| کد خبر: 270257 |

زندگی و ماجراجویی های مارکوپولو در سرزمین های دور

زندگی مارکوپولو و سفرهای او، یکی از جالب ترین و هیجان انگیزترین موضوعات برای افرادی است که به سفر، تاریخ و داستان های مختلف از سراسر جهان علاقه داشته و می خواهند تا با فرهنگ سایر مردمان آشنا شوند.

تین نیوز

زندگی مارکوپولو و سفرهای او، یکی از جالب ترین و هیجان انگیزترین موضوعات برای افرادی است که به سفر، تاریخ و داستان های مختلف از سراسر جهان علاقه داشته و می خواهند تا با فرهنگ سایر مردمان آشنا شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، بسیاری از ما مارکوپولو را به عنوان بزرگ ترین جهانگرد دنیا می شناسیم. اما آیا با جزئیات زندگی این تاجر و جهانگرد سرشناس و ماهیت سفرهای او به درستی آشنایی داریم؟ اگر شما هم کنجکاو هستید که درباره سفرهای مارکوپولو اطلاعات بیشتری داشته باشید و با تأثیری که او بر روی اروپا گذاشت آشنا شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره زندگی و ماجراجویی های مارکوپولو در سرزمین های دور برای شما بگوییم.

مارکو پولو کیست؟

زندگی مارکوپولو، تاجر و جهانگرد قرن ۱۳ و ۱۴، از سال ۱۲۵۴ در ونیز ایتالیا شروع شد. پدر مارکو، نیکولو پولو، یک تاجر موفق بود که بیشتر اوقات به سرزمین های دور برای انجام معاملات بسیار مهم و تجارت های بزرگ سفر می کرد. عموی وی، مافئو پولو هم یکی دیگر از تاجران بسیار مهم ایتالیا بود که به همراه پدر مارکو به سفرهای تجاری زیادی می رفت. زندگی مارکو از همان ابتدا در بین تاجران بزرگی شروع شده بود که برای گسترش تجارت های خود به سفرهای دور و درازی می رفتند.

به دلیل داشتن وضعیت مالی مناسب و رشد در خانواده ای تاجر و جهانگرد، زندگی مارکوپولو در دوران جوانی با مشکلات مالی گره نخورده بود. او در ونیز ایتالیا توانست تحصیلات عالیه کسب کند و در موضوعاتی از جمله زبان های خارجی، تجارت و بازرگانی مدرک خود را بگیرد. به دلیل این که خانواده او هم تاجران بزرگی بودند، او به همین زمینه علاقه مند شد و علاوه بر تحصیل در این رشته، از پدر و عموی خود هم نکات مهمی را برای کار و تجارت آموخت.

 زمانی که مارکو هنوز یک پسر جوان بود، پدر و عمویش، مافئو پولو، یک سفر بسیار مهم را به آسیا شروع کردند. آن ها در این سفر از جاده ابریشم که بزرگ ترین مسیر تجاری آن زمان بود عبور کرده و تجارت های بسیار مهمی انجام دادند. با این که سفر به آسیا برای تجارت نیکولو پولو بسیار موفقیت آمیز بود، اما روی زندگی خانوادگی او تأثیر منفی گذاشت. مادر مارکو زمانی که پدرش آن ها را برای سفر به آسیا ترک کرد به شدت مریض شد و در همین سال ها در گذشت. به دلیل این که مارکو هنوز پسر جوان و کوچکی بود، خاطرات زیادی از پدرش در ذهن او باقی نماند.

آغاز ماجراجویی های مارکوپولو

آغاز ماجراجویی های مارکوپولو زمانی بود که در سن ۱۷ سالگی، پدر خود را دوباره پس از سال ها دید. نیکولو پس از چندین سال سفر به آسیا به همراه برادر خود، بالاخره به ونیز بازگشته بود. مارکو که از دیدن دوباره عمو و پدر خود خوشحال بود، تا هفته ها و ماه ها پای صحبت های آن ها نشست و به خاطرات سفرهای آن ها گوش داد. شنیدن خاطرات آسیا برای مارکو بسیار جذاب و هیجان انگیز بود و همین موضوع هم باعث شروع ماجراجویی های مارکوپولو شد.

پدر و عموی وی که این همه شوق و اشتیاق را در او مشاهده می کردند، برای سفرهای بیشتر به آسیا هیجان زده شدند و تصمیم گرفتند تا دوباره سفرهای خود را آغاز کنند. سفرهای دوم خانواده پولو به آسیا در سال ۱۲۷۱ شروع شد و این بار مارکو هم برای اولین بار به عمو و پدر خود پیوست.

سفرهای مارکوپولو در آسیا

سال ۱۲۷۱ نقطه عطفی در زندگی مارکوپولو محسوب می شد و موفقیت های وی در آینده را رقم زد. همان طور که اشاره شد آغاز سفرهای مارکوپولو، به همراه پدر و عموی خود به آسیا بود. درست مانند سفر قبلی، خانواده پولو از جاده ابریشم که مهم ترین مسیر تجاری زمان خود بود سفر کردند. در این سفر آن ها از کشورهای آسیایی بسیار مهمی مانند ترکیه، ایران و آسیای میانی عبور کردند. در این سفر آن ها با افسانه های محلی، فرهنگ های بسیاری آشنا شدند و به دلیل داشتن تجربه سفر قبلی عمو و پدر، مارکو توانست از این اطلاعات استفاده کرده و حتی نکات بیشتری را درباره کشورهای آسیایی و مردمان آن بیاموزد. سفرهای مارکو به همین نحو تا سال ۱۲۷۵ ادامه داشت.

در سال ۱۲۷۵، خانواده مارکو در سفرهای خود به چین رسیدند که در آن زمان تحت سطنت کوبلای خان، حاکم مغول آن زمان، اداره می شد. آوازه سفرها و ماجراجویی های مارکوپولو و خانواده او به گوش کوبلای خان رسیده بود و او علاقه زیادی به شنیدن داستان های مارکو و خانواده او نشان می داد. کوبلای خان که شیفته هوش، سواد و تجربه های مارکو شده بود، او را به مأموریت های مهم دیپلماتیک بسیاری فرستاد.

علاقه دولت چین به مارکو یک طرفه نبود و او هم به این سرزمین پهناور علاقه بسیاری نشان داده بود. همین موضوع باعث شد که ۱۷ سال از عمر خود را به سفر در چین و در کل سرزمین های تحت حکومت مغول ها بگذراند. در این سفر ۱۷ساله مارکو موفق شد تا تمامی سرزمین های مغول ها را کشف کند و با فرهنگ بسیاری از مردمانی که در این سرزمین ها زندگی می کردند آشنا شود. در طی این سال ها، مارکو به عنوان مهم ترین و باارزش ترین سفیر دولت مغول ها و کوبلای خان محسوب می شد. 

مجسمه مارکوپولو

 

ماموریت های مهم مارکو پولو

زندگی مارکوپولو در چین و سفر در سرزمین های تحت سلطه مغول ها دستخوش تغییرات بسیار مهمی شد. کوبلای خان او را به نوعی سفیر خود قرار داده بود و وی را به مأموریت های بسیار مهمی می فرستاد. این مأموریت ها برای گسترش روابط کوبلای خان با سرزمین های دیگر، جمع آوری اطلاعات، انجام معاملات سیاسی و آشنایی با مردم سرزمین های مختلف انجام می شدند. برخی از مهم ترین مأموریت های دیپلماتیک مارکوپولو به عنوان سفیر کوبلای خان و دولت مغول ها شامل موارد زیر می شوند.

سفرهای مارکوپولو به چین جنوبی

اولین سفر دیپلماتیک مارکو به چین جنوبی بود که بخشی از سرزمین های خود مغول ها محسوب می شد. مارکو به این بخش از چین سفر کرد تا پیام مهمی را از کوبلای خان به حاکمان آن منطقه برساند. در این سفر مارکو همچنان مأمور شده بود تا از شهرهایی مانند گوانگدونگ، فویجان و گوانگشی عبور کرده و درباره حاکمان این شهرها تحقیق می کرد تا از وفاداری آن ها به کوبلای خان مطمئن شود.

ماجراجویی های مارکوپولو در میانمار

سفرهای مارکوپولو به عنوان سفیر کوبلای خان در برمه یا میانمار امروزی ادامه پیدا کرد. مأموریت مارکو در آن زمان این بود که با دولت و حاکمان برمه روابط خوبی برقرار کرده و آن ها را در لیست متحدان کوبلای خان قرار بدهد. همچنین در این سفر، مارکو درباره مردم محلی، نقشه برمه و جغرافیای این کشور اطلاعات بیشتری کسب کرد و همه آن ها را برای کوبلای خان برد.

سفرهای مارکوپولو در ویتنام

کوبلای خان قصد داشت که متحدان خود را گسترش داده و همچنین تجارت با کشورهای دیگر را هم آغاز کند. برای همین هم مارکوپولو را به ویتنام فرستاد تا بتواند درباره بهترین نوع تجارت در ویتنام اطلاعات بیشتری کسب کرده، با نیازهای مردم محلی بیشتر آشنا شده و پیام صلح کوبلای خان را به حاکمان ویتنام برساند.

سفرهای مارکوپولو به هند

همان طور که اشاره کردیم، زندگی مارکوپولو سرشار از سفرهای مهم و دیپلماتیک بوده و یکی از این سفرها هم سفر به هند بود. سفر مارکو به هند در مناطق مختلف این سرزمین مانند سریلانکا، بنگلادش و خود هند شکل گرفت. او توانست در این سفر با فرهنگ گسترده مردم این کشور آشنا شده و تجارت های مهمی را انجام بدهد.

سفرهای مارکوپولو به ایران

یکی از مهم ترین سفرهای مارکو به عنوان سفیر کوبلای خان، به سرزمین پارس یا ایران بود. او توانست با حاکمان ایران ارتباط برقرار کرده و روابط تجاری محکمی را بین ایران و سرزمین مغول ها برقرار کنند. در این سفر مارکو به شهرهای مختلفی از ایران رفته و با عالمان ایران، معماری بناها و بسیاری از تکنولوژی های پیشرفته آن زمان در ایران آشنا شد.

بازگشت مارکو پولو به ونیز

سفرهای مارکوپولو در سراسر آسیا و ماجراجویی های وی حدود ۲۴ سال طول کشید و در نهایت در سال ۱۲۹۵، مارکو به ونیز، زادگاه خود بازگشت. به دلیل این که سفر مارکو بسیار طول کشید، بسیاری از مردم ونیز باور نمی کردند که او واقعاً به سفر رفته و ماجراجویی های بزرگی داشته است. زمان زیادی از بازگشت وی به ونیز نگذشته بود که ونیز و جنوا وارد یک جنگ بزرگ شدند. مارکو هم وارد این درگیری شد و در نهایت توسط نیروهای جنوایی دستگیر شد.

او مدت زیادی را در زندان های جنوایی سپری کرد و توانست روی بسیاری از زندانیان تأثیر مثبتی بگذارد. سرانجام  پس از آزادی از زندان هم تصمیم گرفت تا سفرها و ماجراجویی های خود را تمام کرده و باقی عمر خود را در ونیز سپری کند. او در همان ونیز ازدواج کرد و سرانجام صاحب سه دختر به نام مورتا، فانتینا و بلا شد. مارکو از تجربیات و روابطی که در طی این سال ها کسب کرده بود استفاده کرد تا تجارت های بزرگی را در ایتالیا و سایر اروپا انجام بدهد. وی سرانجام در سال ۱۳۲۴ به پایان بزرگترین سفر خود در دنیا رسید و چشم از جهان بست.

تندیس مارکوپولو

سفرنامه و کتاب مارکوپولو

زمانی که مارکوپولو به زندان جنوایی ها می افتد، با یک فرد به نام راستیچلو آشنا شد. مارکو تمامی جزئیات سفرها و ماجراجویی های خود را برای او تعریف کرد و راستیچلو هم تصمیم گرفت تا داستان های مارکو را مکتوب کند. مکتوب کردن این خاطرات، سرانجام منجر به نوشتن کتابی به نام سفرهای مارکوپولو شد. این کتاب که در اصل به فرانسوی قدیم نوشته شده بود، به بخش های مختلفی بر اساس منطقه های سفر مارکوپولو تقسیم شد.

در ابتدای این کتاب یک مقدمه و پیشگفتار بود و سپس وارد سفرهای مارکو در آسیا می شد. در این کتاب درباره جغرافیای سرزمین های آسیایی، معماری و بناهای مناطق مختلف، فرهنگ مردم، افسانه های فولکلور و محلی و بسیاری نکات مهم و جالب درباره این سرزمین ها گفته شده است.

میراث به جا مانده از زندگی مارکوپولو

با وجود این که قبل از مارکو هم جهانگردان بسیاری بوده اند که به آسیا سفر کنند، اما مارکو اولین شخصی بود که به صورت گسترده اروپا را با فرهنگ آسیا آشنا کرد و راه تجارت های مهم را به این سرزمین ها باز کرد. توضیحات دقیق و شفاف مارکو از فرهنگ و مناطق مختلف آسیا باعث شد تا سفرنامه مارکوپولو تبدیل به یکی از مهم ترین منابع مطالعه مردم اروپا درباره آسیا شود.

مارکوپولو در سفر خود به آسیا با بسیاری از سیستم های پیشرفته مانند سیستم معامله با پول کاغذی، معماری های پیشرفته آسیایی، ذغال سنگ، عینک مطالعه و بسیاری اختراعات دیگر آشنا شد و آن ها را به اروپا هم معرفی کرد. علاوه بر تأثیراتی مانند گسترش دیدگاه اروپایی ها از آسیا، آشنایی جهانگردان و تاجران اروپایی با آسیا و همچنین آشنایی مردم اروپا بافرهنگ قاره ای دیگر، مارکوپولو توانست با کتاب و سفرنامه خود، تأثیر مهم و عمیقی روی ادبیات اروپا هم بگذارند. افسانه هایی که وی از سرزمین های مختلف بازگو کرده بود، تأثیرات عمیق و بسیار خوبی روی ادبیات اروپا گذاشته بود. به همین دلیل هم از سفرنامه مارکوپولو به عنوان یکی از مهم ترین کتب در تاریخ اروپا یاد می شود.

 ماجراجویی های مارکوپولو در آسیا ۲۴ سال طول کشید و بی شک نمی توان تمامی سفرهای مارکوپولو را در یک مطلب کوتاه شرح داد. او توانست در طی ۲۴ سال تأثیر بسیار زیادی روی روابط دولت مغول ها یا کوبلای خان با سایر سرزمین های آسیایی گذاشته و پس از بازگشت به ونیز هم با انتشار سفرنامه خود، تأثیر بزرگی روی فرهنگ، ادبیات، تجارت و  بسیاری زمینه های دیگر در اروپا بگذارد. سفرنامه مارکوپولو یکی از مهم ترین کتاب های اروپا و منبع الهام تاجران، جهانگردان و داستان نویسان بسیاری در این قاره شد.

با وجود این که سال ها از مرگ این تاجر و جهانگرد بزرگ می گذرد، اما هنوز هم آوازه سفرهای او در سراسر جهان پیچیده و کتاب او برای تاریخ شناسی و مطالعه فرهنگ های مختلف استفاده می شود. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.