| کد خبر: 167072 |

◄ کاهش تصادفات استان فارس با تهیه گزارش راهبردی ایمن‌سازی

شیراز- آباده- ایزد خواست به طول ۳۳۴ کیلومتر بیشترین اولویت برای ایمن‌سازی را دارد.​

تین نیوز

​مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس با اشاره به تهیه گزارش راهبردی ایمن‌سازی محورهای این استان گفت: شیراز- آباده- ایزدخواست به طول ۳۳۴ کیلومتر بیشترین اولویت برای ایمن‌سازی را دارد.

به گزارش تین‌نیوز وبه نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس، علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس درباره عملکرد این اداره‌کل در حوزه ایمنی و ترافیک اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع، استفاده بهینه از منابع جهت حداکثر بهره‌وری امری ضروری و بهینه است و اینکه منابع محدود را در چه محل‌هایی و در چه زمینه‌ای مصرف کنیم تا شاهد کاهش حداکثر تلفات باشیم نیازمند تحلیل و برنامه‌ریزی است.

وی بیان کرد: گزارشات تحلیلی تلفات با تحلیل اطلاعات تلفات شامل محورهای پرتلفات، نوع وسایل نقلیه مورداستفاده و درگیر، نوع تصادفات فوتی و چندین عامل مؤثر دیگر در تصادفات منجر به فوت تصویری از وضعیت تلفات استان را نشان می‌دهد که برای سازمان‌های مختلف مرتبط با ایمنی جاده‌ای مفید است و هر یک از این سازمان‌ها به‌تناسب وظایف ذاتی خود می‌توانند از این گزارشات جهت استفاده در برنامه‌ریزی‌های آتی خود استفاده کنند.

وی درباره تهیه گزارش راهبرد ایمن‌سازی محورهای استان فارس بیان کرد: در این گزارش ابتدا محورهای مهم استان به لحاظ ایمنی و تلفات شناسایی شد که برای این منظور ابتدا آمار سه‌ساله ۹۳ تا ۹۵ برای تمام محورهای استان استخراج شد.سپس محورهای استان براساس چهار معیار تعداد تلفات، تعداد تصادفات فوتی، تعداد فوتی به طول محور و تعداد تصادفات فوتی به طول محور مرتب شدند، سپس در هر دسته‌بندی محورهایی که حدود ۸۰ درصد تلفات و تصادفات فوتی برون‌شهری (غیر روستایی، غیر دسترسی و غیر نامشخص) را پوشش می‌دادند مشخص و استخراج شدند.  سپس محورهای استان براساس چهار معیار تعداد تلفات، تعداد تصادفات فوتی، تعداد فوتی به طول محور و تعداد تصادفات فوتی به طول محور مرتب شدند، سپس در هر دسته‌بندی محورهایی که حدود ۸۰ درصد تلفات و تصادفات فوتی برون‌شهری (غیر روستایی، غیر دسترسی و غیر نامشخص) را پوشش می‌دادند مشخص و استخراج شدند.

 سیاهپور تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی محورها در بیش از یک دسته‌بندی در لیست محورهای با ۸۰ درصد پوشش وجود داشتند، تمام محورهای مهم به ترتیب تعداد تکرار در لیست اولویت‌بندی و تعداد تلفات مرتب شد و سپس از بین آن‌ها محورهایی که بیش از ۸۰ درصد تلفات و تصادفات برون‌شهری را پوشش می‌دادند انتخاب شدند.

 وی افزود: سپس آمار تلفات سه‌ساله هر محور به‌صورت جداگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و درنهایت براساس تجزیه‌وتحلیل‌های صورت گرفته و بازیدهای میدانی که در طی مأموریت‌های مختلف صورت گرفته بود راهبردهایی برای ایمن‌سازی محورهای پر تلفات ارائه شد، همچنین با توجه به تحلیل کلان تلفات استان و با استفاده از تجارب جهانی راهبردهایی کلان نگر نیز برای کاهش تلفات استان در این گزارش ارائه شد.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس تصریح کرد: بر این اساس شیراز- آباده- ایزدخواست به طول ۳۳۴ کیلومتر بیشترین اولویت برای ایمن‌سازی را دارد .

 وی ادامه داد: پس‌ازاین محور، محورهای شیراز- فسا- داراب- بندر و سه‌راهی کوار- جهرم- لار- بندر به ترتیب با ۲۸۵ و ۱۹۶ فوتی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

سیاهپور در خصوص تهیه گزارش از تصادفات فوتی مهم گفت: بازدید از تصادفات فوتی مهم، جمع‌آوری مدارک و شواهد، بررسی وضعیت تصادف و ارتباط آن با وضعیت راننده، جاده، خودرو و تهیه گزارش کارشناسی از این تصادفات می‌تواند در ارائه تصویری روشن از علل وقوع و شدت تصادف مؤثر بوده و بعضاً منجر به ارائه پیشنهاد‌هایی جهت اصلاح رویه‌ها یا اتخاذ اقدامات پیشگیرانه باشد.

 وی بابیان اینکه در همین راستا تاکنون ۶ تصادف فوتی مهم بررسی و گزارش‌های آن‌ها به همراه پیشنهاد‌های مربوطه به سازمان مرکزی ارسال‌شده، اظهار کرد: مشکلات اصلی درزمینهٔ تهیه این گزارش‌ها، عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع، طولانی بودن محورهای استان، وقوع برخی تصادفات در مسافت‌های دور و بعضاً در زمان‌هایی دیرهنگام و درنتیجه از بین رفتن آثار تصادف و بعضاً عدم همکاری پلیس در جمع‌آوری یا حفظ مستندات تا اتمام زمان بررسی است.​

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.