| کد خبر: 268368 |

قرارداد اجرایی خط آهن رشت-آستارا تا پایان سال امضا می شود؟

​در حالی وزیر راه و شهرسازی خبرهای خوبی را درباره حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب اعلام کرده که باید دید عملیات اجرایی خط آهن رشت-آستارا تا پایان سال آغاز می شود؟

تین نیوز

​در حالی وزیر راه و شهرسازی خبرهای خوبی را درباره حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب اعلام کرده که باید دید عملیات اجرایی خط آهن رشت-آستارا تا پایان سال آغاز می شود؟

به گزارش  تین نیوز به نقل از تسنیم، خط آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب اهمیت بسیار بالایی در مراودات تجاری ایران با کشورهای منطقه و توسعه ظرفیت های کریدور مذکور دارد.

در همین راستا بود که اردیبهشت ماه امسال قرارداد 1.6 میلیارد یورویی طراحی و ساخت خط آهن رشت ـ آستارا بین وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل ونقل روسیه امضا شد. در آن زمان اعلام شد، پس از انجام مطالعات طرح، رقم دقیق سرمایه گذاری پروژه طراحی و ساخت خط آهن مذکور مشخص خواهد شد.

 معاون سابق وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه امسال درباره خط آهن رشت-آستارا و مشارکت روس ها در این پروژه گفته بود: طراحی این پروژه در حال اتمام است و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 2024 میلادی (اواخر دیماه) آغاز می شود.

افندی ازده با بیان این که این پروژه 162 کیلومتری 30 تا 40 درصد پل دارد، افزود: با تکمیل شدن این حلقه به طور مستقیم به کشور آذربایجان وصل می شویم. از آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا.این یعنی یک شبکه متصل شده که می تواند نقش عمده ای را در کریدور شمال-جنوب ایفا کند.

وی با اشاره به این که در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان در موافقتنامه ایران و روسیه وجود دارد، یادآور شد: روس ها به این پروژه خیلی خیلی علاقمند هستند، چراکه مسیر انتخاب شده به سود دو کشور است.

*تاخیر در آغاز عملیات اجرایی

 در حالی وعده داده شده معاون سابق وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات اجرایی خط آهن رشت-آستارا محقق نشد که 11 روز قبل (16 بهمن) وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص آخرین وضعیت پروژه خط آهن رشت-آستارا گفته بود: قرارداد تجاری و اجرایی خط آهن رشت آستارا همین روزها بین دو شرکت امضا می شود.

وی ادامه داد: همکاران بنده دیروز (15 بهمن 1402) جلسه خوبی با طرف روسی داشتند و طرف روسی فردا وارد ایران می شود.

وی با بیان این که این قرارداد در حال نهایی شدن است، یادآور شد: تامین مالی پروژه  از طریق وام روس ها تامین می شود. کارهای مربوط به قرارداد در زمانبندی مشخص شده پیش می رود و بر اساس آن پیش می رویم.

سخنان سفیر ایران درباره پروژه

در ادامه سفیر ایران در روسیه از سفر وزیر روسی به ایران طی روزهای آینده برای امضا قرارداد اجرایی ساخت خط آهن رشت-آستارا خبر داد.

کاظم جلالی با اشاره به هدف گذاری روسیه برای جابجایی 2 میلیون تن کالا در بخش شرقی کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: شاخه غربی کریدور ( روسیه- آذربایجان-ایران) سال گذشته میلادی راه اندازی شد.

وی با یادآوری این که با حضور روسای جمهور ایران و روسیه توافقنامه احداث خط آهن رشت-آستارا امضا شد، افزود: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی طی چند ماه گذشته پیگیری های خوبی را در رابطه با این موضوع داشته و امیدواریم با حضور وزیر روسی و سفر وی به ایران طی روزهای آینده، قرارداد عملیات اجرایی امضا و پروژه شروع شود.

وی افزود: شاخه سوم کریدور شمال-جنوب یعنی حمل ونقل ترکیبی از روسیه، دریای خزر و سپس جنوب ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین مسیر کریدور شمال-جنوب برای ایران است. در دو شاخه دیگر این کریدور ما از کشورهای ثالث استفاده می کنیم اما در شاخه سوم به طور مستقیم از ظرفیت های کشورمان برای حمل ونقل کالا استفاده خواهد شد.

به گزارش تسنیم، در سال های نه چندان دور (سال 96) قرار بود کشور آذربایجان در ساخت خط آهن رشت-آستارا 500 میلیون دلار سرمایه گذاری کند که به دلایلی این اتفاق روی نداد. امروز حدود 9 ماه از امضای توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت خط آهن رشت-آستارا می گذرد و این گونه به نظر می رسد طلسم پروژه مذکور در حال شکسته شدن است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.