| کد خبر: 166564 |

◄ سعید لیلاز: جلوی مسافرت های خارجی باید گرفته شود

یک اقتصاددان ضمن پایین شمردن مبلغ 4200 تومان برای ارز گفت: باید جلوی مسافرت های خارجی را گرفت.

تین نیوز

یک اقتصاددان ضمن پایین شمردن مبلغ 4200 تومان برای ارز گفت: باید جلوی مسافرت های خارجی را گرفت.

به گزارش تین‌نیوز، سعید لیلاز گفت: در  کشور ما دلار یک مسئله سیاسی است و هیچ رابطه مستقیمی بین افزایش نرخ ارز و تورم وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر شرایط را در اقتصاد ایران عادی بپنداریم و فرض کنیم که خروج سرمایه نداریم، مبلغ ۴۲۰۰ تومان برای دلار اندکی گران هم هست.

او در ادامه گفت: معتقدم در سر یک دوراهی قرار داریم. دوراهی با این مضمون که آیا اگر دلار ۴۰۰۰ تومان باشد و ما خارج نرویم بهتر است یا این که ۸۰۰۰ تومان باشد و نتوانیم مسافرت کنیم؟

لیلاز گفت: اگر دولت جلوی مسافرت‌های خارجی را نگیرد بازار این کار را خواهد کرد به این صورت که وقتی دلار ۸۰۰۰ تومان شد، آنگاه کسی نمی‌تواند مسافرت خارجی برود.

این کارشناس در ادامه گفت: اگر ما به دلایل سیاسی نمی‌توانیم طرف عرضه را در مورد دلار کنترل کنیم، پس باید بیاییم طرف تقاضا را مدیریت کنیم. ما اکنون در وسط یک جنگ سرد قرارگرفته‌ایم که به این زودی‌ها هم تمام نمی‌شود.

لیلاز گفت: اگر فرض بگیریم این بحران سه سال طول می‌کشد، در سه سال آینده دولت آقای روحانی با این مصوبه سالانه ۵ تا ۶ میلیارد دلار پول نقد به مسافران در فرودگاه خواهد داد که این یک بی‌احتیاطی است؛ آن‌هم در حالی که از ۱۱ میلیون سفر خارجی که سالانه صورت می‌گیرد، تنها ممکن است ۱۱۰ هزار مورد آن ضروری باشد. باید هزینه سفر را واقعی کرد تا هرکسی با پول خودش و نه با ارز دریافتی از دولت به مسافرت برود.

لیلاز از جمله کسانی است که پیش از این با دفاع از افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور گفته بود که حتی معتقد است که این عوارض باید به یک‌میلیون تومان در سال هم افزایش پیدا کند و نباید با نظم جهانی مقابله کرد.

او تصریح کرد: ۴۲۰۰ تومان را اگر در ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دولت ضرب کنیم، حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که از سهمی که دولت برای درآمدهای نفتی در بودجه پیش‌بینی کرده، بیشتر است. این در حالی است که کل بودجه عمومی دولت ۴۴۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌ها و ۸۰ هزار میلیارد تومان آن‌هم از محل درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود؛ بنا براین رقم ۴۲۰۰ تومان کاملا رقمی عادی است.

​لیلاز گفت: باید ۲۲ اردیبهشت را از قبل پیش‌بینی می‌کردیم و یک پیام روشن به طرف‌های خارجی می‌دادیم تا آن‌ها بدانند اگر می‌توانند عرضه ارز را کنترل کنند، ما هم می‌توانیم تقاضا را کنترل کنیم.

به گزارش ایسنا، این کارشناس با اشاره به وضعیت ارزی ترکیه گفت: حدود ۴۰ سال است که تراز تجاری ترکیه منفی شده است. ترک‌ها در خارج از ترکیه هم کار می‌کنند و مدام به داخل کشورشان پول ارسال می‌کنند و حدود یک تریلیون دلار از این طریق عائد کشورشان کرده اند؛ این در حالی است که در ایران به دلیل برخی بی‌ثباتی‌ها این نرخ معکوس است.

این اقتصاددان معتقد است که ما باید روی آینده سرمایه‌هایی که از ایران خارج‌شده‌اند، امیدوار باشیم. به گفته وی در یک دوره محدود ۵۰ تا ۶۰ ساله می‌توانیم سالی ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.