| کد خبر: 164923 |

گردشگران خارجی در بن بست بازار ارز ایران

رفت و آمدهای بی ثمر گردشگران خارجی از صرافی به بانک‌ها و بالعکس باعث سرگردانی بسیاری از مسافران شده؛ درحالی‌که همچنان گلایه آنها به جایی نمی‌رسد .

تین نیوز

رفت و آمدهای بی ثمر گردشگران خارجی از صرافی به بانک‌ها و بالعکس باعث سرگردانی بسیاری از مسافران شده؛ درحالی‌که همچنان گلایه آنها به جایی نمی‌رسد .

به گزارش تین نیوز، «دنیای اقتصاد» نیز روز گذشته در گزارشی به‌طور مفصل به این موضوع پرداخت و نشان داد هنوز هم مسوولان و راهنمایان تور نمی‌دانند با چنین شرایطی باید چگونه جوابگوی مسافران خارجی‌شان باشند؛ چون هنوز دستورالعملی در این زمینه صادر نشده است و کسی پاسخگو نیست.

در این میان، یک راهنمای گردشگری نیز به چالش اخیر گردشگری پس از ابلاغ مصوبه یکسان‌سازی نرخ ارز از سوی دولت و بانک مرکزی اشاره کرد که همزمان با آغاز فصل سفر گردشگران خارجی به ایران بروز کرده و مورد غفلت واقع شده است و در این‌باره به «ایسنا» گفت: «گردشگر خارجی که به ایران سفر می‌کند، نمی‌تواند از کارت‌های اعتباری خود استفاده کند و به ناچار باید پول نقد همراه بیاورد. معمولا حمل چند هزار دلار یا یورو در جریان سفر ریسک بالایی دارد و ممکن است جان گردشگر را به خطر اندازد. برای همین بیشتر آنها به محض ورود به ایران پول خود را به ریال تبدیل می‌کنند؛ امکانی که پس از مصوبه اخیر بانک مرکزی و ممنوعیت فروش ارز در صرافی‌ها، از این گردشگران گرفته شده و کسی هم به آن توجه نکرده است.»

مشکلاتی که به گفته بابک نعمت‌پور، در زمان فصل سفر گردشگران خارجی به ایران رخ داده‌است: «تمام صرافی‌هایی که قبلا گروه‌های گردشگری در آنجا پول خود را تبدیل می‌کردند به خاطر ممنوعیت‌های تازه، از فروش ارز خودداری می‌کنند و خارجی‌ها را به بانک ارجاع می‌دهند. بانک هم می‌گوید دستورالعملی در این باره ندارد و دوباره به صرافی ارجاع می‌دهد. وضع موجود، گردشگران خارجی را سردرگم کرده است؛ بدتر آنکه پاسخی هم برای این وضعیت وجود ندارد.»

نعمت‌پور از معاوضه ارز بین ایرانی‌هایی که قصد سفر به خارج از کشور دارند با گردشگران خارجی اشاره می‌کند و می‌گوید: «وضعیت طوری شده که برخی از ایرانی‌ها که قصد سفر خارج دارند با گردشگران خارجی که به ایران آمده‌اند، معاوضه ارزی می‌کنند. حالا اگر یکی دو گردشگر باشد می‌توان مشکل را به این شکل، حل و پول مورد نیازش را تامین کرد، اما مشکل یک اتوبوس گردشگر را چطور باید حل کنیم. به نظر می‌رسد هیچ متولی و دستورالعملی برای حل این مشکل وجود ندارد. در مصوبه‌ها و اطلاعیه‌ها مشخص نشده اتباع خارجی از کجا باید پول ایرانی مورد نیاز خود را تهیه کنند که این مشکل بزرگی را برای راهنماهای تور و گردشگران خارجی به‌وجود آورده است.»

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.