| کد خبر: 256759 |

جاده مرگ در خط پایان

جاده ارتباطی ازنا شازند، نام آشنایی است که از سال های دور تاکنون تداعی کننده تصادفات خونین و مرگبار بوده و اکنون با اجرای مصوبه سفر رییس جمهور به لرستان در ۹ کیلومتری خط پایان قرار دارد.

تین نیوز

جاده ارتباطی ازنا - شازند، نام آشنایی است که از سال های دور تاکنون تداعی کننده تصادفات خونین و مرگبار بوده و اکنون با اجرای مصوبه سفر رئیس جمهور به لرستان در ۹ کیلومتری خط پایان قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا ، احداث جاده ازنا شازند به طول تقریبی ۷۵ کیلومتر در محدوده استان های لرستان و مرکزی سال ۸۴ آغاز شد و با گذشت ۱۸سال همچنان ناتمام باقی مانده و به یکی از رکورددارترین جاده های مرگبار تبدیل شده است.

۳۵ کیلومتر از جاده ازنا - شازند در محدوده استان لرستان سال های گذشته به دلیل بروز تصادفات مرگبار لقب "جاده مرگ" را توسط مردم و رانندگان گرفته است به طوری که سالانه ۱۰ ها نفر در اثر حوادث رانندگی در این مسیر جان خود را از دست داده اند.

با توجه به تخمین اینکه روزانه حدود ۶ هزار تردد در جاده شازند - ازنا و بالعکس انجام می شود چهارخطه کردن این محور مواصلاتی طی سال ها، مطالبه مردم و مسوولان لرستان بود اما به دلیل اینکه ردیف اعتباری نداشت و تخصیص اعتبار آن از محل استانی یا متفرقه صورت می گرفت، روند کندی داشت.

سال ۹۷ ردیف ملی این مسیر ابلاغ شد اما تخصیص ها همچنان نیمه تمام ماند و در حد اتمام طرح نبود و در این سال ها تصادف، مرگ مسافران، قطع عضو و ضایعات نخاعی بود که از بستر حادثه خیز ازنا – شازند به جامعه ارزانی شد.

هرچند سال ۹۱ عملیات اجرایی چهار خطه شدن محور ازنا شازند با هدف کاهش مسافت بین استان های لرستان و اراک به عنوان یک جاده ترانزیتی مطرح اما عبور خودروهای سنگین در این محور منجر به تلفات بسیاری در این جاده شد به نحوی که کارشناسان اتفاق نظر دارند در حال حاضر وضعیت این محور با کاربری کنونی آن سازگار نیست و به دلیل حجم تردد بالای وسایل نقلیه سنگین که حدود ۳۰ درصد بارترافیکی این محور را به خود اختصاص داده، این مسیر برای خودروهای سواری ایمن نیست.

سال ۹۵ فوتی های این جاده ۲۲ نفر گزارش شد و در سال ۹۶ نیز ۱۲ نفر در این مسیر جان خود را از دست دادند که همین امر موجب شده مردادماه ۹۶ اهالی منطقه مسیر را به نشانه اعتراض ببندند.

نمایندگان استان های مرکزی و لرستان نیز مهر ماه ۹۵ با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند که در نامه نمایندگان ۲ استان عنوان شد "احداث جاده ازنا ــ شازند به طول تقریبی ۷۲ کیلومتر در محدوده استان های لرستان و مرکزی در سال ۸۴ آغاز شد و با گذشت ۱۰ سال همچنان ناتمام باقی مانده و با حدود ۷۱۰ کشته، رکورددار حوادث جاده ای در استان های یادشده است".

جاده ازنا

نمایندگان اذعان کرده بودند" در حال حاضر به دلیل نبود اعتبار و ردیف مناسب، تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز این محور با کندی پیش می رود و حوادث متعدد در این محور سبب شده تا خانواده های زیادی بی سرپرست و عزادار شوند و استدعا می شود با دستور صریح و قاطع به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جهت تامین اعتبار مناسب و ملزم نمودن وزارت راه و شهرسازی ضمن برنامه ریزی لازم برای تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دستور کار قرار دهد و در یک برنامه منسجم در حداقل زمان این مهم را به نتیجه رساند".

اما نامه نگاری بهارستان نشین ها کار چندانی در پیش نبرد و امروز با گذشت هفت سال، همچنان ۹ کیلومتر از حوزه استحفاظی لرستان مانده و تنها حدود ۹ کیلومتر در حوزه استان مرکزی بهسازی و تعریض شده است.

باتوجه به این تفاسیر و بروز حوادث متعدد در مسیر یادشده، یکی از محورهای اساسی سفرآذرماه ۱۴۰۰ رییس جمهور در حوزه راهسازی، باند دوم ازنا- شازند بود که ۱۵۰ میلیارد تومان شامل۱۰۰ میلیون تومان اعتبار و ۵۰ میلیون تومان قیر رایگان برای آن مصوب شد.

طرح ازنا – شازند، به نام مصوبه دولت و پشتیبانی منابع مالی اختصاص یافته جان دوباره گرفت و رفته رفته، تلاش های برای ختم بخیری " جاده مرگ" مضاعف شد، و در نهایت هفت کیلومتر از این مسیر پایان سال ۱۴۰۱ تعریض شد و اکنون تنها ۹ کیلومتر تا پایان کشته سازی این محور باقی مانده است.

۱۶ کیلومتر از مسیر ۳۵ کیلومتری ازنا – شازند باقی مانده بود، هفت کیلومتر از محور حد فاصل مومن آباد تا پل گنجه تعریض شد و دهه فجر پارسال زیربار ترافیک رفت تا در مجموع ۲۶ کیلومتر از این جاده پرترافیک به مقصد ساماندهی برسد، اکنون نیز ۹ کیلومتر باقی مانده در حال تعریض است و به گفته مسوولان امسال به اتمام خواهد رسید.

پایان جاده مرگ تا پایان ۱۴۰۲

فرهاد گنجی پور سرناظر پروژه ۹ کیلومتر کنونی جاده ازنا – شازند در این خصوص به ایرنا گفت: تاکنون ۲۶ کیلومتر از این جاده تعریض شده و زیر بار ترافیک رفته و ۹ کیلومتر مابقی توسط پیمانکار در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه این طرح تحت نظارت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور قرار دارد تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات ابنیه و عملیات خاکی۹ کیلومتر و ساخت پل های مسیر در حال انجام می باشد و سرعت پیشروی طرح نیز قابل قبول است.

وی با اشاره به ابلاغ قرارداد طرح ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی، زیر اساس( ساب بیس) پنج کیلومتر از این مسیر آغاز و مقرر شده است پس از آسفالت آن، چهار کیلومتر مابقی نیز تعریض شود که با توجه به اینکه پیمانکار طرح، کارخانه آسفالت دارد مشکلی برای این مرحله وجود نخواهد داشت.

گنجی پور قیر مورد نیاز برای آسفالت این مسیر را ۲ هزار تن برشمرد و افزود: از ۳۵ کیلومتر حوزه استحفاظی استان مرکزی نیز، پارسال هشت کیلومتر پس از بهسازی و تعریض، زیربارترافیک رفته است و برای امسال نیز تعریض ۶ کیلومتر برنامه ریزی شده است.

پیشرفت ۸۰ درصدی ازنا - شازند در حوزه لرستان

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: این طرح ۳۵ کیلومتری در حوزه استحفاظی استان حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از ۳۵ کیلومتر واقع در محدوده اراک حدود ۹ کیلومتر انجام شده و قسمتی از آن باقی مانده است که با توجه به پرخطر بودن این محور و حادثه خیز بودن آن به منظور حفظ جان شهروندان باید تلاش بیشتری در این راستا صورت گیرد.

وحید کرم الهی اظهار داشت: برای افتتاح هفت کیلومتر از این مسیر در دهه فجر پارسال ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه شد که همه آن در دولت سیزدهم اختصاص یافت و در مجموع بعد از سفر رییس جمهور به لرستان در آذرماه ۱۴۰۰ تا کنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح در قالب تسهیلات ماده ۵۶ و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه از محل مصوبات سفر تزریق شده است.

کرم الهی ادامه داد: امید می رود با تحقق کامل مصوبه سفر رییس جمهور مبنی بر تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان به جاده ازنا - شازند، ۹ کیلومتر باقی مانده در سال ۱۴۰۲ تعریض و ایمن سازی شود و زیربار ترافیک قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.