| کد خبر: 156688 |

◄ پیشنهاداتی برای پایان جنگ 90 ساله

اجرای این طرح نیاز به بودجه آن‌چنانی ندارد ولی جلوی هزینه‌های سنگین را می‌گیرد و همه سازمان‌ها از اجرای این طرح سود خواهند برد.-آتش‌بس جنگ 90 ساله که برای مردم و مسئولین یک رؤیا بود به واقعیت می‌پیوندد.

تین نیوز

مرتضی شمس*: سریال غم‌بار تصادفات رانندگی به‌خصوص تصادفات اتوبوس همچون دولت‌های گذشته در دوران دولت تدبیر و امید نیز ادامه دارد. ولی ظاهراً بعد از 90 سال کشتار و معلولیت و مجروحیت هم‌وطنان عزیز جناب آقای اسحاق جهانگیری دستور اقدامات لازم برای آتش‌بس این جنگ 90 ساله را صادر کرده‌اند. شاید در طول تاریخ کشورمان این اقدام برای اولین بار از سوی یک مسئول دولتی صورت می‌گیرد که قطعاً این موضوع باعث خوشحالی است.

به‌عنوان پژوهش‌گر حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و تصادفات رانندگی که از حدود 14 سال پیش به‌صورت شبانه‌روزی در این حوزه کار می‌کنم اعلام می کنم که از سال 1392 با دولت و مجلس و تمام سازمان‌های مربوطه نامه‌نگاری کردیم ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم دلیل اصلی شاید این بوده که این موضوع تابه‌حال جزء اولویت‌های دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه نبوده است؛ لذا در این راستا عرایضی دارم.

با توجه به اینکه موضوع تصادفات رانندگی موضوع جدیدی نیست که سه ماه فرصت داده شود تا سازمان‌های مربوطه بتوانند راهکار و پیشنهاد تهیه و ارائه کنند و قطعاً راهکارهای آن از قبل آماده است و با توجه به اورژانسی بودن موضوع هر چه سریع‌تر اقدام شود.

هرروز حدود 45 نفر از هم‌وطنان عزیز جان خودشان را از دست می‌دهند و حدود 100-110 نفر دچار معلولیت و ازکارافتادگی دائمی و حدود 500 نفر مجروح می‌شوند، در طول سه ماه حدود 4200 نفر از هم‌وطنان عزیز جان خودشان را از دست می‌دهند حدود 9500 نفر دچار معلولیت و ازکارافتادگی دائمی و حدود 45000 نفر مجروح می‌شوند. حتی یک روز تأخیر در این مورد خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

نگرانی بنده این است اگر با این روند کارها پیش برود تا یک طرح آماده شود و به مرحله اجرا برسد تا آن موقع وقت دولت دوازدهم هم تمام شود و در این دولت هم مثل دولت‌های گذشته تقریباً اقدام خاصی صورت نگیرد.

از طرفی بنا به دلایلی سازمان‌ها اکثراً راهکار و پیشنهادهایی ارائه می‌کنند که به نفع سازمان خودشان باشد. در این طرح باید قدم‌های اولیه محکم و درست و کارشناسی شده برداشته شود در غیر این صورت این طرح نیز مثل خیلی از طرح‌های دیگر با شکست مواجه خواهد شد.

اجرای طرح کاهش تصادفات رانندگی در کشور تابه‌حال نتیجه مقبولی نداشته است لذا پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر مثل کشورهای پیشرفته و موفق در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی اقدام به تشکیل آژانس رهبری در دولت نمایید که حتماً رئیس این آژانس باید شخص رئیس‌جمهور و یا معاون اول ریاست جمهوری باشند و تمام‌کارها و مسئولیت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را به آژانس واگذار نمایید و آژانس مسئول همسوکردن سیاست سازمان‌ها و مرتبط باشد و باید سخنگو به دولت و مردم و سایر قوا باشد.

 با توجه به اینکه حدود 20-25 سازمان و ارگان مرتب وجود دارد. وظایف سازمان هارا باید توسط آژانس تهیه و برای آن‌ها ابلاغ شود و پیگیری‌های لازم به عمل آید.

بهتر است هرچه سریع‌تر یک طرح جامع و کاربردی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تهیه شود. این موضوع باید جزو اولویت‌های کاری قوای سه‌گانه و تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی باشد و یک عزم ملی در جامع ایجاد شود.در نهایت باید عرض کنم که اجرای این طرح در کشور چه مزیت‌هایی خواهد داشت.

با توجه به اینکه ایجاد اشتغال و توسعه صنعت توریسم و حذف نفت از اقتصاد کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولین و دولت به‌خصوص مقام معظم رهبری است و ایشان بارها به این موضوع تأکید فرموده‌اند. لذا اجرای این طرح کمک شایانی به سه موضوع خواهد کرد.

 کارشناسان حمل‌ونقل در سال 1386 هزینه‌های تصادفات رانندگی را برآورد کرده بودند که با آن هزینه در همان سال می‌توانستیم 2 میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کنیم. لذا جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی و بیت‌المال می‌تواند نقش مؤثری در حل بحران بیکاری در کشور داشته باشد صنعتی که می‌تواند جایگزین نفت شود صنعت توریسم و گردشگری است لازمه توسعه این صنعت ایجاد نظم و امنیت و آرامش اجتماعی در جاده‌ها و معابر شهرهای کشورمان است که متأسفانه شرایط مناسبی نداریم.

 اجرای این طرح نیاز به بودجه آن‌چنانی ندارد ولی جلوی هزینه‌های سنگین را می‌گیرد و همه سازمان‌ها از اجرای این طرح سود خواهند برد.-آتش‌بس جنگ 90 ساله که برای مردم و مسئولین یک رؤیا بود به واقعیت می‌پیوندد.

از طرفی با توجه به اینکه حدود 35 در صد بودجه سلامت کشور برای درمان مجروحین تصادفات رانندگی هزینه می‌شود و در حال حاضر اجرای طرح سلامت با مشکل مواجه شده اجرای این طرح کمک شایانی به ادامه طرح سلامت می‌کند. رتبه کشورمان را ازلحاظ توسعه‌یافتگی در جهان ارتقاء می‌دهند.و اگر این طرح با موفقیت انجام شود می‌تواند مقدمه‌ای برای حل سایر مشکلات اجتماعی ازجمله مشکلات محیط زیستی، آلودگی هوا، هدر رفتن سرمایه‌های ملی سوخت، آب، برق، گاز، غذا، نان و حتی کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، فحشا، از هم پاشیدن خانواده‌ها بخشم و پرخاشگری و...باشد. چون ریشه این معضلات اجتماعی هم فرهنگی است و ......به امید روزی که میزان تصادفات جاده‌ای کشورمان به حداقل ممکن برسانیم.

*پژوهشگر حوزه حمل‌ونقل ترافیک و تصادفات رانندگی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.