| کد خبر: 258292 |

◄ کجای کار قطار سریع السیر تهران مشهد می لنگد؟

اولین مطالعه جدی قطار تند رو در کشور ما در محور تهران مشهد و در دهه 50 از سوی جارتز ژاپن انجام شد.

تین نیوز

اولین مطالعه جدی قطار تند رو در کشور ما در محور تهران مشهد و در دهه 50 از سوی جارتز ژاپن انجام شد.

به گزارش تین نیوز یک کارشناس حمل و نقل با بیان این مطلب گفت:  این مطالعه در مورد قطع کوه بینالود در ورود به مشهد دارای گزینه های مختلف  بود و در گزینه منتخب ایستگاه مشهد در غرب شهر قرار می گرفت.

محمد اسماعیل علیخانی افزود: طبق این مطالعات در منطقه کویری حدود 200 کیلومتر از مسیر روی پل یا Elevated (به منظور عبور توفان های ماسه و…) دیده شده بود.

بیشتر بخوانید:

تصمیماتی که قطار سریع السیر تهران قم اصفهان را به بیراهه برد

وی عنوان کرد: همچنین سرعت طرح 250 کیلومتر در ساعت، قطار E250  و هزینه اجرای کامل طرح با 20 ست قطار حدود 6  میلیارد دلار برآورد شده بود.

 علیخانی ادامه داد: باتوجه به پیگیری های به عمل آمده در دهه های 80 و 90  و تجدید نظر در پل طویل و… ، در حال حاضر هزینه این پروژه با ادوات ناقله، حدود 10  میلیارد دلار بر آورد می شود.

وی گفت: توجه داشته باشیم که منطقه اجرای طرح به جز 50  کیلومتر آخر تقریبا دشت و مانند پروژه راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان است و پروژه از نظر توپو گرافی در مناطق آسان اجرا می شود.

این کارشناس افزود: همچنین با حذف پل بزرگ کویری و یا تقلیل قابل ملاحظه طول آن اجرای این پروژه بسیار آسان خواهد بود.

او عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان برقی کردن محور موجود را ( باتوجه به هزینه های نجومی که شایع است) موجه نمی دانند ، محور موجود کماکان برای حمل بار  و قطار های محلی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و هنوز جارتز وجود دارد.

علیخانی تاکید کرد: پس از برجام یک بار دیگر با آنها در مورد اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران مشهد با وام کم بهره دولت ژاپن( 0.4 درصد و دوره بازپرداخت 40 ساله ) صحبت شد که البته تکرار آن حرف ها مورد انتظار نیست و منتفی است.

 این کارشناس خاطرنشان کرد: چگونه است که هزینه اجرای پروژه ها  به دلار هم در کشور ما تصاعدی افزایش می یابد؟ چرا ما در هزینه اجرای پروژه ها اینقدر ترقی کرده ایم؟ چرا هزینه برقی کردن محور دوخطه از کیلومتری حدود یک میلیون دلار تجاوز می کند.؟ قبلا تجاوز نمی کرد. منظور هزینه ها به دلار است نه ریال و...یک جای کار می لنگد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدتقی ویسه 0 2

    با عرض سلام و تشکر
    به عرض می رسانم
    هزینه برقی کردن دوخطه موجود تهران -مشهدکمتر از کیلومتری پانصد هزار دلار خواهدشد . بخصوص با بومی سازی و استفاده از امکانات ساخت داخل خیلی کمتر میشود

  • تنها 4 0

    خب اولشم خودت پرسیدی که کجای کار لنگ میزنه خواننده انتظار داشت که تشریح کنی وبگی که کجاش لنگ میزنه ولی یه مشت چرندیات تحویل دادی

    • ناشناس 1 1

      بی‌ادب

  • ناشناس 0 1

    کجای کاری که اخیرا چینی ها قیمت 34 میلیارد دلار داده اند

    • ناشناس 0 0

      بزرگوار ۳۴ میلیارد یوانه نه دلار

  • ناشناس 1 0

    کارشناس محترم نفت در دهه ۵۰، 3 دلار بود الان ۷5 دلار. شما انتظار دارید هزینه دلاری بعد از ۵۰ سال با همان قیمت قبلی اجرایی بشود؟

  • ناشناس 0 1

    بی عرضگی مسولین

  • یاسر 0 0

    به علت عدم مدیریت و نظارت صحیح در پروژه ها ،پروژه یا کیفیت مطلوب را ندارد و یا در زمان توافق شده اجرا نمی شود.

  • علی 0 1

    طبق معمول وعادت ، درکنارانجام پروژه ها باید ده ها برابر هزینه اصلی سیبیل ها چرب بشه.

  • ناشناس 0 0

    مسلما دلار هم در این سالها از تورم بی بهره نبوده