| کد خبر: 140924 |

تین‌نیوز گزارش می‌دهد:

◄ جاده‌ها راه‌هایی به‌سوی فرهنگ

در گذشته که مبادلات تجاری با راه انداختن کاروانها به سوی شهرهای دور و نزدیک شکل می گرفت علاوه بر کالاهایی که در این تبادلات رد و بدل می شد ،فرهنگ، تمدن و حتی زبانهای مختلف امکان تبادل داشتند.

تین نیوز

 در گذشته که مبادلات تجاری با راه انداختن کاروان‌ها به‌سوی شهرهای دور و نزدیک شکل می‌گرفت علاوه بر کالاهایی که در این تبادلات ردوبدل می‌شد، فرهنگ، تمدن و حتی زبان های مختلف امکان تبادل داشتند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز جاده ابریشم یکی از قدیمی ترین و مهم‌ترین راههای ارتباطی بود که به‌واسطه تجارت پارچه‌های ابریشمی از شرق تا غرب به این نام مشهور شد و نقش فراوانی در مبادلات فرهنگی شهرها و کشورهای در مسیر خود داشت.

با ایجاد راههای جدید هوایی و ریلی این جاده به دست فراموشی سپرده‌شده تا اینکه ایده احیاء جاده ابریشم در سال 2005 برای اولین بار به فکر یک گروه کره‌ای و چینی خطور کرد. پیشنهاد برگزاری اجلاس در سال 2013 در شهر غازیان تب ترکیه به شهردار قزوین می‌شود تا اینکه در سال 2014 در شهر ارومچی چین برگزار و ادامه این اجلاس در سال 2016 در قزوین مصوب شود.

300 شهر از 67 کشور جهان در این اجلاس شرکت می‌کنند. چهار سال پس از طرح چین برای بازسازی جاده ابریشم در قرن 21، نخستین نشست بزرگ بین‌المللی برای تعیین خطوط اصلی و چگونگی تحقق بخشیدن به این طرح برگزار می‌شود و نمایندگانی از کشورهای مختلف ازجمله ایران در آن حضور می‌یابند.

به گزارش ایسنا، به نوشته چاینا تایمز، نشست بزرگ همکاری‌های بین‌المللی برای پیاده کردن طرح "یک کمربند ـ یک جاده" چین موسوم به "جاده ابریشم نوین" در روزهای ۱۴ و ۱۵ مه در پکن پایتخت چین برگزار می‌شود. بنا بر اعلام مقامات این کشور، قرار است رهبران ۲۸ و نمایندگان ۶۵ کشور در این اجلاس شرکت کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ازجمله این رهبران هستند که در این نشست شرکت می‌کنند. از ایران نیز علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی شرکت خواهد کرد.

 شرکت‌کنندگان در این اجلاس درباره موضوعاتی همچون گسترش زیرساخت‌ها، چگونگی سرمایه‌گذاری، همکاری اقتصادی و تجاری میان کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، تأمین انرژی و منابع آن، همکاری‌های مالی، تبادلات فرهنگی، محیط‌زیست و همکاری‌های دریایی با یکدیگر رایزنی خواهند کرد.

ایران ازجمله کشورهایی است که در مسیر جاده ابریشم کهن قرار داشت و اکنون نیز در طرح احیاء این مسیر نقشی کلیدی دارد.

ایران و آلمان ازجمله کشورهایی هستند که از طرح بازسازی جاده ابریشم استقبال می‌کنند. وزیر اقتصاد و دارایی ایران در این رابطه گفته است که جمهوری اسلامی تمام توان، همکاری و تلاش خود را برای اجرای بهتر و کامل‌تر این طرح به کار می‌گیرد. به گفتهٔ طیب نیا اجرای این برنامه، نقش مهمی در راستای توسعه جهانی و مناسبات کشورها خواهد داشت.

مدیر اجرایی یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران و مشاور توسعه ارتباطات ملی و بین‌الملل شهرداری قزوین دراین‌باره گفت: جاده ابریشم و جاده ادویه جزو جاده‌های مواصلاتی بوده که دادوستد و تبادلات فرهنگی طی سالیان متمادی در آن رواج داشته است این جاده جنوب شرق آسیا را به کشورهای غربی تا ایتالیا مرتبط می‌کرده است. در کنار مبادلات تجاری که در این مسیر صورت می‌گرفت تمدن‌های مختلف با یکدیگر تعامل داشتند. یکی از اهداف تشکیل و برگزاری این اجلاس دستیابی به اهداف مشترک برای کشورهای در این مسیر است.

 هومن بابا پور در ادامه افزود: در ایران 29 شهر در مسیر جاده ابریشم قرار دارند و صرفاً هدف از احیاء این جاده زنده کردن فیزیکی آن نیست بلکه در کنار هم قرار گرفتن فرهنگ و تمدن ملل در پویایی جاده ابریشم از روزگاران قدیم تاکنون است.

مسعود نصرتی، رئیس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم گفت: شهربازی شهرهای جاده ابریشم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود. 50 میلیارد ریال برای راه‌اندازی این شهر برآورد شده است.

سید صفاالدین هاشمیان، دبیر مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم از راه‌اندازی تارنمای دبیرخانه دائمی مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم به‌منظور برقراری ارتباط متقابل بین شهرهای در مسیر و مناطق آزاد عضو به 2 زبان فارسی و انگلیسی خبر داد.

 هاشمیان گفت: باوجود قرارگیری بیش از 300 شهر از 73 کشور در مسیرجاده‌ابریشم تاکنون موفق به ثبت درخواست عضویت از 74 شهر شده‌ایم و عضوگیری از سایر شهرها به‌منظور برقراری تعامل سازنده و مشارکت فعال شهرهای جاده ابریشم در جریان است.

دبیر مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم با اشاره به مشارکت فعال شهرها ومناطق‌آزاد عضو در ارسال فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور بارگذاری در تارنمای جاده ابریشم، تصریح کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های این وب‌گاه، معرفی پروژه‌های کلان‌شهری برای جذب سرمایه‌گذار، اطلاع‌رسانی رویدادهای فرهنگی و هنری و انعکاس فعالیت‌های حوزه گردشگری به شهرداران شهرهای در مسیر جاده ابریشم، مدیران عامل مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با رویکرد مشارکت در توسعه زیرساخت‌های شهری هست.

هاشمیان بیان کرد: در جریان برگزاری ششمین همایش مدیران و شهرداران ایرانی جاده ابریشم که تیرماه سال جاری در شهر دامغان برگزار شد، نسخه آزمایشی تارنمای مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم به شهرداران و مدیران ایرانی جاده ابریشم معرفی‌شده بود و اکنون نسخه نهایی آن به نشانی http://www.Wasrc.ir قابل بهره‌برداری برای عموم است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    از تين نيوز مي خواهم دقت بيشتري داشته باشد. خبر يا گزارش فوق را اخيرا منتشر مي كنيد و خبر از كنفرانسي در چين مي دهيد كه يك ماه قبل برگزار شده است؟