| کد خبر: 261737 |

◄ تردید رانندگان کامیون؛ بیمه تکمیلی اجباری باشد یا اختیاری؟

برخی فعالان حوزه حمل و نقل جاده ای کالا بر این باورند که ضرورتی ندارد بیمه تکمیلی رانندگان اجباری باشد.

تین نیوز

برخی فعالان بخش حمل و نقل جاده ای کالا معتقدند لازم نیست بیمه تکمیلی رانندگان کامیون اجباری باشد.

به گزارش تین نیوز، در حال حاضر و  بر اساس جدیدترین قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون، مقرر است برای کلیه بارنامه های تجاری نیم درصد از کرایه حمل و برای بارنامه های نفتی 25 صدم درصد از کرایه حمل برای بیمه تکمیلی رانندگان کامیون باید واریز شود.

این در حالی است که برخی فعالان حوزه حمل و نقل جاده ای کالا بر این باورند که ضرورتی ندارد بیمه تکمیلی رانندگان اجباری باشد.

نوید خیرمند فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در این مورد در شبکه های اجتماعی با توجه به این که معمولا بیمه تکمیلی در اصناف مختلف و در بین مردم اجباری نیست ، گفت: لزومی ندارد همه بیمه تکمیلی شوند، هرکس آینده نگر باشد و هزینه - فایده بفهمد درخواست می دهد و نیازی هم به وکیل و وصی ندارد.

او تاکید کرد: نشکل های صنفی می توانستند با شرکت های بیمه توافق کرده و نرخ هر کدام از شرکت های بیمه گر را نسبت به تعهدات به رانندگان اعلام می کردند.

خیرمند عنوان کرد: در چنین شرایطی هر راننده ای مایل بود به طور مستقیم هزینه بیمه تکمیلی خود را واریز می کرد و از خدمات بهره می برد و نه نیاز به باج دادن به شرکت ها بود و نه الزامی در صرف این همه وقت کانون های صنفی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای.

به گزارش تین نیوز، باید در نظر داشت در قرارداد سال جدید بیمه تکمیلی رانندگان کامیون مقرر است پول دریافتی بیمه تکمیلی به صورت بر خط و مستقیم به حساب معرفی شده از طرف شرکت بیمه گر واریز می شود.

همچنین بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، نظارت بر وصول دقیق مبلغ حق بیمه تکمیلی درمان و واریز آن به حساب شرکت های بیمه بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفته است.

ضمن این که بر اساس آن چه شرکت بیمه گر ( بیمه دانا) اعلام کرده، جبران هزینه های بستری، جراحی، رادیوتراپی، آنژیوگرافی قلب، جراحی ستون فقرات و ... جزو تعهدات درمانی بیمه تکمیلی رانندگان است.

قابل ذکر است سابقه بیمه تکمیلی رانندگان کامیون به سال 1397 برمی گردد . در آن سال با تصویب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور قرار شد شرکت های حمل و نقل نیم درصد کمیسیون خود رانندگان را به عنوان هزینه بیمه تکمیلی رانندگان کامیون پرداخت کنند.

یک سال بعد شرکت ها با شکایت به دیوان عدالت اداری بخشی از این مصوبه را باطل کردند و دیوان تاکید کرد که شرکت ها نباید از محل درآمدشان هزینه بیمه رانندگان را پرداخت کنند چون هیچ رابطه کارگری و کارفرمایی بین این دو وجود ندارد.

 پس از آن مصوب شد به کل مبلغ بارنامه نیم درصد اضافه شده و منابع مالی بیمه تکمیلی رانندگان از این محل تامین گردد و قرارداد بیمه بر این اساس منعقد شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 4

    ظاهرا تو این سایت هرکس میتونه دهنش را باز کنه به شرکتها توهین کنه. چه باجی شرکتها بابت بیمه تکمیلی گرفتن؟ شرکتها پنج ساله بابت این بیمه تکمیلی دستشون به شکایت و دیوان بنده

  • کورش فلاحی 0 4

    با سلام وخداقوت به عوامل محترم نشریه تین نیوز
    ضمن تایید فرمایشات جناب خیرمند به نظر من بیمه تکمیلی رانندگان باید اختیاری باشد
    چون با پرداخت معادل نیم درصد از کرایه بابت بیمه تکمیلی به صورت اختیاری پوشش کامل تری از خدمات درمانی نصیب رانندگان وافراد تحت تکفل ایشان خواهد شد.
    وسوء استفاده و گرفتن پولهای کثیف در این زمینه از بین خواهد رفت.

  • علیرضا 4 0

    اتفاقامن همنظرم باآقای خیرمند.اولا کمسیونی که باربریهاازرانندگان‌ میگرندخیلی بالاترازقیمت مصوب شرکت راهداری وحمل ونقل یه جاهایی حتی2برابرکمسیون ازراننده میگیرن که اصلا نیم درصدبه چشم نمیاد.دومابایددراختیارخودراننده باشه که کدوم شرکت بیمه روانتخاب کنه ببینه کدوم شرایطشون بهتره همون روانتخاب کنه.اصلا میخوادبیمه تکمیلی بشه یانمیخوادوشرایط پرداخت حق بیمه باخودراننده باشه.نمونش خودمن الان یه سری آزمایش برام نوشتنداز18مردادتاالان که28شهریورهست آزمایشگاهی که قبلا بابیمه داناقردادداشته هنوزمیگه ازطرف بیمه دانابه مااعلام نکرده اندشمااگه میخوای آزادپرداخت کن مابهت فاکتورمیدیم.که اتفاقاحدود6 میلیون فاکتورهم که ازقبل بردم براهرکدوم یه بهانه ای دراوردن ونمایندگی بیمه دانایک ریالش روقبول نکردبپردازه.خب حداقل اگه به اختیارراننده بوددچاراین مشکلات نمیشدبنام راننده به کام باربری وشرکت بیمه.من نمیدونم چطوریه که تمام ارگانهاوسازمانهاوشرکتهای بیمه که مربوط به حمل ونقل هستندهمگی ازحق وحقوق راننده دارن سواستفاده میکنندوتمام ضرروزیانش روبایدراننده بده.

  • محمد کامیوندار 4 0

    در هیچ مرکز درمانی بیمه تکمیلی رانندگان را قبول ندارند بنده بعلت بیماری پروستات به هر جا مراجعه کردم حتی مراکز دولتی مجبور به به پرداخت وجه نقد شدم

  • محمد 0 0

    پس‌چرا‌ وقتی‌ شرکت‌ های حمل و نقل بابت‌ کمیسیون ۵۰‌و گاه‌ بیشتر‌ را‌ از‌ راننده میگیرن‌کسی‌ اعتراضی نداره‌حالا‌ بخاطر‌ نیم‌ درصد‌ که برای‌ راننده ممکنه قسمتي از‌هزینه‌ های درمانی‌ شونو‌ تامین کن‌تمام‌‌ صاحب‌نظرها‌ اعتراض‌دارن. بابا‌‌‌ انصاف‌ داشته باشید، حیا‌کنید، دیگه‌ چی‌ از‌جون‌ راننده‌ میخواید

  • محمود 0 0

    فقط و فقط این بیمه تکمیلی چند شرکت ورشکسته بیمه را نجات داد و پول هنگفتی به جیب کانون انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل رفت نباشد خیلی بهتر هست خانه کارگر در همه استانها و شهرها هست مثل مابقی هر کس خواست باشد با پرداخت سالانه حق بیمه خود و خانواده بیمه می‌کند

  • محمدتقی جعفری 0 0

    بانظرآقای خیرخواه موافقم بیمه تکمیلی جفای زیاددرحق راننده پاگذاشتن روگلوی راننده وخانواده اش