمرکز هستند و واسطه‌ها را حذف می‌کنند. استفاده از ارزهای دیجیتال نیاز به ثبت‌نام یا مدارک ندارد. فرآیند استخراج برای همه مقدور است و همه می‌توانند با سخت‌افزارهای مناسب از آن کسب درآمد کنند. اگر کاربری کیف پول خود را گم کند، پول او از گردش خارج می‌شود. بیت‌کوین‌های گمشده، درست مانند بقیه بیت‌کوین‌ها همچنان در زنجیره بلاک باقی می‌مانند، اما برای همیشه به خواب می‌روند؛ چون هیچ‌کس هیچ راهی ندارد تا کلیدهای محرمانه‌ای را که بیت‌کوین‌ها را دوباره قابل‌خرج کردن می‌کند، پیدا کند. نظر به قانون عرضه و تقاضا، وقتی بیت‌کوین‌های کمتری در دسترس باشند، تقاضا برای آنهایی که باقی‌مانده‌اند بیشتر می‌شود و برای جبران این تقاضا، بهای بیت‌کوین‌ها افزایش می‌یابد.

کاربرد پول مجازی در گردشگری

پول‌های مجازی به‌سرعت در جهان در حال رشد و توسعه هستند و هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی برای رفع محدودیت‌های خود از وجود آنها استقبال کرده‌اند ولی قطعا این پول‌ها نیازمند بازنگری و تدوین قوانینی هستند که بتوانند تحت کنترل باشند تا ضمن جلوگیری از بروز مسائلی همچون پولشویی، مسائل مالیاتی و اقدامات خرابکارانه و... بتوانند از ظرفیت‌های خود برای توسعه استفاده کنند. اکنون کشورهای زیادی نسبت به این ارزها واکنش نشان داده و با آن به اشکال مختلف مواجه شده‌اند.

برای مثال، فرودگاه‌های استرالیا نسبت به پذیرش این پول‌های رمزنگاری‌شده اقدام کرده‌اند. طبق گفته یکی از مدیران‌کل فرودگاه، این حرکت یک گام مهم در آینده است. او معتقد است: «بسیاری از مردم در سراسر جهان دارای این پول هستند و بسیاری از این افراد در سراسر جهان سفر می‌کنند، بنابراین منطقی است که ما جهت دریافت این ارزهای دیجیتالی برنامه‌ریزی کنیم. این آغاز کاری است که ما را امیدوار می‌سازد تا در تمامی کسب‌وکارهای خود از این ارزها استفاده کنیم.» از سوی دیگر، شرکت TravelbyBitd به‌عنوان یک شرکت متخصص ارز دیجیتال می‌گوید: «ما مسیرهای گردشگری را طراحی می‌کنیم و خدمات گردشگری و هتلداری خود را با پلت‌فرم پرداخت ارز دیجیتالی ارائه می‌دهیم. شما نیز به‌عنوان یک مسافر، فقط پول دیجیتال پرداخت می‌کنید!»

در حوزه گردشگری و هتلداری چشم‌انداز ویژه‌ای برای این پول دیده‌شده و بسیاری از گردشگران در حال‌حاضر در مورد چشم‌انداز پول‌های مجازی و هزینه‌کرد آن در سفر هیجان‌زده هستند و پذیرش منطقی و قانونمند آن می‌تواند راهی برای توسعه و برون‌رفت از بحران‌هایی باشد که هر از چند گاه یک‌بار بروز می‌کند. ارز مجازی فرصت‌های منحصربه‌فردی برای صنعت هتلداری و گردشگری فراهم می‌کند تا بتوانند در زمان بحران‌ها نسبت به کنترل درآمد خود اقدام و گردشگران را از تبدیل ارز به ارز محلی بی‌نیاز کنند.

یک آژانس‌ خدمات مسافرتی اروپایی به‌عنوان یکی از اولین‌ها در پذیرش ارز مجازی، در این زمینه به‌طورجدی شروع به فعالیت کرده و تجارب خود را با دیگران به اشتراک گذاشته است. این شرکت همچنین به مسافران خدماتی ازجمله رزرو پروازها و اجاره اتومبیل با یکی از ارزهای دیجیتال را ارائه و اعلام کرده است که به‌زودی این خدمات را به‌صورت آنلاین نیز ارائه و حتی در برخی موارد در صورت خرید با این ارزها، بالغ‌بر ۱۰ درصد تخفیف ارائه خواهد کرد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال‌حاضر امکان رزرو بیش از ۳۰۰هزار هتل در سراسر جهان با استفاده از این ارز وجود دارد. سرعت استفاده از ارزهای دیجیتال در حال افزایش است.

*مدرس دانشگاه

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.