| کد خبر: 259462 |

توسعه اقتصادی با احداث پل آستارا چای در ایران - آذربایجان

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستارا چای در مجاورت پل راه‌آهن احداث و به آذربایجان وصل می‌شود.

تین نیوز

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستارا چای در مجاورت پل راه آهن احداث و به آذربایجان وصل می شود.

 احداث پل آستارا چای با توجه به مشترکات فرهنگی، اجتماعی و دینی دو کشور همسایه موجب توسعه اقتصادی، گردشگری، صنعتی و حمل و نقل در دو کشور می شود.

گزارش مهم روز را بخوانید؛

 کامیون ساز مشهور با تریلی جدید برای بازار خط و نشان کشید

◄ عناوین قابل شکایت و ثبت در سامانه ۱۴۱

 

پل مرزی آستارا چای موجب توسعه ترانزیت میان دو کشور می شود که در موازات پل ریلی موجود توسعه همه جانبه منطقه را به همراه دارد.

پل آستارا چای به طول حدود ۱۰۰ متر در موازات آزادراه باکو تا مرز آستارای ایران ساخته می شود و اتصال آستارای ایران به باکو را برقرار می کند.

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستارا چای در مجاورت پل راه آهن احداث و به آذربایجان وصل می شود و با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا ، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل می شود. این مسیر ارتباطی ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل می کند و دسترسی کشور جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را تأمین خواهد کرد.

طول پل حدود ۱۰۰ متر، عرض آن ۳۱ متر و پل در سه دهانه و بر روی رودخانه آستارا چای ساخته می شود؛ بر اساس توافقات صورت گرفته میان دو کشور، ۵۰ درصد از هزینه ساخت پل را دولت ایران و ۵۰ درصد مابقی را کشور آذربایجان بر عهده می گیرند.

مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب می شود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستارا چای که منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.

این پل مرزی کم عرض که دارای گینه فلزی استو مرکز طولی آن مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، بارها بر اساس گزارش های فنی کارشناسان چه در دوران شوروی سابق و چه پس از استقلال کشور جمهوری آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی و با همکاری جمهوری اسلامی ایران به دلیل پوسیدگی و نبود شرایط فنی مناسب مورد بازسازی اساسی قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۷ در طرحی توسط کارشناسان حمل و نقل و پایانه های کشور به رسوب زدایی از پایه های این پل اقدام شد و تمام دهنه های این پل مرزی معروف و زیر ساخت های نگهدارنده طرفین پل که از لوله های فلزی بودند برچیده و تیرهای استاندارد و فنی به همراه ورق هایی محکم در آنها جاگذاری و مقاوم سازی شد که توان پذیرش کامیون های با وزن ۴۵ تن را به دست آورد.

این پل مرزی به دلیل قدمت تاریخی آن همواره برای مسافران ورودی و خروجی از جذابیت خاصی برخوردار بوده و بر اساس اصل، نیمی از پل و رودخانه مرزی به طرف ایرانی و نیم دیگر به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و خط مرزی دو کشور در گذرگاه مرزی آستارا توسط یک رودخانه محلی موسوم به آستارا چای تعیین می شود و هر دو کشور همسایه به طور مشترک از این رودخانه مرزی بهره برداری می کنند.

پل آستارا چای که عمر کاری خود را مدت ها قبل به پایان رسانده، نقش ویژه ای در ارتباط زمینی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و تردد خودروهای سنگین و سبک خارجی و ایرانی دارد. پل مرزی آستارا چای که بر اثر تردد زیاد و زیر ضرب مداوم و شبانه روزی خودروهای ترانزیتی سنگین در سراشیبی استهلاک و فروپاشی قرار گرفته بود، در حال حاضر در مرحله تقویت استقامت و بازسازی و ترمیم نقاط آسیب دیده قرار دارد.

سردرهای پل مرزی آستارا چای با سازه فلزی و به وزن سه تن طراحی و ساخته شده و در دو طرف آن نمادهای ملی و پرچم دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به همراه زنجیرهای کنترل ارتفاع کامیون های ترانزیتی نیز نصب شده است. در دو سوی مرز پرچم های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت ردیفی و خوش رنگ خودنمایی می کنند و این پل مرزی همواره میزبان شخصیت های عالی رتبه نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و وزیران و سفیران دو کشور همسایه ایران و آذربایجان بوده و بر روی همین پل مرزی مهمانان بسیاری از دو کشور استقبال و بدرقه شده اند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده و با داشتن سه مرز فعال ریلی، دریایی و زمینی از مبادی مهم واردات و صادرات و تجارت برون مرزی جمهوری اسلامی ایران است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد 4 1

    امیدوارم پلهای دوستی مستحکم وپایدار باشند.

  • Mk 4 7

    فعلا که همسايه جفتک میندازه

  • محمد 1 0

    از بدو ارتباط گمرکی در آستارا همیشه ترافیک بوده ومتاسفانه معبر عبور ومرور توسعه نیافته است خط آهن رشت آستارا هنوز تکمیل نشده با اینکه گمرک آستاراوبیله سوار به حداکثر بهربرداری نرسیده متاسفانه عده‌ای مغرضانه اصرار در راه اندازی معابر دیگری ازمناطق مختلف هستند که هزینه‌ای گزاف برای دولت وملت است در حالی که این گمرکات وگمرک موجود در جلفا منافع ترانزیتی کشور تامین واگر جاده‌های مواصلاتی متصل به این مناطق با شرایط استاندارد تطبیق وتعریز گردد جواب نیازهای حمل ونقل جنوب به شمال را خواهد داد ودر صورت ترافیک معابر جدید نیز احداث خواهد شد