| کد خبر: 267828 |

از توسعه دریامحور آن گونه که باید استفاده نکردیم

نخستین نشست منطقه ای اندیشکده های حکمرانی قانونگذاری استان های ساحلی کشور به میزبانی اندیشکده گیلان در بندرانزلی برگزار شد.

تین نیوز

 

نخستین نشست منطقه ای اندیشکده های حکمرانی قانونگذاری استان های ساحلی کشور به میزبانی اندیشکده گیلان در بندرانزلی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  اقتصادسرآمد، نخستین نشست یک روزه منطقه ای اندیشکده های حکمرانی قانونگذاری استان های ساحلی کشور با عنوان همکاری منطقه ای در اجرای سیاست های توسعه دریامحور در سواحل شمالی و جنوبی کشور به میزبانی اندیشکده گیلان پنج شنبه ۱۲ بهمن ماه در سالن اجتماعات اداره کل گمرک این استان در بندرانزلی برگزار شد.
سیدمحسن علوی منش، مسئول گروه توسعه و برنامه ریزی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حاشیه این نشست  اظهار کرد: با توجه به بهره مندی دریا، از توسعه دریامحور آنگونه که باید استفاده نکردیم.
وی افزود: با توجه به سیاست های ابلاغی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری قاعدتاً استان های ساحلی پیشران در این موضوع هستند و ما هم در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سعی کردیم از اندیشکده های استانی در این خصوص استفاده کنیم.علوی منش تصریح کرد: برای توسعه دریامحور بر اساس بند ۴ سیاست های کلی، قرار است تا آبان ماه سال آینده طرحی تهیه شود و قاعدتاً امکان دارد لایحه ای به مجلس بفرستند.
مسئول گروه توسعه و برنامه ریزی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سعی می کنیم از طریق اندیشکده ها از توان و ظرفیت نخبگان دانشگاهی استان های ساحلی برای داشتن برنامه موثرتر استفاده کنیم.
علوی منش گفت: هر کدام از استان ها جلساتی برگزار و برنامه خودشان را تدوین می کنند در نشست های ماهانه نیز به صورت حضوری و مجازی شرکت کرده و در نهایت مباحث ارائه شده در مرکز و با حضور خودشان جمع بندی می شود که این مساله می تواند مانع از موازی کاری در تجمیع مباحث کلی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در ماه های آخر مجلس هستیم و همچنین اندیشکده های استانی به تازگی شکل گرفته اند قاعدتاً با روی کار آمدن مجلس جدید و جایگاه منطقه ای نمایندگان، می توان از ظرفیت های موجود استفاده کرد.
مسعود یحیی زاده، مدیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان گیلان اظهار کرد: مرکز پژوهش های مجلس از سال ۱۴۰۰ بر آن شد برای استفاده از توان نخبگانی و کارشناسی استان ها در امر تقنین و حکمرانی از ظرفیت های استانی استفاده کند و در پی آن اندیشکده های استانی را دائر کرد.
وی با بیان اینکه استان گیلان به عنوان دومین استان کشور از آبان ماه سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: اندیشکده در حوزه قانونگذاری و حکمرانی ناظر بر امورات راهبردی و کلی است و در بحث اجرایی مداخله نمی کند.
یحیی زاده تاکید کرد: اندیشکده ها فقط در راستای سیاست های کلی و محورهای راهبردی کشور تبیین موضوع کرده و شفافیت ایجاد و راهنمایی و اظهار نظر می کند تا مدیران و بدنه اجرایی کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی مسیر مناسبی را برای خود انتخاب کنند و هیچگونه مداخله ای در این امور از لحاظ اجرایی نداریم.
مدیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان گیلان گفت: لذا وظیفه ما تبیین موضوعات بوده و نشست امروز نیز در همین رابطه برگزار شده است.
یحیی زاده تصریح کرد: پس از ابلاغ سیاست های دریامحور از سوی مقام معظم رهبری ما نیز همزمان با استان های دیگر در شمال و جنوب کشور که در این زمینه فعال هستند تصمیم گرفتیم نشستی برگزار کنیم تا اندیشکده های استان های ساحلی و کارشناسان این زمینه بتوانند نظرات خودشان را در این جمع بیان کرده و فعالیت ها و تجارب خود را انتقال دهند.
 وی افزود: قبل از این، سه جلسه کارشناسی در حوزه اندیشکده استان گیلان داشتیم و جلسه امروز یک نشست هم اندیشی منطقه ای بود که علاوه بر حضور استان های شمالی، استان های جنوبی نیز به صورت وبیناری نقطه نظرات خود را به اشتراک گذاشتند.

جمهوری اسلامی ایران با دسترسی به دریای خزر در شمال کشور همچنین دریای عمان و خلیج فارس در جنوب و دارا بودن بنادر متعدد از جمله بندر شهید رجایی، بوشهر، امیرآباد، خرمشهر، امام خمینی، نوشهر، آستارا، بندرانزلی، آبادان، چابهار، شهید باهنر، شهید حقانی، جاسک، گناوه، فریدونکنار همچنین بندر نکا می تواند نقش ویژه ای در اقتصاد دریامحور ایفا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.