| کد خبر: 267437 |

بندر چابهار معطل هند نیست؛ پیشنهاد برای امضای قرارداد در اسفند ماه

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزیر کشتیرانی هند برای انعقاد قرارداد به ایران دعوت شده، گفت: بندر چابهار خود را معطل نکرده؛ با یا بدون حضور هندی ها فعالیت ما متوقف نشده است و تنها قرار شده بخشی از بندر در اختیار هندی ها قرار گیرد.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزیر کشتیرانی هند برای انعقاد قرارداد به ایران دعوت شده، گفت: بندر چابهار خود را معطل نکرده؛ با یا بدون حضور هندی ها فعالیت ما متوقف نشده است و تنها قرار شده بخشی از بندر در اختیار هندی ها قرار گیرد.

به گزارش  تین نیوز به نقل از ایسنا، قاسم عسکری نسب در نشست خبری درباره حضور هند در بندر چابهار و علت تعلل در انعقاد قرارداد با این کشور بیان کرد: قراردادهای بین المللی شرایط خاصی دارند، که کنکاش بیشتری برای آنها نیاز است. جلسات فشرده زیادی برای این قرارداد گذاشته شد. سازمان بنادر اکنون از متولی این حوزه در هند یعنی وزیر کشتیرانی این کشور دعوت کرده که برای انعقاد قرارداد به ایران بیاید.  

وی ادامه داد: قرارداد ما با هند قرارداد سرمایه گذاری است نه واگذاری. این سرمایه گذاری از نوع زیرساخت است و قرار شده هندی ها از بخشی از زیرساخت های ما با ورود تجهیزات در قالب یک قرارداد ۱۰ ساله BoT بهره برداری کنند؛ که بعد از ۱۰ سال این تجهیزات به ایران واگذار می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از میزان ۸۰ میلیارد دلاری که در قرارداد اولیه بوده، ۲۰ میلیارد دلار به صورت شش جرثقیل در حال استفاده است و بقیه تجهیزات در انتظار قرارداد جدید، اما بندر چابهار خود را معطل نکرده؛ با یا بدون حضور هندی ها فعالیت ما متوقف نشده است و تنها قرار شده بخشی از بندر در اختیار هندی ها قرار گیرد. رشد ۱۴۰ درصدی کانتینری و ۱۲ درصدی صادرات نشان دهنده این موضوع است.  

عسکری نسب خاطرنشان کرد: خود ما هم تجهیزات تخلیه و بارگیری داریم اما می خواهیم از تجهیزات خارجی هم استفاده کنیم هرچند که محدودکننده نیست. اگر هندی ها نیامدند ما از ظرفیت های موجود استفاده می کنیم. طبق آخرین نامه دریافتی از سازمان بنادر، اعلام شده که ما آماده قرارداد هستیم و روز ۷ اسفند به عنوان روز چابهار هم برای امضای قرارداد پیشنهاد شده است.  

وی ادامه داد: در فاز دوم توسعه بندر چابهار از شرکت هایی که بتوانند خط و بار بیاورند از جمله از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری دعوت کردیم. هر شرکت بزرگی که می تواند در حوزه های مختلف چابهار سرمایه گذاری کند، استقبال می کنیم. برای اینکه مطابق با آنچه در طرح جامع بندر شهید بهشتی آمده، بتوانیم بندر چابهار را فعال کنیم.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    "مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از میزان ۸۰ میلیارد دلاری که در قرارداد اولیه بوده، ۲۰ میلیارد دلار به صورت شش جرثقیل در حال استفاده است و بقیه تجهیزات در انتظار قرارداد جدید، اما بندر چابهار خود را معطل نکرده"
    اعداد اشتباه است و میلیون دلار درست است نه میلیارد دلار درواقع قرارداد هندی ها 80 میلیون دلار بوده که چنین عددی برای بستن قرارداد توسعه یک بندر بین دو کشور بزرگ و قدرتمند , چیزی فراتر از جوک است که البته یک چهارم این جوک هم محقق شده ! 20 میلیون دلار هزینه باشگاه داری یک تیم فوتبال متوسط آسیاییه این رقم را نمی شود به تومان تبدیل کرد تا متوجه ارزشش شد چون این قرارداد بین المللیه .
    در هند حتی حکومت شان هم تغییر کرد چابهار گردی شان خیر ! حالا شما بگید چند دهه آمدن هندی ها به ایران و چابهارگردی و سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری , اگر اسمش معطل کردن نیست پس چی هست ؟
    فرماندار انگلیس در هند قطعا شلغم نیست هند وظیفه نگه داشتن و متوقف کردن توسعه جنوب شرقی ایران را دارد .