| کد خبر: 270493 |

اختصاص یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بزرگراه تنکابن- الموت- قزوین

یک هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار بابت از سرگیری عملیات اجرایی طرح ملی راه اصلی تنکابن - الموت - قزوین اختصاص یافت.

تین نیوز

نماینده مردم شهرستان های تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی از اختصاص یک هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار بابت از سرگیری عملیات اجرایی طرح ملی راه اصلی تنکابن - الموت - قزوین خبرداد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، طرح راه اصلی تنکابن - الموت – قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۲ مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد، در مجموع شامل ۶ قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می شود.

فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از طریق این پروژه ۱۶۴ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در استان مازندران و بقیه هم جزو استان قزوین است.

برابر گزارش ها، روند اجرای این طرح در استان مازندران به علت کمبود اعتبار و بدهی به پیمانکار از آذر ماه سال گذشته تاکنون دچار وقفه شده و پیمانکار آن که قرارگاه خاتم الانبیاء است از آن زمان تاکنون دست از کار کشیده است.

وزیر راه و شهرسازی هم در بهمن ماه سال گذشته در جریان سفر یک روزه به قزوین طی بازدید از روند اجرا پروژه قزوین - تنکابن به رسانه ها گزارش داده بود : با توجه به پیشرفت فیزیکی روند اجرای این طرح در استان قزوین و اهمیتی که در توسعه مسیرهای ارتباطی کشور دارد این مسیر ۹۴ کیلومتری در استان قزوین گام نخست این طرح که حدود ۶۲ کیلوتر ار طول مسیر ۹۰ کیلومتری در این استان باید تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد و زیربار ترافیک برود و در این حوزه پیمانکار هم باید بستر های لازم برای افتتاح این طرح ملی در منطقه را فراهم سازد.

در این پیوند سید شمس الدین حسینی نماینده مردم شهرستان های تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : موضوع تعطیلی روند اجرای این طرح ملی بابت طلب از دولت نزد رییس سازمان برنامه و بودجه داوود منظور زمانی که در اواخر دی ماه سال گذشته به رامسر سفر یک روزه داشت مطرح شد و ایشان هم با این پیشنهاد موافقت کرد.
وی افزود : این اعتبار اواخر سال گذشته اختصاص داده شده و پیرو صحبت هایی که با وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت به ظاهر حدود ۵۰ درصد این اعتبار برای روند اجرای این طرح در قزوین و بقیه هم مازندران هزینه خواهد شد.

وی اظهار کرد : در مجموع این طرح ملی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق وعده رییس جمهوری طرح هایی که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند باید به سرانجام برسد و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

برابر گزارش کارشناسان ناظر این طرح ملی، به ظاهر پیمانکارآن به خاطر طلب حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی دست از کار کشیده است.

نماینده مردم شهرستان های تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی گفت : مهم ترین راهبرد این دولت اجرای طرح مولد سازی بوده و در نظر دارد با تامین اعتبار به این شیوه مالی بیشتر طرح های تاریخی که از ادوار گذشته روی زمین باقی مانده به سرانجام برساند به هر شکل آنچه از سوی پیمانکاران و ناظران این طرح ملی گزارش شده تکمیل این طرح حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان، اعتبار نیاز دارد و امیدوارم با تزریق این اعتبار این طرح عمرانی که نزدیک به ۲ دهه زمان بر شده هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

در شرایط کنونی مسافت فعلی شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از مسیر جاده رشت ۳۳۰ کیلومتر است که با احداث این طرح، طول این مسیر ۱۷۷ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

در گذشته های نه چندان دور این جاده کوهستانی و سنگلاخی پر پیچ و خم با طبیعت بکر که یک طرف آن صخره های مخملی و طرف دیگر دره ای عمیق که به رودخانه ای خروشان منتهی می شود مسیر تردد مردمانی بود که با عبور از روستاهای یان دشت، خانیان، آش محله، سربالان، یوج، شهرستان، درجان، مران، سلج انبار و پیچ بن در استان مازندران به سرزمین دژهای تسخیر ناپذیر و روستاهای دیندرود، گرمارود، کلان، زوارک، سلیکان، ورک، حسن آباد و... سرانجام به الموت و قزوین می رسیدند.

هم اکنون جاده های هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستنند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می شود.
با احداث این جاده، مسیر تردد از مازندران به استان های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان هموارتر می شود و می تواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی بکاهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.