| کد خبر: 270622 |

◄ ۹۰ درصد بیمه نامه های شناورهای ایرانی، فاقد ارزش و اعتبار است

توصیه می شود پژوهشکده بیمه مرکزی، یک سری دوره های آموزشی هدفمند و استاندارد ۶۰ ساعته را طراحی و در اسرع وقت برای ذینفعان بیمه نامه به ویژه شرکت های بیمه برگزار نماید

تین نیوز

تاملی به اظهارات آقایان محسن آذری، معاون فنی موسسه بیمه متقابل کیش و حمید علیجانی مدیر اتکایی و امور بین الملل شرکت بیمه دانا که در تاریخ دهم دی ماه ۱۴۰۲ در پایگاه خبری راه بیمه (ریسک نیوز) منتشر شده، گویای این مهم است که ۹۰ درصد بیمه نامه های صادره برای شناورهای ایرانی، فاقد ارزش و اعتبار است چرا که شناسایی و ارزیابی خردمندانه و دقیقی از ریسک های مرتبط با کشتی تا پیش از صدور بیمه نامه انجام نمی پذیرد و به عبارت دیگر کمتر از ۱۰ درصد از ریسک‌ های تحت پوشش بیمه کشتی به درستی شناسایی و ارزیابی می شوند. این که ریسک به درستی شناسایی و ارزیابی نشود به این معناست که حق بیمه به درستی محاسبه نمی شود و پیرو آن، مدل توزیع و پذیرش ریسک و نیز محتوای بیمه نامه یا الحاقیه های آن به طور استاندارد و خردمندانه طراحی و تدوین نمی شوند.

محسن آذری معاون فنی موسسه بیمه متقابل کیش: می شود ادعا کرد که کمتر از ۱۰ درصد از ریسک های تحت پوشش بیمه کشتی به درستی بازرسی و ارزیابی میشوند. نتیجه این رویکر نیز افزایش ضریب خسارت بیمه کشتی است، که در سال های اخیر روند افزایشی پیدا کرده است. 

حمید علیجانی مدیر اتکایی و امور بین الملل بیمه دانا: عدم انجام تخصصی بازدیدهای اولیه از کشتی (Condition Survey)، سبب شده تا ریسک های پیشنهادی به درستی ارزیابی نشده و در نتیجه حق بیمه متناسب با ریسک اخذ نگردد. 

در راستای رفع بخشی از دغدغه کنونی مدیران شرکت های بیمه که در پارگراف بالا آورده شده و نیز رفع دغدغه بیمه گزاران یا همان مالکان کشتی با محوریت ضرورت اصلاح رویه کنونی شناسایی و ارزیابی ریسک ها در بیمه های کشتی (بیمه نامه بدنه و ماشین آلات و بیمه نامه مسئولیت مالک) یا همان بازدید اولیه:

۱ - توصیه می شود پژوهشکده بیمه مرکزی، یک سری دوره های آموزشی هدفمند و استاندارد ۶۰ ساعته را طراحی و در اسرع وقت برای ذینفعان بیمه نامه به ویژه شرکت های بیمه برگزار نماید.

۲- پس از برگزاری دوره ذکر شده در بند پیشین، شرکت کنندگان در دوره می بایست ضرورت طرح ۷۵ پرسش زیر را به درستی درک و سپس بتوانند با کسب مهارت های لازم، پاسخ هر پرسش را در حداقل زمان ممکن راستی آزمایی نمایند. چرا که راستی آزمایی پاسخ ها کمک می نماید تا شرکت های بیمه، قادر به شناسایی و ارزیابی دقیق ریسک های فنی و عملیاتی یک کشتی تا میزان ۸۰ درصد شوند. امید که توصیه های بالا سبب کاهش ضریب خسارت در رشته بیمه های کشتی و افزایش سهم بیمه های کشتی از پرتفوی شرکت های بیمه شود.

۷۵ پرسشی که می بایست تا پیش از صدور بیمه نامه های کشتی، پاسخ آنها را دریافت و سپس راستی آزمایی نمود: 

۱ - آیا شناور طی سه سال گذشته، درخواست تعویق داک و اخذ معافیت از دولت صاحب پرچم داشته ؟ چه معافیت هایی و برای چه مدت ؟ 

۲ - دانش و تجربه افسران عرشه و موتور به چه میزان است ؟ آیا کتابچه تعمیرات سازندگان تجهیزات و ماشین آلات شناور به ویژه موتور رانش، ژنراتور، گیربکس، کمپرسورها و پیوری فایرها بر روی شناور موجود هستند ؟ 

۳ - میانگین سنی خدمه شناور چقدر است ؟ 

۴ - کم و کیف مواد غذایی و خوراکی های روی شناور چگونه است ؟ بهداشت و ایمنی در آشپزخانه چگونه است؟ 

۵ - نوع شناور، سن و تاریخ آخرین داک شناور 

۶ - رتبه یا جایگاه پرچم در لیست تفاهم نامه های منطقه ای و بین المللی چیست؟ نام پرچم در کدام لیست (سفید، خاکستری یا مشکی) قرار گرفته؟ 

۷ - آیا موسسه رده بندی فعلی شناور (کلاس فعلی) در آیاکس عضویت دارد ؟ 

۸ - شناور تحت چه کلاسی ساخته شده ؟ 

۹ - پرچم شناور در زمان ساخت چه بوده ؟ 

۱۰ - آیا دولت صاحب پرچم در شورای سازمان بین المللی دریانوردی عضویت دارد ؟ 

۱۱ - نوع و میزان بارهایی که شناور طی ۲ سال گذشته حمل نموده چه ها بوده ؟ 

۱۲ - تحصیلات و تجربه مدیرعامل و معاونین ایشان چیست ؟ (منظور شرکت مالک کشتی می باشد). 

۱۳ - نام و مشخصات شرکتی که مدیریت فنی و خدمه شناور را عهده دار است چیست ؟ ساختار سازمانی شرکت بهمراه رزومه کارکنان فنی و عملیاتی چیست ؟ سند انطباق را کدام دولت صاحب پرچم برای این شرکت صادر نموده ؟ و نتایج گزارش ممیزی سال گذشته چه بوده ؟ 

۱۴ - دولت صاحب پرچم به اجرای کدام کنوانسیون ها و کدهای بین المللی متعهد است؟ 

۱۵ - طی ۲ سال گذشته، کشتی به کدام بنادر تردد داشته و به طور میانگین در هر اسکله چه مدت توقف داشته و در هر لنگرگاه چه مدت توقف داشته ؟ 

۱۶ - گواهی سلامت پزشکی خدمه را چه پزشکی صادر کرده؟ تخصص و تجربه پزشک چیست و چند سال است؟ 

۱۷ - خدمه به ویژه افسران کشتی دوره های آموزشی (تئوری و عملی) مطابق با STCW را در کدام موسسه آموزشی طی نموده اند ؟ و رزومه مدیرعامل و مدرسان موسسه آموزشی چیست؟ 

۱۸ - فرمانده، افسر اول عرشه، سرملوان و نیز سرمهندس و مهندس دوم موتورخانه چه مدت در سمت های فعلی و پیش از این خدمات دریانوردی داشته اند ؟ 

۱۹ - آیا شناور طی ۳ سال گذشته تا به امروز، کارآموزانی در بخش های عرشه و موتورخانه داشته است ؟ در چه بازه های زمانی ؟ شماره سفرها ذکر شود و با لاگ بوک عرشه یا موتورخانه انطباق داده شود. 

۲۰ - آیا خدمه ای وجود داره که بیش از ۶ ماه است که روی شناور خدمت میکند ؟ آیا قرارداد استخدامی خدمه دارای اعتبار است ؟ آیا قراردادی برای این منظور وجود دارد ؟ آیا گواهینامه های شایستگی خدمه دارای اعتبار است ؟ آیا تعداد خدمه و رتبه یا گواهینامه های شایستگی آنها بر اساس گواهینامه صادره حداقل خدمه می باشد ؟ 

۲۱ - آیا کشتی، خدمه و بار کشتی طی سه سال گذشته حادثه ای برایشان پیش آمده است ؟ نوع حادثه، دلایل، کجا و چه زمانی؟ 

۲۲ - آیا کشتی طی سه سال گذشته به دلیل عدم انطباق با کنوانسیون ها و کدها در بنادر توقیف شده؟ چه عدم انطباق هایی، چه زمانی، کجا و به چه مدت ؟ 

۲۳ - آخرین باری که شناور داک شده کجا بوده؟ لیست کارهای انجام شده در آخرین داک شناور چه ها بوده ؟ 

۲۴ - آیا شناور طی ۵ سال گذشته مبادرت به تغییر پرچم و کلاس نموده است ؟ از کدام پرچم به پرچم فعلی ؟ از کدام کلاس به کلاس فعلی ؟ 

۲۵ - فرمانده و سرمهندس شناور چه مدت است که روی شناور فعلی خدمت می نمایند ؟ تاریخ آخرین الحاق ایشان چیست ؟  

۲۶ - آیا تا پیش از الحاق به این کشتی، فرمانده و سرمهندس شناور بر روی این نوع یا مشابه این شناور خدمت دریانوردی داشته اند ؟ 

۲۷ - آیا برای تخلیه یا بارگیری کالا از جرثقیل های شناور استفاده می شود ؟ 

۲۸ - کدام کارشناس یا شرکت، ممیزی سلامت کارایی تجهیزات ناوبری و رادیویی شناور را انجام داده است ؟ آخرین ممیزی چه زمانی بوده و گزارش آن شامل چه نواقصی است ؟ 

۲۹ - آیا مدیریت دانش و مدیریت ریسک در شرکت مدیریت راهبری کشتی جاری و ساری است ؟ 

۳۰ - نام سازنده، تعداد، نوع، گواهینامه و تاریخ ساخت قطعات یدکی و ملزومات مصرفی مثل انواع روغن، گریس یا اَدِتیو موجود روی شناور چیست ؟ 

۳۱ - نظام کنونی نگهداری و تعمیرات شناور چگونه است ؟ 

۳۲ - چه تعمیراتی را خدمه شناور قادر به انجام آنها بوده و هستند ؟ چه نوع ابزار ویژه ای جهت تعمیرات دستگاه ها و ماشین آلات روی شناور موجود است ؟

۳۳ - آیا در زمان سوخت گیری، از فلنج نمونه گیری سوخت استفاده می شود ؟ 

۳۴ - آیا شناور دارای دستگاه تصفیه کننده سوخت و روغن از نوع مکانیزم گریز از مرکز است ؟ چه تعداد، سال ساخت و نام سازنده ؟ 

۳۵ - آیا امکان تخلیه سوخت موجود در مخازن روزانه به خارج از شناور یا به داخل مخازن دیگر سوخت وجود دارد ؟ 

۳۶- آیا دِرایوِر محرک بوتِراستِرهای شناور مستقل از موتورهای رانش شناور است ؟ اگر نه، آیا دِرایوِرها روی یک موتور رانش نصب شده اند یا هر کدام روی یک موتور رانش شناور نصب هستند؟ 

۳۷- آیا شناور مجهز به سیستم تثبیت موقعیت از نوع ۱ یا ۲ می باشد ؟ DP1 یا DP2 آیا کارایی این سیستم ها درست است ؟ 

۳۸ - آیا سیستم رانش شناور دارای گیربکس متصل به موتور رانش است ؟ برند، نوع و سال تولید آن چیست ؟ آیا درب روی عرشه جهت جابجایی گیربکس به خشکی وجود دارد ؟ از گیربکس متصل به موتور رانش جهت نیروی محرکه کدام  سیستم ها استفاده می شود ؟ 

۳۹ - شناور دارای چند ژنراتور تولید برق است ؟ برند، نوع و سال تولید ؟ آیا امکان موازی نمودن ژنراتورها وجود دارد ؟ آیا در بالای سر ژنراتورها تمهیدات جهت جابجایی قطعات سنگین وزن داخلی ژنراتورها به صورت امن اندیشیده شده است ؟ برای موتور رانش شناور و دیگر تجهیزات از قبیل دستگاه تصفیه سوخت و روغن و پمپ ها و کمپرسورهای هوا چطور ؟ سیستم تولید برق اضطراری باطری هست یا دیزل ژنراتور ؟ 

۴۰ - آیا شناور طی ۳ سال گذشته به بنادر کشورهای آمریکا، هلند، آلمان، بلژیک، انگلستان، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور تردد داشته ؟ 

۴۱ - آیا کل قیمت شناور از محل دریافت وام بانکی خریداری شده ؟ یا بخشی از قیمت کشتی از محل دریافت وام است ؟ کدام بانک و در قالب چه طرحی ؟ 

۴۲ - آیا بیلج موتورخانه در طی بازدید خالی و خشک بود ؟ آیا پمپ های بیلج یا خَن و نیز آلارم هشدار پر شدن بیلج ها عملیاتی هستند ؟ 

۴۳ - آیا فیلترهای واقع در ورودی مسیر آب دریا جهت خنک کاری کولرها، دارای آلارم هشدار افت فشار بیش از حد مجاز هستند ؟ 

۴۴ - آیا دِرایوِر پمپ آب آتش نشانی اضطراری، از نوع دیزلی است ؟ آیا موتور دیزل، دستی روشن می شود یا از طریق باطری ؟ آیا محل قرارگیری این پمپ طبق استانداردهای پرچم می باشد؟ 

۴۵ - نحوه دریافت پیش بینی آب و هوا تا پیش از شروع هر سفر چگونه است ؟ از چند منبع استعلام گرفته می شود ؟ نام منابع ؟ 

۴۶ - آیا مخازن جلوی دیواره تصادف سینه، خالی و خشک هستند ؟ 

۴۷ - آیا مخازن زیر پایین ترین عرشه شناور در طول کشتی، خالی از هرگونه اجسام مستعمل و نو است ؟ یا فضایی شده جهت کاربری انبار قطعات و ملزومات مصرفی شناور !؟ 

۴۸ - آیا حقوق و دستمزد خدمه طبق مبلغ توافق شده در قرارداد استخدامی و در پایان هر ماه بطور کامل پراخت می شود ؟ 

۴۹ - آیا خدمه شناور از ملیت های مختلف هستند ؟ فرمانده و افسر اول و نیز سرمهندس و مهندس دوم دارای چه ملیت هایی می باشند ؟ 

۵۰ - تا چند ساعت شناور قادر به دریانوردی با شرایط زیر است: 

- پر بودن کلیه مخازن سوختش،

- داشتن بار به میزان ۵۰ درصد ظرفیت مجاز حمل،

- شرایط آب و هوایی مساعد

- سرعتی برابر ۹۰ درصد میانگین سرعت طی بازه زمانی ۶ ماه گذشته اش 

۵۱ - طی ۱۲ ماه گذشته، حداکثر سرعت شناور چقدر بوده و در چه مسیر، با چه آبخور و در چه شرایط آب و هوایی تردد داشته ؟ 

۵۲ - آیا زمانی بوده که علی رغم هشدار و توصیه های افسران کنترل بندر یا پرچم یا مراکز هواشناسی مبنی بر عدم شروع سفر یا ترک بندر، فرمانده بدون توجه به هشدارها، عازم سفر شده باشد ؟  

۵۳ - میزان انطباق وضع موجود کشتی با نیازمندی های ذکر شده در ۱) کنوانسیون ها و کدهای لازم الاجرا سازمان بین المللی دریانوردی (به ویژه لوُدلاین، مارپُل، سُولاس، کُلرِگ، اِس تی سی دابلیو، اِم اِل سی ۲۰۰۶ و در پایان تُناژ)، ۲) آیین نامه ها و دستورالعمل های صادره توسط دولت صاحب پرچم، ۳) محتوای قوانین موسسه رده بندی شناور و در پایان ۴) دولت های منطقه ای چه میزان است ؟ 

۵۴ - آیا نقشه های دریانوردی، کتابچه ها و دستورالعمل های مرتبط با نیازمندی های پرچم در پل فرماندهی موجود و به روز هستند ؟ 

۵۵ - آیا ابزار دقیق هشدار سیستم های کشتی به منظور پیشگیری از آلودگی دریا به مواد نفتی و ... عملیاتی هستند ؟ 

۵۶ - آیا الزامات اتصالات برق کشتی به برق خشکی و نیز تامین آب آتش نشانی از خشکی یا کشتی دیگر به شناور رعایت شده است و عملیاتی هستند ؟ 

۵۷ - آیا نظام رها سازی اضطراری زنجیر و لنگر کشتی عملیاتی هستند ؟ 

۵۸ -  آیا عملکرد به آب اندازی قایق های نجات شناور طبق استانداردها می باشد ؟ آیا عملکرد قایق ها از منظر فنی مورد قبول است ؟

۵۹ - آیا دسترسی به ماشین آلات و تجهیزات شناور جهت تعویض قطعه یا فیلتر، تعویض روغن و یا تعمیرات دستگاه ها در محلی واقع شده، که بی هیچ مانعی و به سهولت و امن امکان پذیر باشد ؟ 

۶۰ - آیا سیستم تهویه و روشنایی موتورخانه و پل فرماندهی به ترتیب عملیاتی و طبق استاندارد می باشند ؟ 

۶۱ - آیا نرده های محافظ اطراف عرشه و دو سمت پله ها و نیز در داخل فضای موتورخانه کشتی، سالم هستند و کارایی در نظر گرفته شده را دارند ؟ 

۶۲ - آیا داخل فضای موتورخانه، محل یا کارگاهی برای تعمیرات دستگاه ها و تجهیزات وجود دارد ؟ در این کارگاه چه تجهیزات و دستگاه هایی جهت تعمیرات وجود دارند ؟ 

۶۳ - آیا شناور با نیازمندی های ذکر شده در طرح یا نقشه کنترل حریق و ایمنی و نیز LOADLINE ،SOPEP، SEEMP, BWMP، COLREG انطباق کامل دارد؟ 

۶۴ - آیا تمرینات آمادگی برای موقعیت های زیر طبق دستورالعمل پرچم اجرا و ثبت شده ؟ 

- حریق

- ترک کشتی

- به گل نشستن کشتی 

- عملیات هلیکوپتر 

- تصادم 

- به آب افتادن خدمه یا مسافر 

- حریق در موتورخانه 

- آب گرفتگی موتورخانه 

- اِسکَوِنج فایِر و کِرَنکِیس اِکسپِلوژِن در موتور 

- از کار افتادن ژنراتورهای تولید برق کشتی 

- آلودگی دریا به مواد نفتی و شیمیایی 

- ورود به فضاهای بسته 

- عملیات جهت کارایی اضطراری سکان 

۶۵ - آیا محرک پمپ اصلی آب آتش نشانی از طریق گیربکس متصل به موتور رانش کشتی است ؟ آیا دبی پمپ و نازل انتهایی شلنگ مطابق با نیازمندی های پرچم است؟

۶۶ - آیا مسیرهای اضطراری فرار به صورت امن نگهداری می شوند ؟ 

۶۷ - آیا وضعیت عملکردی درب های ضد حریق قابل قبول است ؟ 

۶۸ - آیا سیستم های ثابت اعلان حریق و کشف آن به صورت دوره ای طبق نیازمندی های پرچم تست شده اند ؟ 

۶۹ - آیا متوقف نمودن سیستم ورود هوای تازه به موتورخانه عملیاتی است ؟ آیا توقف هوادهی از دو موقعیت مکانی مختلف کشتی امکان پذیر و عملیاتی است ؟ 

۷۰ - آیا هر پمپ حریق قادر است حداقل دو جت آب تامین نماید؟ 

۷۱ - آیا ادوات یا ابزار کنترل واقع در خارج از فضای ماشین آلات برای توقف تهویه و پمپ انتقال سوخت عملیاتی هستند ؟ 

۷۲ - آیا از فضای اختصاص یافته به محلی برای نگهداری کپسول های ثابت مواد خاموش کننده آتش فقط برای همین منظور استفاده می شود ؟ 

۷۳ - آیا شیرهای استفاده شده در خط اصلی آب آتش نشانی عملیاتی هستند ؟ 

۷۴ - آیا تمرین آمادگی در برابر حریق (کاهش گسترش و در نهایت خاموش نمودن آتش) مشاهده شده، رضایت بخش بوده ؟ 

۷۵ - کنوانسیون اِم اِل سی ۲۰۰۶ به چه مواردی پرداخته است: 

- حقوق و دستمزد خدمه و اعتبار قرارداد کاری

- گواهینامه های سلامت و مدارک احراز شایستگی خدمه 

- ساعت های کاری و استراحت خدمه

- بازگشت به وطن خدمه به دلیل بیماری یا از کارافتادگی 

- امکانات تفریحی و اقامتگاهی خدمه 

- کم و کیف مواد غذا و امکانات آشپزخانه کشتی 

- ایمنی و بهداشت محیط  

* مدرس و بازرس ارشد دریایی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.