| کد خبر: 235763 |

تخلیه و بارگیری مجدد کامیون‌ های ایرانی در مرزها به بهانه احتمال قاچاق

در بسیاری از گمرکات و پایانه‌های مرزی تجهیزات ایکس‌ری موجود نیست و مرزهایی هم که مجهز به ایکس‌ری هستند، تکنولوژی آنها قدیمی و ضعیف است و بسته به نوع جاسازی مواد، ممکن است وجود آن را در محموله تشخیص ندهند.

تین نیوز
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ و نقل جاده‌ ای گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکل در مرزها نبود دستگاه ایکس‌ری است و به طور خوشبینانه 50 درصد پایانه‌های مرزی و گمرکات ایران از این تجهیزات برخوردار نیستند و مابقی هم تکنولوژی قدیمی و فرسوده دارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، جواد هدایتی با اشاره به مشکل نبود دستگاه ایکسری به روز در پایانه‌ های مرزی و گمرکات کشور اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از گمرکات و پایانه‌های مرزی تجهیزات ایکس‌ری موجود نیست و مرزهایی هم که مجهز به ایکس‌ری هستند، تکنولوژی آنها قدیمی و ضعیف است و بسته به نوع جاسازی مواد، ممکن است وجود آن را در محموله تشخیص ندهند.

او گفت: بنابراین یکی از بزرگ‌ترین مشکل در مرزها نبود دستگاه ایکس‌ ری است و به طور خوشبینانه 50 درصد پایانه‌های مرزی و گمرکات ایران از این تجهیزات برخوردار نیستند و مابقی هم تکنولوژی قدیمی و فرسوده دارند.

وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر تجهیزات مرزی و ایکس ری کشورهای همسایه بسیار پیشرفته است و محموله‌های مواد مخدر و غیرمجاز به راحتی شناسایی می‌شوند، ادامه داد: این مشکل بزرگی برای کشورمان است چراکه این اتقافات علاوه بر اینکه یک اقدام ناپسند است و بدنامی برای تجار و رانندگان در پی دارد، از سوی دیگر؛‌ باعث شده کشورها همواره بهانه‌ای برای بررسی و تفتیش بار ناوگان ایرانی داشته باشند.

هدایتی گفت: اخیرا در مرز بازرگان با فعالان بخش حمل و نقل جلسه‌ای داشتیم که این افراد از این اتفاق بسیار گله‌مند بودند و می‌گفتند به بهانه بحث قاچاق 50 درصد کامیون‌های ایرانی  تخلیه و بارگیری مجدد می‌شود یعنی یک‌بار خالی و بعد از بررسی به بهانه احتمال حمل مواد،‌ دوباره چیدمان می‌شوند که در این بین کالاها کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و بسته بندی آنها از بین می‌رود و مشتری دیگر این کالا را خریداری نمی‌کند.  ‌

وی با بیان اینکه از این موضوع بسیار متضرر می‌شویم، ادامه داد: رقبای محصولات ایرانی از این بهانه استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه متاسفانه در برخی موارد تجربه کشف مواد از ناوگان ایرانی در آن سوی مرز وجود داشته با همین بهانه‌ها ناوگان ایرانی تخلیه و بارگیری مجدد می‌شوند و ما مزیت رقابتی را از دست می‌دهیم. ‌     

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای همچنین درباره دلیل بازداشت دو راننده ایرانی که گفته می‌شود عده‌ای به آنها اتهام قاچاق مواد مخدر زده‌اند، اظهار داشت: بازداشت شدن این دو راننده هیچ ارتباطی به کشف محموله قاچاق ندارد و این اتهامات متوجه آنها نیست.

آذربایجان با این ادعا این دو راننده ایرانی را بازداشت کرده‌است که قبلا ( مشخص نیست این قبلا به چه تاریخی برمی ‌گردد) رانندگان ایرانی وارد قره‌باغ شدند و محموله جابه جا کرده‌اند. موضوع مهم این است که این دو راننده در چه تاریخی وارد قره‌باغ شده‌اند چراکه درحال حاضر ما قره‌باغ را به عنوان خاک آذربایجان به رسمیت می‌شناسیم اما مشخص نیست رانندگان ایرانی در چه تاریخی از طریق قر‌ه‌باغ وارد خاک آذربایجان شده‌اند. اذربایجان مدعی است که تردد این دو راننده ورود غیر مجاز تلقی می‌شود.  

مدیرکل دفتر ترانزیت و بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: آذربایجان هنوز هیچ مدرک و سندی را ارایه نداده است و اگر هم این دو راننده در گذشته به این منطقه ورود داشتند، این منطقه در آن مقطع زمانی در اختیار خاک ارمنستان بوده است و عبور رانندگان ایرانی آن زمان ادعای نقض حاکمیت محسوب نمی‌شود.

هدایتی تاکید کرد: در آن زمان هیچ ایست بازرسی در مسیر وجود نداشته و کسی از این افراد گذرنامه نخواسته‌است بنابراین این گمان بوده که منطقه خاک ارمنستان است.  

وی ادامه داد: از طریق وزارت امور خارجه پیگیر وضعیت دو راننده ایرانی در اذربایجان هستیم.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.