| کد خبر ۳۰۶۷۹۵
کپی شد

◄ آمادگی ارمنستان برای ترانزیت کالا از مسیر بندر چابهار | گام تازه در همکاری های ترانزیتی ایران و قفقاز

در دیدار گریگور هاکوبیان، سفیر ارمنستان در ایران، با محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، ظرفیت های همکاری اقتصادی و ترانزیتی میان دو کشور بررسی شد. این دیدار شامگاه یکشنبه ۲۰ مهر در تهران برگزار شد و محور اصلی آن، استفاده ارمنستان از مسیر بندر چابهار برای ترانزیت کالا و اتصال به شبکه بین المللی حمل ونقل بود.

آمادگی ارمنستان برای ترانزیت کالا از مسیر بندر چابهار | گام تازه در همکاری های ترانزیتی ایران و قفقاز
تین نیوز |

ارمنستان از آمادگی کامل خود برای بهره برداری از مسیر ترانزیتی شمال–جنوب و استفاده از بندر چابهار برای انتقال کالا خبر داد.

به گزارش تین نیوز، سفیر این کشور در تهران در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، بر توسعه همکاری های اقتصادی، تقویت زیرساخت های حمل ونقل و گسترش تعامل میان بخش های خصوصی دو کشور تأکید کرد.

به گفته وی، ارمنستان در حال اجرای پروژه های جاده ای با مشارکت شرکت های ایرانی است و به دنبال تبدیل چابهار به یکی از مسیرهای راهبردی تجارت خود در منطقه است.

این اقدام می تواند چابهار را به حلقه ای کلیدی در کریدور شمال–جنوب و محور ارتباطی جدید قفقاز–خلیج فارس تبدیل کند.

کارشناسان معتقدند استفاده ارمنستان از چابهار، فصل تازه ای از همکاری های ترانزیتی ایران با شمال اوراسیا را رقم خواهد زد.

تأکید ارمنستان بر بهره گیری از کریدور شمال–جنوب

سفیر ارمنستان در این دیدار اعلام کرد کشورش آماده است از ظرفیت های ایران در مسیر کریدور بین المللی شمال–جنوب (INSTC) بهره برداری کند.

وی گفت: «احداث شاهراه شمال–جنوب برای ارمنستان اهمیت بالایی دارد و تکمیل این مسیر می تواند به افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور و تقویت همکاری های منطقه ای منجر شود.»

هاکوبیان افزود: «یک قطعه ۳۲ کیلومتری از این مسیر به شرکت های ایرانی واگذار شده که شامل پل ها، تونل ها و زیرساخت های جاده ای پیشرفته است. این مسیر در استان سیونیک در حال احداث بوده و اجرای آن توسط تاجر ایرانی در حال پیشرفت است.»

هاکوبیان با اشاره به موقعیت راهبردی چابهار گفت: «چابهار از نظر ما یک بندر کلیدی در دسترسی به اقیانوس هند و بازارهای جنوب آسیا است. هیئت های اقتصادی ارمنستان طی بازدید از منطقه آزاد چابهار، مطالعاتی را برای توسعه همکاری های حمل ونقل و سرمایه گذاری آغاز کرده اند.»

وی افزود: «سال گذشته معاون وزیر اقتصاد ارمنستان همراه با نمایندگان بخش خصوصی از چابهار بازدید کردند و ضمن آشنایی با امکانات بندر شهید بهشتی، زمینه سنجی هایی برای ایجاد دفاتر نمایندگی و همکاری های مشترک انجام شد.»

پروژه های مشترک و برنامه های آینده

سفیر ارمنستان همچنین به برنامه ریزی برای احداث پل دوم بر روی رودخانه ارس اشاره کرد و گفت: «این پروژه در جریان سفر اخیر آقای پزشکیان، نخست وزیر ایران، به ارمنستان مورد تأکید دو طرف قرار گرفت و قرار است نقش مهمی در تقویت ترانزیت منطقه ای ایفا کند.»

وی افزود: «در حوزه انرژی، فولاد و پتروشیمی نیز زیرساخت های جدیدی در ارمنستان ایجاد شده و ما آماده جذب سرمایه گذاری های مشترک ایرانی برای توسعه صنایع پایین دستی هستیم.»

چابهار؛ نقطه اتصال جدید قفقاز و خلیج فارس

در ادامه این دیدار، محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، از پیشرفت قابل توجه طرح های زیربنایی خبر داد و گفت:  «پروژه اتصال ریلی خاش به ایرانشهر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و مسیر ایرانشهر تا چابهار نیز تا شهریور ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد.»

وی افزود: «ایستگاه های مسیر در حال تجهیز هستند و بندر شهید بهشتی نیز به مراحل نهایی تکمیل خط داخلی خود رسیده است. تاکنون این پروژه بیش از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.»

اربابی تأکید کرد: «با بهره برداری کامل از این مسیر ریلی و توسعه همکاری های بین المللی، چابهار به یکی از نقاط کلیدی ترانزیت کالا میان آسیای مرکزی، قفقاز و اقیانوس هند تبدیل خواهد شد.»

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که همکاری ایران و ارمنستان در مسیر چابهار می تواند مسیر تازه ای در کریدور شمال–جنوب بگشاید.

این مسیر علاوه بر افزایش حجم تجارت ایران با کشورهای قفقاز، زمینه ای برای دسترسی ارمنستان به آب های آزاد و تنوع مسیرهای تجاری فراهم می کند.

چابهار در حال حاضر تنها بندر اقیانوسی ایران است و از موقعیتی ممتاز برای جذب سرمایه گذاری های منطقه ای، ترانزیت کالا و صادرات مجدد برخوردار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: اقتصاد سرآمد
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.