| کد خبر ۳۰۹۵۶۷
کپی شد

هدف گذاری ۵ میلیون تن ترانزیت دریایی ایران و روسیه از مسیر خزر | جهش بزرگ در تجارت شمال–جنوب

ایران و روسیه در مسیر تقویت همکاری های دریایی، هدف گذاری مشترکی برای جابه جایی ۵ میلیون تن کالا از مسیر دریای خزر انجام داده اند؛ توافقی که می تواند جایگاه ایران را در کریدور راهبردی شمال–جنوب ارتقا داده و فرصت های تازه ای برای تجارت، لجستیک و سرمایه گذاری در بنادر کشور ایجاد کند.

هدف گذاری ۵ میلیون تن ترانزیت دریایی ایران و روسیه از مسیر خزر | جهش بزرگ در تجارت شمال–جنوب
تین نیوز |

در جریان نخستین اجلاس استانداران استان های ساحلی دریای خزر که با حضور مقامات عالی رتبه ایرانی و خارجی در رشت برگزار شد، سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دریای خزر را «فرصتی بی نظیر برای توسعه ترانزیت منطقه» توصیف کرد.

به گزارش تین نیوز، رسولی با اشاره به توافقات اخیر میان ایران و روسیه اظهار کرد: بر اساس تفاهم صورت گرفته، دو کشور هدف گذاری مشترکی برای ۵ میلیون تن حمل ونقل بار از مسیر دریای خزر انجام داده اند و این گامی مهم برای فعال سازی ظرفیت های کریدور شمال–جنوب است.

استقبال کشورهای منطقه از ترانزیت از مسیر ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشورهای آسیای میانه ایران را کوتاه ترین و امن ترین مسیر دسترسی به آب های آزاد می دانند، گفت: چندین کشور همسایه برای سرمایه گذاری در بنادر ایران اعلام آمادگی کرده اند و به زودی شاهد امضای قرارداد جدید با قزاقستان در بندر شهید رجایی خواهیم بود.

او خاطرنشان کرد که سند همکاری حمل ونقلی ایران و روسیه در سال گذشته به امضا رسیده و طبق آن، همکاری های دو کشور باید تا سال ۲۰۲۵ به بالاترین سطح ممکن برسد.

تشکیل کنسرسیوم دریایی ایران–روسیه در خزر

رسولی از تشکیل کنسرسیوم دریایی مشترک میان ایران و روسیه خبر داد و افزود: در نشست اخیر ماخاچ قلعه، با حضور بخش خصوصی دو کشور، توافق شد ظرف یک ماه آینده سند تشکیل این کنسرسیوم در حوزه حمل بار و مسافر تدوین و امضا شود.

چالش مهم: کاهش تراز آب خزر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تهدید ناشی از کاهش سطح آب خزر گفت: عمق سواحل و اسکله ها تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته است. جلسات کارشناسی و مدیریتی متعددی برای مدیریت این بحران برگزار شده و ایران مصمم است با اقدامات فنی مناسب، اثرات این پدیده را کنترل کند.

توسعه دریامحور؛ راهبرد کلیدی اقتصاد غیرنفتی

رسولی توسعه دریامحور را از «سیاست های کلان کشور» دانست و گفت: ایران با داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و جایگاه دوم ناوگان دریایی خزر پس از روسیه، باید از ظرفیت های دریایی برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت استفاده کند.

رقابتی سازی مسیر ایران در کریدور شمال–جنوب

معاون وزیر راه تأکید کرد: برای جذب تجارت منطقه ای باید زمان و قیمت حمل ونقل از مسیر ایران با مسیرهای رقیب رقابتی باشد. هماهنگی بین تمام شقوق حمل ونقل از اولویت های دولت چهاردهم است.

بنادر گیلان آماده افزایش ظرفیت

رسولی درباره وضعیت بنادر گیلان نیز توضیح داد: با وجود کاهش آب خزر، بنادر استان از زیرساخت های مناسب برای تردد کشتی ها برخوردارند. در بنادر نیازمند لایروبی نیز برنامه های ویژه ای برای حفظ عمق قابل قبول پهلوگیری اجرا می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.