| کد خبر: 85946 |

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خبر داد:

◄ امضای دو تفاهم‌نامه با بنادر اوکتائو و آستاراخان

تین‌نیور| مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از امضای دو تفاهم‌نامه با بنادر اوکتائو و آستاراخان خبر داد.
 
به گزاش تین‌نیوز رضا مسرور در نشست خبری با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه منطقه آزاد انزلی مجتمع بندری کاسپین است که دو سال به دلیل عدم تأمین منابع مالی دچار مشکل شده بود اما بعد از مهندسی‌های انجام شده و کاهش 100 میلیارد تومان از حجم احداث موج‌شکن‌ها این پروژه دوباره فعال شده و در حال انجام است.
 
وی افزود: یک پست اسکله این مجتمع توسط خود سازمان و چهار پست اسکله دیگر توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی در حال احداث است.
 
به گفته وی پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال دو پست اسکله این مجتمع افتتاح موج‌شکن‌ها نیز حداکثر تا سال آینده افتتاح شوند
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ظرفیت‌های قزاقستان گفت: حجم مبادلات تجاری این کشور در سال 2014 معادل 140 میلیون دلار بوده که از این میزان 16 درصد مربوط به ایران است.
 
مسرور ضمن تأکید بر ظرفیت‌های بسیار خوب کشورهای قزاقستان و روسیه گفت: برای افزایش و تداوم این مبادلات تفاهم‌نامه‌های همکاری با منطقه ویژه و بندر اوکتائو و همچنین بندر آستاراخان امضاء کرده‌ایم که تأثیرگذار خواهد بود.
وی به برنامه‌های میان مدت منطقه آزاد انزلی برای صادرات و همچنین مشوق‌های جدید اشاره کرد و گفت: هزینه‌های انبارداری برای کسانی که در این منطقه تولید انجام می‌دهند و همچنین افرادی که کالاهای خود را از طریق این منطقه وارد کشور می‌کنند، کاهش یافته است.
 
رشد 62 درصدی سرمایه‌گذاری در بندر انزلی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: در گذشته 30 تا 40 فروشگاه در این منطقه وجود داشت که اکنون به هزار فروشگاه رسیده است. همچنین پروانه‌های ساختمانی ما در سال 94 حدود 17 درصد رشد نشان می‌دهد و همچنین میزان سرمایه‌گذاری ما در این منطقه نسبت به سال گذشته 62 درصد افزایش داشته است.
 
وی تأکید کرد: همچنین حدود یک هزار و 900 میلیارد تومان جذب سرمایه‌ داشته‌ایم.
 
مسرور با بیان اینکه راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب نیازمند یک نهضت است، افزود: در صورت راه‌اندازی این کریدور می‌توان عوارض ترانزیتی را جایگزین درآمدهای نفتی کرد و این در صورتی است که ما بتوانیم از موقعیت استراتژیک خود استفاده کرده و ارتباط خود را با کشورهای دیگر افزایش دهیم.
 
وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز (سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی میان اروپا و آسیا) عبور می‌کند و اگر بتوانیم سه درصد این میزان را از مسیر کریدور شمال به جنوب عبور دهیم در واقع 30 میلیون تن از این مقدار از طریق ایران مبادله خواهد شد که رقم قابل توجهی است.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها افزایش پیدا کند، تصریح کرد: اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر نیز در حال توسعه زیرساخت‌های خود هستند. روسیه در حال توسعه بنادر خود است و ترکمن‌باشی نیز در حال ساخت است. باید توجه داشت که در هیچ کجای دنیا فرصت‌ها ثابت نیستند و باید از آنها به درستی استفاده شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.