| کد خبر: 268535 |

◄ جای خالی طرح های راهبردی استاندارد و صحیح در سازمان بنادر و دریانوردی

سال هاست که سازمان بنادر و دریانوردی فاقد یک طرح راهبردی استاندارد و صحیح است.

تین نیوز

یکی از کارشناسان حوزه دریایی خطاب به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:  همه ما سوار بر یک کشتی هستیم. 

به گزارش تین نیوز، در متن منتشر شده از سوی رضا محمد علی بیگی آمده است: 

« جناب آقای علی اکبر صفایی 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی 

با سلام و احترام 

پیرو انتشار دیدگاه جنابعالی در خصوص مدیریت دریا محور کشور از طریق وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی به تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ خواهشمند است در راستای توجه به حقوق شهروندی و نیز تقویت اعتماد بین دولت و مردم، به چند سوال بنده (به عنوان عضوی از جامعه دریایی کشور) که در زیر آورده شده تامل و پاسخ ارائه فرمایید. 

۱- جنابعالی فرموده اید: مدیریت دریا محور نیازمند نهاد راهبری است و نه ایجاد یک وزارتخانه ؛ بنده هم کاملا موافق این بینش هستم. ولی آیا سازمان بنادر و دریانوردی نیازمند طرح راهبردی برای بازه های زمانی مشخص در راستای تقویت نقش و وظایف قانونی اش در صنعت دریایی برای گستره ملی، منطقه ای و بین المللی نمی باشد ؟ اینکه کلمه راهبری را پس از کلمه نهاد آورده اید یعنی شناختی از محتوای یک طرح راهبردی و نیز ضرورت تدوین و اجرای این سند مهم ملی دارید. چرا که الزام ایجاد یک نهاد راهبری، وجود یک طرح راهبردی استاندارد و کاربردی است. تا آنجا که بنده مطلع هستم، متاسفانه سال هاست که سازمان بنادر و دریانوردی فاقد یک طرح راهبردی استاندارد و صحیح است. 

۲- در بخشی از گفتگوی اختصاصی تان با روزنامه اقتصاد سرآمد که از طریق وب سایت سازمان بنادر منتشر شده است بیان داشته اید: « برای شکل گیری قطب های اقتصادی در سواحل، علاوه بر تصویب قوانین و مقررات خاص، باید تکالیف هر وزارتخانه به صورت شفاف تعیین شود.» با این بینش جنابعالی هم تا حدودی موافق هستم چرا که عدم وجود شفافیت در نقش و وظایف وزارتخانه ها یا دستگاه های اجرایی کشور در مسیر توسعه دریامحور، نه تنها توسعه را در بر نخواهد داشت بلکه چالش های جدیدی را به چالش های کنونی این صنعت اضافه خواهد نمود. اینکه از کلمه شفافیت در این بخش از اظهارات تان استفاده نموده اید یعنی از منظر جنابعالی، فایده یا مزایای توجه به شفافیت در تعیین تکالیف هر وزارتخانه بیش از هزینه ها یا مضرات آنست، البته شفافیت می بایست هم در تعیین تکالیف یا نقش و وظایف وزارتخانه ها مد نظر قرارگیرد و هم در ارزیابی عملکرد آنها در مسیر رسیدن به اهداف توسعه دریا محور از طریق انتشار عمومی و برخط نتایج ارزیابی ها. حال این پرسش را طرح می نمایم، آیا شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت انجام تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی که در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ با ۱۸۰ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر به تصویب رسید، توسط آن جناب امکان پذیر است ؟  چرا که آقای علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ در دفاع از انجام تحقیق و تفحص از سازمان بنادر به مواردی پرداختند که بهتر و خردمندانه است تا پیش از اتمام  دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، توسط این کمیسیون یا جنابعالی به عنوان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تعیین تکلیف و نتایج آن انتشار عمومی یابد. 

۳- در گفتگوی منتشر شده از جنابعالی، این طور برداشت می شود که توسعه دریامحور کشور از دید شما یعنی شروع پروژه های جدید (ایجاد زیرساخت های فیزیکی در بخش های سواحل، دریا و بنادر) از طریق جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی !! در همین راستا به آن جناب توصیه اکید می نمایم تا کتاب با عنوان « اقتصاد ایران: توسعه، برنامه ریزی، سیاست و فرهنگ» که شامل سخنان ارزشمند زنده یاد دکتر حسین عظیمی آرانی می باشد را با دقت مطالعه و کنکاش نمایید. چرا که دیدگاه کنونی شما با در نظر داشتن اوضاع کنونی کشور از منظر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نه تنها توسعه دریا محور را به ارمغان نخواهد آورد بلکه چالشی به چالش های مزمن و مخرب کنونی خواهد افزود. به راستی طی ۱۰ سال گذشته تا به امروز، از چند درصد ظرفیت بالفعل موجود در بنادر تحت مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی بهره برده اید ؟ تصور بنده، حداکثر ۶۰ درصد است. آیا این امکان برای شما وجود دارد تا طرح های توجیه اقتصادی مرتبط با پروژه های سازمان بنادر را در کنار گزارش های پیشرفت کار تا تکمیل هر پروژه به صورت عمومی منتشر نمایید ؟ آیا خرید ۱۲ دستگاه جرثقیل جهت جابجایی کانتینر از کشتی به ساحل و بالعکس، از سازنده اروپایی برای اسکله شهید رجایی (به قیمت ۱۰۴ میلیون یورو) با توجه به تفکر دولتمردان غربی در استفاده از ابزار تحریم بر علیه مردم کشورها، اقدامی خردمندانه و حساب شده بوده است ؟  آیا در اوضاع و احوال کنونی کشور، معیشت مردم، خانه دار نمودن مردم، ساخت بیمارستان های دولتی به روز یا مدارس و دانشگاه های دولتی مناسب، دارای اولویت بالاتری نسبت به افزایش اسکله های تجاری و تفریحی نیست ؟ آیا مقاوم سازی یا ایمن سازی ساختمان های مدارس، دانشگاه ها، مراکز درمانی و بیمارستان ها در برابر زلزله و آتش سوزی دارای اولویت بالاتری نسبت به ساخت اسکله ها و محوطه های پشتیبانی جدید نیست ؟ شاید می پرسید که برطرف نمودن این مشکلات در شرح وظایف سازمان بنادر نیست ولی بنده عرض می نمایم که همه ما مردم سوار بر یک کشتی هستیم و مقصد همه ما یکی است، نمی شود به قسمت یا مواردی از این کشتی توجه داشت و به قسمت یا موضوعات دیگری بی توجه یا کم توجه بود. چرا که در غیر این صورت فرمانده یا سرمهندس کشتی با چالش های اساسی در طول سفر مواجه خواهند شد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.