| کد خبر: 146812 |

بایدها و نبایدهای گردشگری حلال در ایران

گردشگری حلال و ارائه نشان حلال به هتل‌ها به عنوان مهم‌ترین زیرساخت صنعت گردشگری، موضوعی است که در یک‌سال گذشته در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار گرفته است.

تین نیوز

گردشگری حلال و ارائه نشان حلال به هتل‌ها به عنوان مهم‌ترین زیرساخت صنعت گردشگری، موضوعی است که در یک‌سال گذشته در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار گرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد: به جز ارائه نظرات کارشناسان مختلف، در این نوشته تلاش شده به موضوع گردشگری حلال نگاهی کارشناسانه شود. به منظور شناخت بهتر از هر موضوعی نخست باید تعریف دقیقی از آن ارائه داد. صنعت گردشگری به عنوان پدیده‌ای چند وجهی دارای ابعاد مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی است و زیرمجموعه‌های متعددی مانند گردشگری سلامت، ورزشی، غذا، بوم‌گردشگری، اکوتوریسم و... را شامل می‌شود.

یکی از این زیرمجموعه‌ها که همواره در بین کشورهای دارای گردشگران مسلمان از رونق زیادی برخوردار بوده، گردشگری حلال است که انواع خدمات حلال را به گردشگران مسلمان ارائه می‌کند.

سرو غذاها و نوشیدنی‌های حلال، رعایت موازین ذبح اسلامی، سرو نشدن نوشیدنی‌های الکلی، برنامه‌های تفریحی و ورزشی ویژه خانم‌ها و مجزا از آقایان و... از جمله خدمات گردشگری حلال است.

کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و سنگاپور از سردمداران این نوع گردشگری در سطح جهان به شمار می‌روند که به منظور افزایش درآمد و رونق صنعت گردشگری، گردشگری حلال را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و در کنار تمامی خدماتی که برای جذب گردشگران تدارک دیده‌اند، امکانات ویژه‌ای نیز برای استفاده از گردشگران مسلمان فراهم آورده‌اند.

اما وضعیت گردشگری حلال در ایران به چه شکل است؟ درباره لزوم رونق و توسعه گردشگری حلال در کشور در ابتدا باید به این نکته اشاره داشت که اجرای هر طرح و برنامه‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در درجه نخست مستلزم مطالعه دقیق و نیازسنجی کارشناسانه از سوی نهادهای متولی است، زیرا تمامی پروژه‌هایی که در سطح دنیا به تصویب می‌رسد نتیجه تلاش برای یافتن راهکارهای مناسب و رفع مسائل گوناگون است.

به عنوان نمونه ارائه طرح‌های مدیریت سبز در عرصه هتلداری که با عنوان «هتل سبز» مطرح می‌شود به دلیل نیاز دنیای امروزی به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و مصرف بهینه انرژی یا تجهیز فضا و اتاق هتل‌ها به امکانات مورد نیاز جانبازان در کشوری مانند ایران با توجه به تعداد قابل توجه نیازمندان به این نوع خدمات مطرح شده و به اجرا درآمده است.

درباره گردشگری حلال نیز ایران به عنوان کشوری اسلامی با دارا بودن بالاترین نسبت جمعیت مسلمان در بین تمامی کشورهای جهان، مساعدترین زمینه را برای توسعه این حوزه از گردشگری داراست و در صورت تجهیز زیرساخت‌ها و استانداردسازی خدمات مورد نیاز می‌تواند به راحتی گوی سبقت را از کشورهای مطرح در این حوزه ربوده و خود را به عنوان قطب اصلی گردشگری حلال در سطح جهان معرفی کند.

علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها و استانداردسازی خدمات، اصل مهمی که نباید از آن سهل‌انگارانه گذشت موضوع تبلیغات، اطلاع‌رسانی و بازاریابی با هدف جذب گردشگران مسلمان از سراسر جهان به سمت بازار گردشگری حلال در ایران است.

اطلاع‌رسانی و تبلیغات به عنوان یکی از ارکان اصلی دستیابی به موفقیت در حوزه گردشگری، امروز به واسطه توسعه فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی، افق‌های جدیدی را پیش روی خود می‌بیند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.