| کد خبر: 268725 |

کارشناس حمل و نقل پیشنهاد کرد:

◄ موافقت با گرانی بلیت قطارهای مسافری به یک شرط

سعید قصابیان کارشناس حمل ونقل با اشاره به انتقاد شرکت های حمل ونقل ریلی مسافربری به نحوه قیمت گذاری قطارهای مسافری پیشنهاد کرد: شرکت های حمل ونقلی ریلی مسافری باید آزادسازی نرخ بلیت را در ازای دریافت سوخت آزاد از دولت مطالبه کنند.

تین نیوز

در حاشیه جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی براساس پیشنهاد انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی مصوب شد تا درخواست افزایش قیمت بلیت قطار های ۵ ستاره مربوط به سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۵ درصد و ۲۹ درصد در سال آینده اعمال شود. بر این اساس در مجموع ۵۴ درصد به قیمت پایه بلیت های قطار های ۵ ستاره در سال آینده اضافه خواهد شد. این در حالی است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع قانونی تعیین نرخ بلیت قطار های مسافری در واکنش به این ادعا با اعلام اینکه هرگونه افزایش قیمت بلیت قطار های مسافری از جمله قطار های ۵ ستاره صحت نداشته آن را را تکذیب کرد.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان- کارشناس حمل ونقل ریلی در این باره تشریح کرد: تا سال 1400 براساس تفاهمی که میان سازمان حمایت، شرکت راه آهن و شورای عالی ترابری وجود داشت بلیت های قطار های ۵ ستاره از قیمت گذاری معاف بودند اما با شروع مدیریت جدید در شرکت راه آهن از سوی سازمان حمایت و شرکت راه آهن این توافق نقض و این خدمت مشمول قیمت گذاری شد.

وی با اشاره به اینکه محدودسازی تعرفه های بلیت قطارهای مسافری همواره از سوی شرکت های حمل ونقل ریلی مسافربری بویژه شرکت های ارائه دهنده خدمات قطارهای  5 ستاره مورد انتقاد بوده و هست، گفت: تا پیش از اینکه قیمت گذاری ها محدود شود قیمت گذاری قطارهای 5 ستاره آزاد بود و بر این اساس شرکت های قطارهای مسافربری با قیمتی که مبنای آن عرضه و تقاضای بازار سفر بود نرخ های را تعیین و به مسافران خدمات ارائه می دادند.

سعید+قصابیان
سعید قصابیان-کارشناس حمل ونقل ریلی

این کارشناس حمل ونقل ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز افزود: شرکت های مسافری ریلی بر مبنای این قیمت گذاری آزاد هم می توانستند خدمات خود را در سطوح مختلف از جمله خدمات قطارهای 5 ستاره به مسافران خود ارائه دهند و هم درآمد مناسب و درخوری را که تکافوی سرمایه گذاری آنان را در این عرصه می داد کسب کنند. اما در شرایط کنونی با ایجاد محدودیت و قیمت گذاری از سوی شرکت راه آهن و سازمان حمایت این سود نه تنها نصیب شرکت های سرمایه گذار در بخش حمل و نقل ریلی مسافری نمی شود بلکه به گواه آمار و ارقام بسیاری شرکت ها در این عرصه متضرر شده اند و هیچ سرمایه گذاری رغبتی برای ورود به این بخش از حمل ونقل ندارد.

قصابیان در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت های خصوصی برای برگشت سود اقتصادی تمام امیدشان به ایام پرمسافر سال از جمله تعطیلات نوروزی است که بتوانند همزمان با تقاضای بالای سفر درآمد بیشتری را به دست آورند. بدیهی است در شرایط کنونی برخی شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری  جهت تبدیل واگن قطارهای خود به قطارهای 5 ستاره متحمل هزینه های گزافی نشده اند با توجه به محدودیت در قیمت گذاری و عدم افزایش قیمت ها سودی نصیب شان نخواهد شد و از این مقطع زمانی پرمسافر و سودآور نیز دست خالی بیرون می آیند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

نگران آزاد سازی قیمت بلیت قطار نباشید

وی با اشاره به اینکه شرکت های حمل ونقل ریلی مسافربری خواستار آزادسازی قیمت بلیت قطار هستند، گفت: بی تردید آزادسازی قیمت بلیت قطارهای مسافری به معنای تعیین هر قیمتی نخواهد بود و عرضه و تقاضا تعیین کننده است.

قصابیان با تاکید بر اینکه وقتی قیمت ها تحمیلی باشد رقابتی در کار نخواهد بود و رقابت بی معناست، اذعان داشت: رقابت با آزادسازی قیمت بلیت قطار و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت به منظور جذب مسافر بیشتر در این زنجیره به گردش در می آید اما با تعیین قیمت های مصوب که دست شرکت های خصوصی را در ارائه خدمات مطلوب به مسافران کوتاه می کند این مهم هرگز محقق نخواهد شد؛ نه شاهد خدمات باکیفیت از سوی شرکت های قطارهای مسافربری خواهیم بود نه رقابت و سرمایه گذاری در این بستر جریان خواهد گرفت.

این کارشناس حمل ونقل با اشاره به اینکه مزیت اصلی آزادسازی قیمت بلیت قطار، دادن حق انتخاب به مسافران به منظور گزینش سطوح مختلف خدماتی شرکت های حمل ونقل ریلی است، گفت: یکی از دلایلی که دولت حد و حدود قیمت را تعیین می کند و خود را در این قضیه محق می داند  دریافت سوخت یارانه ای 600 تومانی از سوی شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری است. بی تردید اگر نرخ سوخت قطارها آزاد بود دولت حق دخالت نداشت اما چون سوخت یارانه ای است دولت به خود حق دخالت در قیمت گذاری بلیت قطارهای مسافربری را می دهد.

قصابیان در پایان پیشنهاد داد: شرکت های حمل ونقل ریلی مسافربری که به این نحوه قیمت گذاری از سوی شرکت راه آهن به عنوان مرجع قانونی تعیین نرخ بلیت قطار های مسافری اعتراض دارند باید قیمت آزاد بلیت را در ازای دریافت سوخت با قیمت واقعی از دولت مطالبه کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.