| کد خبر: 247807 |

آزادراه قائمشهر-ساری در ایستگاه آغاز عملیات اجرایی

طبق تازه ترین گزارش مجری پروژه آزادراه ساری-قائمشهر، این اَبَر پروژه راهسازی شمال کشور در مرحله آغاز عملیات ساخت قرار دارد و در حال حاضر منتظر انعقاد قرارداد اجرایی می باشد.

تین نیوز

طبق تازه ترین گزارش مجری پروژه آزادراه ساری-قائمشهر ، این اَبَر پروژه راهسازی شمال کشور در مرحله آغاز عملیات ساخت قرار دارد و در حال حاضر منتظر انعقاد قرارداد اجرایی می باشد.

به گزارش تین نیوز، محور کنونی ساری- قائمشهر طبق گزارش های رسمی یکی از پرترددترین جاده های کشور محسوب می شود که سالانه میزبان صدها میلیون تردد است.

تردد روزانه و عادی مردمی بومی، گردشگران در کنار تردد خودروهای سنگین تقریباً بزرگراه ساری-قائمشهر را به آستانه ناتوانی کشانده است. قرارگیری این محور بر مسیر گردشگری شرق به غرب، مسیر ترانزیتی پایتخت به تجاری ترین منطقه شمال کشور یعنی بندر امیرآباد و همچنین اشتغال بخش قابل توجهی از ساکنان شهرهای اطراف در ادارات مرکز استان و بخش های صنعتی ساری ، ایجاد محوری جدید را برای کاهش بار ترافیکی ضروری کرده است.   

آزادراه ساری - قائمشهر که قرار است به طول حدود ۴۵ کیلومتر از قائمشهر تا شهر سورک مرکز شهرستان میاندرود کشیده شود، مهم ترین پروژه مدیریت ترافیک مرکز استان مازندران و شمال کشور محسوب می شود.

احداث این پروژه که بخشی از آزادراه سرتاسری غرب به شرق حاشیه خزر محسوب می شود در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و البته در مسیر طراحی و اجرا با موانعی جدی روبرو شد.

طبق طرح اولیه آزادراه قائمشهر-ساری در ۲ باند رفت و برگشت هر کدام با سه خط تردد(قابل تعریض به چهار خط) احداث خواهد شد. در طراحی های مهندسین شرکت آزادراه قائمشهر- ساری تونلی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر جهت پرهیز از آسیب های زیست محیطی طراحی شده و عرض جاده نیز ۷۵ متر برنامه ریزی شده است. 

این پروژه ملی قرار است توسط شرکت زیرساخت با سرمایه گذاری ۵۰ درصدی مشارکت خصوصی و ۵۰ درصد دولتی و با سرمایه گذاری شرکت شرکت خاتم الاوصیا(ص) و پیمانکاری شرکت راهسازی عمران ایران انجام گیرد.

تازه ترین گزارش ها نشان می دهد که پروژه آزادراه قائمشهر – ساری اکنون در مراحل نهایی چکش کاری های اداری و تشریفات طراحی قرار دارد و منتظر تصویب قرارداد اجرایی است که باید از سوی پیمانکار ارایه و مورد تایید مجری طرح قرار گیرد. 

مجری پروژه آزادراه قائمشهر- ساری به آخرین وضعیت پروزه اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات عدیده و متفاوت، نظرها و دغدغه های اجرا، تمامی چالش های طراحی و اجرایی پشت سر گذاشته شده است و اکنون از لحاظ پیمانکار و شرکت های مجری هیچ مانعی وجود ندارد. 

سید مرتضی حسینی افزود: در حال حاضر منتظر ارائه قرارداد اجرایی از سوی شرکت راهسازی عمران ایران به عنوان پیمانکار هستیم که پس از تایید از سوی ما(مجری پروژه) به طور رسمی و میدانی عملیات اجرایی آزادراه قائمشهر - ساری آغاز می شود.  

تملک ۱۰۱ هکتار در فاز نخست

وی همچنین به شرایط فنی پروژه آزادراه قائمشهر – ساری اشاره کرد و افزود: تاکنون اراضی حدود ۱۵ کیلومتر از مجموع ۴۵ کیلومتر طول مسیر پروژه خریداری شده است که برای رعایت مسائل زیست محیطی شامل عرض ۷۵ متری می شود.

به گفته مجری پروژه  آزادراه قائمشهر – ساری ، این اراضی در مساحتی به اندازه ۱۰۱ هکتار هستند که در صورت تکمیل پروژه به حدود ۳۵۰ هکتار خواهد رسید. 

حسینی برتملک تمامی اراضی مورد نیاز جهت اجرای فاز نخست پروژه اشاره کرد و گفت که مرحله نخست اجرای از قائمشهر تا تقاطع محور ساری-کیاسر خواهد بود و طبق برنامه ریزی، فازهای پروژه آزادراه از محوری به محور دیگر است تا بتوان حین انجام باقی فازها از بخش تکمیل شده بهره برداری کرد که البته فعلاً در مرحله پیش بینی قرار دارد.

۴۲ ماه؛ زمان عملیات ساخت پروژه

مجری پروژه آزادراه قائمشهر - ساری همچنین به زمان مورد نیاز اجرای پروژه اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ریزی از لحاظ فنی ۴۲ ماه برای عملیات ساخت و تکمیل پیش بینی شده است که البته این مسئله به شرایط مختلفی بستگی دارد. 

حسینی بار دیگر با تاکید بر اینکه زمانبندی ارائه شده مربوط به اجرای پروژه است گفت: زمان بهره برداری و تکمیل به عواملی همچون تامین به موقع اعتبارات، حوادث غیرمترقبه، همکاری جامعه محلی و ادارات دولتی برای تملک اراضی مورد نظر و مشکلات فنی پیمانکار بسترگی دارد. 

به گفته او، تاخیر پروژه نیز تا به امروز تاثیر پذیر از همین مسائل به خصوص تملک اراضی بود که در این مسیر موانع بسیاری را پشت سر گذاشتیم و متاسفانه موانعی نیز پیش رو قرار دارد. 

پیش بینی هزینه ۱۳ هزار میلیاردی برای آزادراه قائمشهر-ساری

مجری پروژه آزادراه قائمشهر - ساری اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تحویل پروژه را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و توضیح داد: از این میزان حدود هفت هزار و ۶۵۰ میلیارد مربوط به عملیات ساخت و بیش از چهارهزار میلیارد تومان مربوط به تملک اراضی مسیر آزادراه است. 

حسینی این میزان اعتبار را با پیش بینی شرایط و تورم ثابت دانست و افزود: ممکن است در مسیر اجرا هزینه ها فراتر از پیش بینی باشد که البته مهم ترین عامل افزایش هزینه نیز طولانی شدن پروژه خواهد بود. 

وی بر پیگیری و حمایت جدی استاندار در اجرای پروژه آزادراه قائمشهر - ساری اشاره کرد و یادآور شد: خوبشختانه استاندار مازندران به خصوص در حوزه تامین اعتبار مورد نیاز کاملا همراه و پای کار هستند و تاکنون جلسات مختلفی با بانک ها به عنوان مهم ترین بخش های سرمایه ای استان برگزار کردند. 

به گفته او، متاسفانه تاکنون عزم جدی از سوی بانک ها برای سرمایه گذاری در این پروزه دیده نشده است، درحالی که مدیریت ارشد استان خواهان ورود بانک ها به منظور ادای مسئولیت اجتماعی و سرمایه گذاری مطمئن است.

جامعه محلی و دستگاه های اجرایی، ۲ چالش ساخت آزادراه

مجری پروژه آزادراه قائمشهر- ساری، گذشته از مسائل مالی و فنی، مجری پروژه آزادراه قائمشهر - ساری به موانع اجرایی پروژه پرداخت و گفت: جامعه محلی و دستگاههای اداری و دولتی بزرگترین موانع اجرایی پروژه محسوب می شوند و این موانع همچنان پابرجاست. 

حسینی توضیح داد: یکی از بزرگترین موانع اراضی دولتی است که در اختیار مردم بومی و کاربران محلی است. با توجه به اینکه نمیتوان اراضی ملی را با اعتبارات دولتی خریداری کرد، به طور قانونی و عملاً جلب رضایت مالکان از طریق خرید وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه مسیر آزادراه از بخش های کشاورزی و روستایی عبور می کند، افزود: کاربران اراضی مذکور نیز مالک اصلی نبوده و مالکیت دولتی و کاربری شخصی کار را برای تملک اراضی سخت کرده است.

مجری پروژه آزادراه قائمشهر - ساری سنگ اندازی برخی دستگاه های دولتی را نیز به عنوان دیگر مشکلات و موانع یاد کرد و گفت: برای مثال برخی اراضی در مالکیت مناطع طبیعی قرار دارد اما نهادهای موازی همچون اوقاف نیز ادعای مالکیت دارند که این موضوع کار را بسیار سخت کرده است. 

 به گفته حسینی، محیط زیست هم از دیگر حوزه های چالش برانگیز محسوب می شود که به خصوص در حوزه استقرار برخی تجهیزات و ادوات راهسازی و تامین مصالح موانع جدی بشمار می رود. 

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری های شخص استاندار و ایجاد نگاهی فرادستگاهی این پروژه هرچه سریع تر وارد فرآیند اجرایی و سپس تکمیل شود که البته نیازمند همراهی و حمایت بسیار است. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.