◄ چالشهای احداث جاده قزوین-تنکابن
پروژه ملی قزوین- الموت- تنکابن ضمن مسیر شمال را 2-3 ساعت نزدیکتر کرده و با صرفهجویی در مصرف سوخت باعث کاهش ترافیکی محور کرج-رشت نیز میشود.
پروژه ملی قزوین-الموت-تنکابن مسیر شمال را 2-3 ساعت نزدیکتر کرده و با صرفهجویی در مصرف سوخت باعث کاهش ترافیکی محور کرج-رشت نیز میشود.
به گزارش تیننیوز، جاده قزوین-الموت-تنکابن چهارمین راه ارتباطی به مازندران با ۳۳۰ کیلومتر طول است، مسافت قزوین- شمال را حدود ۱۸۲ کیلومتر کاهش میدهد.
به گزارش مهر در سفر رهبر معظم انقلاب به قزوین در سال ۸۲ طرح ساخت جاده قزوین-الموت به تنکابن به تصویب رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین درباره محور قزوین-تنکابن گفت: راه اصلی قزوین، الموت به تنکابن به طول ۱۴۸ کیلومتر دارای ۶ قطعه است که تکمیل قطعات ۱، ۲و۳ حدفاصل کیلومتر صفرتا کیلومتر ۶۲ قزوین تا الموت در اولویت قرار گرفت.
مسعود حقلطفی افزود: محور قزوین، الموت به تنکابن یک طرح ملی است که راه پدافندی محسوب میشود و زمان سفر را ۲ تا ۳ ساعت کاهش میدهد.
حقلطفی ادامه داد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده موردنیاز برای احداث این جاده است که تاکنون ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: اعتباری که تا پایان پروژه در محدوده استان نیاز داریم بالغبر ۴۰۰ میلیارد تومان است.
حق لطفی گفت: ۱۰ کیلومتر مسیر هم در پایین اکبرآباد با رانش زمین مواجهیم و امیدواریم تا پایان سال آینده ۹۵ درصد مسیر به پایان برسد که امسال قرار بود ۳۹ میلیارد تومان به پروژه تزریق شود و تاکنون ۲۶ میلیارد تومان تخصیص دادهشده است.
او اضافه کرد: هرچند اجرای طرحهای عمرانی مشکلات زیستمحیطی هم دارد اما باید پذیرفت که راه زیرساخت توسعه است.
جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راههای اداره راه و شهرسازی استان قزوین نیز در خصوص پیشرفت فیزیکی این گفت: ساخت این محور از کیلومتر ۱۰ آزادراه قزوین- کرج آغازشده و پس از عبور از منطقه الموت و رشتهکوههای البرز با طی مسیری ۱۴۸ کیلومتری به کمربندی تنکابن متصل میشود.
وی اضافه کرد: ۹۲ کیلومتر این مسیر در استان قزوین قرار دارد و آنچه باید احداث شود حدود ۱۱۸ کیلومتر است و ۳۰ کیلومتر همان جادههای موجود در استان مازندران است که به مسیر جدید متصل خواهد شد.
قزوینیان گفت: در محدوده صفرتا کیلومتر ۱۳ یکلایه آسفالت ریخته شده و از کیلومتر ۱۳ تا ۴۰ حدود ۹۰ درصد ابنیه و ۸۰ درصد عملیات خاکی انجامشده است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی عبور از محدوده لغزشی کیلومتر ۳۵ تا ۴۵ است که برای این کار به مطالعات دقیق ژئوتکنیک و تهیه طرحهای حفاظتی و پایدارسازی نیاز داریم که این کار انجامشده است.
قزوینیان اضافه کرد: همچنین از کیلومتر ۵۸ تا ۶۲ نیز آسفالت شده و امیدواریم محور قزوین تا روستای شهرک تا پایان سال آینده آماده بهرهبرداری شود.
وی بیان کرد:اجرای این پروژه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تاکنون برای اجرای نیمی از مسیر قزوین به الموت و تنکابن بالغبر۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل آن در محدوده استان قزوین با برآورد جدید به ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.
قزوینیان اظهار داشت: اگر اعتبارات بهموقع پرداخت شود امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم ۶۲ کیلومتر مسیر را در حوزه استان قزوین تحویل دهیم و ترافیک این مسیر برقرار شود.
نگران عبور وحوش منطقه از مسیر جاده هستیم
اما سیاوش شمسیپور مدیرکل محیطزیست استان قزوین اظهار داشت: در کشور ۱۷۰ پروژه ملی، ارزیابی زیستمحیطی ندارد که یکی از آنها همین طرح است لذا در شرایط کنونی برای بررسی وضعیت جاده قزوین، الموت به تنکابن جلسات مختلفی برگزار شد.
وی ادامه داد: قرار شد برای حفظ وحوش منطقه و پوشش گیاهی مسیر در کیلومتر ۴۵ تا ۵۵ تونلی ایجاد شود تا وحوش بتوانند عبور کرده و از بین نروند.
وی بیان کرد: البته باید پذیرفت احداث جاده در محورهای کوهستانی و جنگلی حتماً به محیطزیست آسیب میرساند و باید تلاش کنیم این آسیبها به حداقل برسد و این پروژه هم بههرحال به پیشرفت ۵۰ درصدی رسیده و هزینههای سنگینی داشته و ما هم کمک میکنیم تا با رفع مشکلات زیستمحیطی این طرح به پایان برسد.
مدیرکل محیطزیست استان قزوین در پاسخ به این سؤال که آیا دغدغهای در اجرای این طرح دارید تصریح کرد: این طرح دو فاز دارد که یک بخش از قزوین تا الموت است که از سال ۸۶ آغازشده که در منطقه شیرکوه باید تونلی احداثشده و زیرگذر و روگذر برای وحوش منطقه پیشبینی شود.
وی اظهار داشت: فاز دوم در محور الموت تا مرز مازندران است که در این مسیر درختان ارس و جمعیت زیادی از گونههای درختی وجود دارد که در این مسیر ۵ تونل در دستساخت است و باید مراقب باشیم این درختان قطع نشود و باطلهها و خاکبرداریها در آبراهه رودخانه ریخته نشود اما درنهایت بهزودی با تعیین تکلیف نهایی این پروژه وضعیت جواز زیستمحیطی آن مشخص میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.