| کد خبر: 266191 |

قطار مرگ در مسیر مازندران

ریل قطار باری و مسافری از بخش‌هایی از شهر های مازندران می‌گذرد اما قابل تامل اینکه در برخی نقاط، گذرگاه ها غیرمجازی به وجود آمده که در صورت وقوع هرگونه حادثه مانند برخورد قطار با انسان، احتمال خسارت‌های سنگین جانی و مالی وجود دارد.

تین نیوز

ریل قطار باری و مسافری از بخش هایی از شهر های مازندران می گذرد اما قابل تامل اینکه در برخی نقاط، گذرگاه ها غیرمجازی به وجود آمده که در صورت وقوع هرگونه حادثه مانند برخورد قطار با انسان، احتمال خسارت های سنگین جانی و مالی وجود دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، احداث خط راه آهن در داخل محدوده شهری یا ایجاد تاسیسات شهری در کنار خط راه آهن تابع شرایط و مقررات خاصی از جمله رعایت حریم و فاصله ای مشخص است که به نظر می رسد حدود ۱۰۰ متر یا اندکی بیشتر باشد اما معلوم نیست چرا این موضوع در نقاطی از شهر مازندران طی سال های اخیر رعایت نشده است و همچنان نیز با بی توجهی با آن برخورد می شود.

از سوی دیگر وجود گذرگاه های غیرمجاز در بخش های مختلف خطوط ریلی استان در حالی است که در برخی نقاط واقع در حریم ریلی، ساخت و ساز شهری نیز انجام شده و موضوع نیازمند بررسی بیشتر است که ساخت و سازها با مجوز شهرداری بوده یا فاقد مجوز هستند.

براساس قانون ایمنی راه و راه آهن مصوب هیات وزیران هرگونه ساخت و ساز و تاسیسات زیربنایی از جمله خیابان سازی، احداث راه، برق، تلفن، گاز و راه با فاصله از حریم راه آهن منوط به مجوز است، که مدیرکل راه آهن شمال معتقد است که با برنامه ریزی اصولی درصدد رفع این گذرگاه های غیرمجاز است.

رحمان معصومی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به قرار گرفتن بخش عمده ای از مسیر خطوط ریلی این اداره در حریم مناطق مسکونی و کشاورزی در نقاطی افراد بدون اخذ مجوز مبادرت به ساخت گذرگاههایی کرده اند که این مساله منجر به بروز حوادث می شود.

وی ادامه داد: وجود گذرگاه های غیر مجاز و ناایمن در حاشیه خطوط ریلی در محدوده راه آهن شمال نه تنها سبب کندی حرکت قطارها شده بلکه ایمنی را هم کاهش داده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه وجود این گذرگاه ها به یکی از معضلات راه آهن تبدیل شده است، ادامه داد: برابر تبصره یک آیین نامه گذرگاه ها مصوب سال ۱۳۴۲ و ماده ۳۰ مقررات حرکت، ساخت هر گونه گذرگاه همسطح به علت خطر آفرین بودن آن ممنوع است و بر اساس قانون همه این گذرگاه ها باید حذف یا به زیرگذر و روگذر تبدیل شوند.

وی توضیح داد که در مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال ۴۵ گذرگاه مستحفظ وجود دارد که این گذرگاهها بنا به ضرورت طی سالها ساخته شده است و خود خط آفرین به شمار می رود اما جدای از این فضاهای موجود برخی افراد که غالبا از کشاورزان حریم مسیر ریل راه آهن هستند برای تسهیل تردد خود و خودروهای کشاورزی مبادرت به ساخت گذرگاه هایی کرده اند.

مدیر کل راه آهن شمال گفت:علاوه بر ۴۵ گذرگاه مستحفظ، براساس بازدیدهای به عمل آمده در حال حاضر ۳۰ گذرگاه غیرمجاز در این مسیر قرار دارد که از نظر فنی و کارشناسی معابر پُرخطر برای اهالی که در این مسیر تردد می کنند و نیز برای قطارهایی که محل عبور آنها است به شمار می روند.

وی با اشاره به تراکم جمعیت در شهرهای مازندران و تمرکز بالای جمعیت در مناطق مجاور خطوط راه آهن از رانندگان و ساکنان این مناطق خواست با توجه به حق تقدم عبور قطار، نکات ایمنی را هنگام عبور از این گذرگاه ها رعایت کنند.

به گفته معصومی از ویژگی ها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار می رسد برشمرد و گفت: به نوعی مسیر ریلی این منطقه از راه آهن کشور آبستن حوادث ناگوار است که هر ازگاهی برخورد افراد با قطار از جمله آنها است.

راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب رو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگی ها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار می رسد.

در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    از نحوه تیتر زدنتان خجالت بکشید.
    کاملا جدی میگم

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    وجود گذرگاه هم سطح جاده اي و ريلي در كشور ما ممنوع شده در حاليكه در اغلب كشورهاي پيشرفته ممنوع نيست. به خاطر كمي زحمت كه مديريت گذرگاه هاي هم سطح دارد و براي اجتناب از اين زحمت صورت مسئله را پاك كرده و دستور داده اند كه همه گذرگاه ها غير هم سطح باشد. هزينه اش هم از بيت المال. اين روش بهينه نيست.