| کد خبر: 249193 |

نقشه راه بهبود ایمنی راه های کشور

حمل و نقل از مهمترین اجزای اقتصاد ملی هر کشوری محسوب می شود که نقش زیربنایی مهمی در فرآیند رشد اقتصادی کشورها بر عهده دارد.

تین نیوز

حمل و نقل از مهمترین اجزای اقتصاد ملی هر کشوری محسوب می شود که نقش زیربنایی مهمی در فرآیند رشد اقتصادی کشورها بر عهده دارد. در این میان، مسئله ای که امروزه به عنوان یک مسئله اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله ایمنی راه ها است، چراکه این موضوع در ارتباط تنگاتنگی با آمار تصادفات و تلفات جاده ای قرار دارد، امری که هر ساله حجمی از میران تولید ناخالص ملی را به هدر می دهد.

به گزارش تین نیوز ، وضعیت ایمنی راه در ایران نشان می دهد که طی دو دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی، با رشد چشمگیر تردد وسایل نقلیه، ایمنی راه ها و معابر درون شهری و برون شهری، در حد قابل قبولی رشد نیافته است. با وجود اینکه آمارهای رسمی، حکایت از کاهش تلفات تصادفات جاده ای دارد اما در مقایسه با نسبت آمار جهانی و کشورهای دیگر، هنوز فاصله بسیاری وجود دارد.

به همین منظور و در راستای ارتقای ایمنی راه ها و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی، وزارت راه و شهرسازی نقشه راه بهبود ایمنی راه های کشور را تدوین و  در آبان ماه سال 1399 به هیئت دولت ارائه نموده است.

این نقشه با چشم انداز تامین حمل ونقل جاده ای ایمن و روان برای تمامی کاربران و برای یک دوره پنج ساله از سال ۱۴۰۰ شامل ۲ افق زمانی کوتاه مدت (۳ ساله) و میان مدت (۵ ساله) تدوین شده که سال پایانی آن ۱۴۰۴ می باشد.

مطابق نقشه مذکور، سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه  مستقل پیاده سازی طرح ارتقا ایمنی راه های کشور را در بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی (کمیسیون ایمنی راه های کشور) لحاظ کند و تامین اعتبار پیاده سازی نقشه راه بهبود ایمنی راه های کشور از محل در آمد حاصل از جرایم رانندگی و بند الف تبصره ۱۰ بودجه سالانه صورت پذیرد.

بر اساس نقشه مزبور، وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به تدوین برنامه کاهش مجروحان تصادفات رانندگی با توجه به شاخص شدت و تعداد تصادفات و مجروحان در مدت زمان دو سال اقدام نماید.

 همچنین، هر یک از دستگاه های موثر موظفند برنامه عملیاتی سالانه خود را برای دستیابیبه اهداف نقشه خود تنظیم و تا پایان مرداد هر سال به وزارت مذکور ارائه کنند تا پس از تأیید، برای درج در بودجه سالانه به سازمان  برنامه و بودجه ارائه شود.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی موظف است مجموع اقدامات انجام شده از سوی هر یک از دستگاه های موثر را در بازه زمانی شش ماهه مورد ارزیابی قرار دهد و گزارش آن را به دولت ارائه کند.

وزارت راه و شهرسازی همچنین موظف شده بعد از گذشت ۲ سال از اجرای نقشه راه، نسبت به بازنگری آن اقدام نماید.

جهت مطالعه فایل بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.