| کد خبر: 180337 |

◄ یک راهکار برای تبدیل بازی باخت- باخت مردم و مسئولان به برد- برد

پس از تغییرات شدید نرخ ارز قاچاق سوخت به عنوان یکی از نتایج بدیهی پایین بودن نرخ سوخت شدت گرفت.

تین نیوز

بنا به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در 16 آذرماه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت، پدیده خروج انگلیس از اتحادیه را بازی باخت- باخت توصیف کرد. این گزارش می‌افزاید میشل بـارنیه گفت: «همانطور که آقـای دونالد توسک رئیس شـورای اروپا و ژان کلود یونکر رئـیس کمیسیـون اروپا یـادآور شـدند این یک لحظه جـدی و مهـم برای اروپا است. قطعا لحظه‌ای برای جشـن نیست. من به عنـوان مذاکره کننـده اتحادیه اروپا می‌گویم، این یک مذاکره منفی است؛ مـذاکره‌ای منفی است». وی ادامـه داد: «برگزیت ارزش افزوده ندارد. این یک بازی «باخت-باخت» است. بنابراین، در این مذاکرات، موضوع بر سر محدود کردن پیامد‌های آن است».

پس از تغییرات شدید نرخ ارز قاچاق سوخت به عنوان یکی از نتایج بدیهی پایین بودن نرخ سوخت شدت گرفت و با وجود نظرات و برآوردهای متفاوت می‌توان به چندین میلیون لیتر که تمامی مسئولان بر آن اتفاق نظر دارند دست یافت.

از سوی دیگر بهای جهانی نفت در حال نزول است که با احتساب بهای مفروض نفت در بودجه سال 98 تهدیدی برای درآمد ارزی و منابع مالی دولت شده و نهایتا منجر به نتیجه باخت- باخت برای مردم و دولت خواهد شد.

برای کاهش این تهدید گزینه ما چیست و چگونه باید ارز مورد نیاز برای سرمایه­‌گذاری‌­های کشور را تامین نمود، در اینجا به سه راهکار درون‌زا برای تامین ارز سالانه مورد نیاز برای دستیابی به رشد 8 درصدی اشاره می‌گردد:

الف- با یک نگاه به قیمت عرضه بنزین در کشورهای پیشرفته جهان و حتی برخی همسایگان ما مشاهده می‌شود درصد بالایی از قیمت سوخت به صورت عوارض یا مالیات اخذ می‌گردد که با اجرا و هم‌زمان نمودن آن با قیمت پایین خودرو و ارائه تسهیلات بدون بهره بانکی علاوه بر کاهش قاچاق و تامین و افزایش درآمد پایدار برای دولت و شهرداری‌ها چند چرخه مثبت زیر در اقتصاد کلان کشورها ایجاد می‌گردد، (این‌کار را می‌توان به انتخاب خریداران خودرو گذاشت):

صنعت خودروسازی فعال‌تر می شود و اشتغال رشد می‌کند، کیفیت خودرو بهبود می‌یابد، قیمت خودرو کاهش می‌یابد، فناوری بروز می‌گردد، استفاده از خودرو کاسته و ترافیک کاهش می‌یابد، آلودگی هوا کاسته می‌شود، تلفات تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد، مصرف سوخت کاهش و درآمد کشور از نفت بیشتر می‌شود، هزینه توسعه زیرساخت‌های شهری برای پذیرش خودروهای جدید کاهش می‌یابد، صادرات خودرو گسترش می‌یابد، اقشار ضعیف نیز صاحب خودرو می‌شوند.

همچنین با افزایش قیمت گازوئیل نیز حمل­‌ونقل بین شهری از جاده‌ای به ریلی سوق پیدا کرده، کامیون‌های قدیمی با انواع جدید جایگزین یا به تعمیرات و نگهداری و به‌ روزرسانی آنها توجه بیشتر شده و جاده‌ها امنیت بیشتر خواهند یافت، منافع رانندگان جاده‌ه­ا به‌دلیل نقش در تجمیع و توزیع به و از پایانه ریلی حفظ خواهد شد.

ب- افزایش قیمت آب و انرژی تا سطح کشورهای همسایه و متوسط جهانی برای ساختمان های ویلایی، آپارتمان‌های لوکس و بزرگ که با این حرکت اسراف در حوزه آب و انرژی کاهش و درآمد حاصله جان تازه­‌ای به صنعت آب، برق و گاز خواهد بخشید و موجب تحرک بخش‌های مهندسی و تولیدی برای صرفه­ جویی بیشتر خواهد شد.

ج- اخذ مالیات از مسکن و خودروهای گران‌تر از متوسط کشوری که با این‌کار علاوه بر جلوگیری از افزیش لجام گسیخته قیمت مسکن، ساخت و ساز و صنایع فراوان مرتبط رونق خواهد گرفت و علاوه بر افزایش درآمد دولت و درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، اشتغال نیز افزایش و تورم، بیکاری، فساد، طلاق، فرار سرمایه، مهاجرت مغزها و ... کاهش خواهد یافت.  

با این سه رویکرد به مصداق آیه شریفه 52 سوره توبه نه تنها پیشرفت کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های درونی بیمه می‌شود بلکه با اشتغال­‌زایی هر سه رویکرد، بحران اشتغال در کشور برطرف شده و ظرفیت‌های پدافند غیرعامل ارتقا یافته و علاوه بر این قدرت چانه­‌زنی با کشورها و شرکت ‌ای بزرگ نیز افزایش خواهد یافت. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    قطعا راهکار افزایش قیمت سوخت لازم است و گزارشات علمی و روشهای اجرایی متعدد پیشنهاد شده و به نظرم مانع اجرایی اساسی وجود ندارد جزدیدگاه های عوام پسند و کوتاه بینی برخی تصمیم گیرندگان

  • ناشناس 0 0

    اون وقت قیمت اجناس چندبرابر میشه؟