| کد خبر: 143534 |

دو راهکار کلیدی برای جذب گردشگران خارجی

به گواه آمار، سفر گردشگران خارجی به ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته، به طوری که سال گذشته بیش از ۵ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند.

تین نیوز

به گواه آمار، سفر گردشگران خارجی به ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته، به طوری که سال گذشته بیش از ۵ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند.

این درحالی است که اگر بخواهیم به هدف‌گذاری انجام شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست یابیم و جذب گردشگران خارجی را تا ۲۰ میلیون نفر در سال افزایش دهیم، باید مشکلات و موانع جذب گردشگران خارجی را برطرف کنیم. برای آگاهی از مشکلات گردشگران خارجی در سفر به ایران بهترین منبع راهنمایان گردشگری زبان‌های خارجی به ویژه زبان‌های اصلی فرانسه، اسپانیایی، انگلیسی و آلمانی زبان هستند که با گردشگران خارجی بسیاری در ارتباط بوده و مشکلات را به طور مستقیم از زبان آنها می‌شنوند. به گفته راهنمایان گردشگری، پوشش به ویژه در فصل‌های گرم سال یکی از مشکلات مشترک بین گردشگران خارجی است. همچنین مسائل زیرساختی و کاستی در خدمات‌رسانی از مهم‌ترین مشکلات مطرح‌شده از سوی گردشگران خارجی است.

براساس برآوردهای انجام شده و شنیده‌ها، گردشگران اروپایی بیشتر نسبت به استاندارد نبودن هتل‌ها، منوی غذایی یکسان و تکراری در بیشتر رستوران‌های کشور معترض هستند. تسلط کافی ایرانی‌ها به ویژه نیروی انسانی فعال در گردشگری به زبان انگلیسی و نداشتن توانایی در برقراری ارتباط کلامی با خارجی زبان‌ها از دیگر مشکلات مطرح شده از سوی گردشگران خارجی است. عده‌ای مانند گردشگران ژاپنی نیز نسبت به کمبود فضای پارکینگ خودرو در سطح شهر یا مراکز گردشگری گلایه دارند. این گروه از گردشگران نسبت به اینکه باید با فاصله مکانی از مقصد مورد نظر گردشگری از خودروی نقلیه پیاده‌شده و مسافتی را پیاده‌روی کنند، معترض هستند.

 

مشکل برقراری ارتباط کلامی

گردشگران آلمانی زبان نسبت به اینکه فروشندگان، نیروی انسانی فعال در گردشگری و به طور کلی مردم ایران به زبان انگلیسی مسلط نیستند و توانایی برقراری ارتباط کلامی با آنها را ندارند معترض هستند و پوشش در فصل‌های گرم سال را برای گردشگران زن آلمانی زبان مشکل می‌دانند.

سهیل شاهزاده صفوی، راهنمای گردشگری آلمانی زبان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات گردشگران آلمانی زبان و پوشش در فصل تابستان است. به طور کلی آنها معتقدند در یک فرهنگ دیگری بزرگ شده‌اند و با این وجود حجاب را می‌پذیرند. هر چند که به عقیده سید حسین مرعشی رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی حجاب مشکل گردشگران خارجی نیست و آنها به دنبال دیدن دنیای جدید و برقراری ارتباط با جوامع بشری هستند. وی مشکل را در کاستی‌های شناسایی دقیق ایران و جاذبه‌های طبیعی ایران به خارجی‌ها می‌داند. به گفته راهنمایان گردشگری آلمانی زبان از دیگر مشکلات گردشگران آلمانی زبان آن است که فروشندگان و بیشتر مردم ایران به زبان انگلیسی مسلط نیستند این در حالی است که زمانی که به آلمان سفر می‌کنید بیشتر فروشندگان و شهروندان آلمانی به زبان انگلیسی با گردشگران خارجی صحبت می‌کنند.

 

خدمات‌رسانی نامناسب

به عقیده برخی دیگر از راهنمایان گردشگری خدمات‌رسانی نامناسب یکی از عمده‌ترین مشکلات گردشگران خارجی است و گردشگران خارجی نسبت به آن معترضند.

سعید صفایی، راهنمای گردشگری اسپانیایی زبان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت»در این باره گفت: به طور کلی عمده‌ترین مشکلات گردشگران خارجی خدمات‌رسانی نامناسب هتل‌ها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌هاست. همچنین حمل‌ونقل نامناسب نیز از بزرگترین مشکلات گردشگران خارجی است. او افزود: با وجود اینکه بسیاری از ایرانی‌ها به زبان انگلیسی تسلط ندارند اما به دلیل خونگرمی و مهمان‌نواز بودن مردم کشورمان به راحتی با گردشگران خارجی ارتباط برقرار می‌کنند. این فعال گردشگری بیان کرد: گردشگران خارجی به دلیل علاقه به ایران حجاب را می‌پذیرند و معتقدند باید قوانین ایران را رعایت کنند اما با روسری به شدت مشکل دارند و به ویژه در فصل گرما تحمل روسری را ندارند.

 

کمبود پارکینگ در ایران

به نظر می‌رسد گردشگران کشورهای مختلف مشکلات مختلفی دارند. برای نمونه گردشگران ژاپنی نسبت به کمبود پارکینگ به ویژه مقابل مکان‌های گردشگری معترض هستند.

علی علی‌پور، راهنمای سفر ژاپنی زبان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» گفت: به طور کلی گردشگران ژاپنی که به ایران سفر می‌کنند با رضایت کامل به کشور خود باز می‌گردند و با وجود مشکلات ریز و درشتی که در گردشگری ایران وجود دارد از سفر خود رضایت دارند. او افزود: یکی از مواردی که به طور معمول گردشگران ژاپنی نسبت به آن معترضند، نبود پارکینگ کافی برای سایت‌های گردشگری، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی است. به طور کلی آنها از اینکه به دلیل کمبود پارکینگ باید چند متر جلوتر از خودروی نقلیه پیاده‌شده و به سوی موزه روانه شوند، اعتراض دارند. علی‌پور در ادامه بیان کرد: همچنین یکی از مشکلات راهنمایان سفر و تورهای ورودی مجوز راهنمایی و رانندگی برای ورود به هر شهر است. در هر شهری که خودروهای گردشگری وارد می‌شوند پلیس‌های راهنمایی و رانندگی درخواست مجوز راهنمایی و رانندگی برای آن شهر می‌کنند و در صورت نداشتن مجوز، وسیله نقیله اجازه ورود به شهر را نخواهد داشت. در حالی که کسب مجوز راهنمایی و رانندگی هر شهر برای آژانس‌های گردشگری کار بسیار مشکلی است.

 

منوی غذاهای تکراری

گردشگران فرانسوی زبان و البته انگلیسی زبان نیز نسبت به مواردی معترض هستند که شامل استاندارد نبودن امکانات فیزیکی و خدماتی هتل‌ها و مکان‌های اقامتی، منوی تکراری رستوران‌ها و پوشش برای زنان در فصل‌های گرم سال می‌شود.

مجتبی برزویی، راهنمای سفر فرانسه و انگلیسی زبان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات زنان گردشگر خارجی پوشش است. البته مشکل اصلی گردشگران خارجی پوشش در فصل تابستان است به ویژه تابستان امسال که دمای هوا به شدت افزایش یافته است.

او افزود: به جز آن مشکل دیگر گردشگران خارجی استاندارد نبودن هتل‌ها و نبود امکانات کافی در هتل‌های کشور است. اگر خدمات‌رسانی نامناسب را هم به آنها بیفزاییم با مجموعه‌ای از مشکلات روبه‌رو می‌شویم که باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود، زیرا گردشگری ورودی کشور را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

به طور کلی بیشتر گردشگران اروپایی از طبقه متوسط هستند. بنابراین ترجیح می‌دهند در هتل‌های ۳ ستاره اقامت کنند که هزینه کمتری دارد، اما این هتل‌ها امکانات مناسبی ندارند. برزویی با اشاره به مشکل منوی رستوران‌ها و تکراری بودن غذاها نیز عنوان کرد: یکی از مشکلات گردشگران خارجی منوی تکراری رستوران‌ها در همه جای ایران است در صورتی که گردشگران خارجی ترجیح می‌دهند از غذاهای محلی ایرانی استفاده کنند.

این در حالی است که در تمامی رستوران‌ها چند غذای محدود و تکراری وجود دارد و کباب گزینه مشترک تمامی رستوران‌های کشور است.

سخن آخر

تنها پرداختن و بیان مشکلات گردشگران خارجی برای جذب آنها کافی نیست و برای توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگران به ایران باید در رفع مشکلات گام‌های عملیاتی و اجرایی برداشت. در همین زمینه مرتضی رحمانی موحد، معاونت پیشین گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سال گذشته با برگزاری جشنواره‌های غذا و الزام بر رستوران‌دارها به افزودن غذاهای محلی در منوی غذایی تلاش کرد مشکل تکراری و محدود بودن غذاها در منوی رستوران‌ها را تا حدودی برطرف کند. همچنین هتلداران را ملزم به استانداردسازی هتل‌های خود کرده، اما نوسازی خودروهای نقلیه از مواردی است که باید از سوی دیگر نهادها پیگیری شود.

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.