| کد خبر: 250607 |

چرا همیشه از در سمت چپ هواپیما سوار می شویم؟

فرودگاه، ترمینال و سوار و پیاده شدن از هواپیما، کارهای ثابت و همیشگی یک مسافر در سفرهای هوایی است. کارهایی در مورد هواپیما و سفر وجود دارد که ما آنها را بدیهی می دانیم. ممکن است اولین باری که همه این مراحل را طی کرده باشیم به یاد نیاوریم و حتی ممکن است سوال هایی به ذهنمان رسیده باشد که فراموش کرده باشیم، اما در اثر تکرار، انجام دادن این مراحل بر حسب عادت اتفاق بیافتد.

تین نیوز

فرودگاه، ترمینال و سوار و پیاده شدن از هواپیما ، کارهای ثابت و همیشگی یک مسافر در سفرهای هوایی است. کارهایی در مورد هواپیما و سفر وجود دارد که ما آنها را بدیهی می دانیم. ممکن است اولین باری که همه این مراحل را طی کرده باشیم به یاد نیاوریم و حتی ممکن است سوال هایی به ذهنمان رسیده باشد که فراموش کرده باشیم، اما در اثر تکرار، انجام دادن این مراحل بر حسب عادت اتفاق بیافتد.

 

بیشتر بخوانید؛

در یک پرواز طولانی مدت چه اتفاقی برای بدن شما می‌ افتد؟

چرا همیشه از در سمت چپ هواپیما سوار می شویم؟

چرا مسافران از در عقب هواپیما سوار نمی‌شوند؟

سفر هوایی

اما همچنان سوال هایی وجود دارد که شاید هیچ گاه نپرسیده باشیم یا جوابی برای آن پیدا نکرده باشیم؛ مثل اینکه چرا مسافران از در سمت چپ هواپیما تردد می کنند. حتی در خطوط هوایی بریتانیا که صندلی راننده و مسافر در اتومبیل ها بر خلاف نقاط دیگر دنیاست، مسافران پروازها همچنان از در سمت چپ سوار می شوند. شاید تنها استثنا هواپیماهای کوچک دو نفره باشند.

کابین خلبان

به گزارش تین نیوز به نقل از روزیاتو، یکی از خلبانان سابق نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه ای دلایل تردد مسافران از در سمت چپ هواپیما را توضیح داد. بر اساس گفته های او فرودگاه های اولیه به گونه ای تنظیم شده بودند که هواپیماها بتوانند جلوی ترمینال توقف کنند و مسافران را تخلیه کنند. خلبان در سمت چپ می نشیند و برای پارک کردن درست و حفظ فاصله بال از ساختمان و تنظیم دقیق در هواپیما با در ترمینال، در سمت چپ مناسب تر بود.

سوخت گیری هواپیما

اصولا سوخت گیری هواپیما و تخلیه بارها از سمت راست صورت می گیرد. در نتیجه وقتی مسافران از در سمت چپ هواپیما استفاده می کنند سایر خدمه می توانند بدون مزاحمت از سمت راست سوخت گیری را انجام دهند و چمدان ها را جا به جا کنند.

کشتی

دلیل دیگر آن ریشه در سنت دریانوردی دارد. به دلیل قرار دادن صفحه فرمان (starboard) قسمت سکان مانند در سمت راست کشتی، مسافران مجبور بودند از سمت چپ کشتی سوار شوند. بیشتر طراحان هواپیما و جت ها از همان الگو پیروی کردند. البته کارشناسان می گویند حتی ممکن است قدمت آن به قرن ها قبل از رسوم سنتی دریایی برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.