| کد خبر: 79364 |

احیای جاده ابریشم در تمامی شقوق حمل‌ونقل

تین نیوز | ​نشست مشترک فعالان اقتصادی دو كشور ایران و ایتالیا با حضور وزرای راه و شهرسازی، جهاد كشاورزی و نفت ایران و همتایان خود از كشور ایتالیا برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در این نشست كه با حضور محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی و امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت برگزار شد، دكتر عباس آخوندی، با اشاره به این‌كه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه چه به صورت فیزیکی و چه به صورت تاریخی، نقطه تعادل منطقه و کریدور ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب محسوب می‌شود، اظهار داشت: در یکی دو دهه گذشته، تلاش عده‌ای از قدرت‌های جهانی و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی باعث شد نقطه تعادل منطقه‌ای به صورت تصنعی از ایران گرفته شود، كه نتیجه آن، ناامنی در منطقه و جهان را به دنبال داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اما یکبار دیگر دنیا به این نتیجه رسید که باید مجدد ایران به نقطه تعادل و مرکز ثقل امنیت منطقه تبدیل شود، به همین دلیل برگزاری چنین نشست‌هایی یک اتفاق بزرگ در توسعه و امنیت منطقه محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌كه در تمدن ایران‌شهری بیش از ۴۰۰ میلیون نفر حضور دارند، خاطرنشان كرد: این تمدن از یمن تا آسیای میانه و از دریای مدیترانه تا شبه قاره را شامل می‌شود و به همین علت در صدد هستیم با توجه به پایمردی ایران و واقع‌بینی جهان، به یک تعادل پایدار و مشارکت بلندمدت با سایر كشورهای جهان دست یابیم‌. لذا آنچه موردنظر است صرفاً انعقاد قراردادهای تجاری نیست، بلکه به دنبال شرکای درازمدت برای توسعه منطقه و پایه‌گذاری یک نوع مشارکت منصفانه براساس منافع برد ـ برد هستیم‌.

دكتر آخوندی با تأكید بر این كه بنا داریم مجدد جاده ابریشم را در تمامی شقوق حمل‌ونقل اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی بازآفرینی کنیم‌، تصریح كرد: خوشبختانه در این راستا زمینه‌های همکاری فراوانی با كشور ایتالیا وجود دارد و مذاکرات بسیار خوبی برای مشاركت و همكاری در این زمینه انجام شده است.

وی همچنین درخصوص برنامه‌های همکاری بین دو كشور در تمامی بخش‌های حمل‌ونقل گفت: در حوزه هوانوردی در تلاش هستیم ضمن نوسازی این صنعت، زمینه رقابت در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم و سهم خود را از بازار منطقه و جهان به دست آوریم.

دكتر آخوندی با بیان این‌كه ایران به دنبال یکپارچگی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه‌ می‌باشد، افزود: ایران در این زمینه از تجربه كمتری برخوردار است و لذا درصدد هستیم از مشاركت بیشتر ایتالیا برای ایجاد یكپارچگی در این زمینه استفاده كنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مذاكرات انجام شده با ایتالیا درخصوص نوسازی صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با توجه به موقعیت ایران در شبکه راه‌های آسیایی و کریدورهای مختلف شمال و جنوب و تراسیکا، ۱۰ کریدور جاده‌ای مهم در کشور شناسایی شده است، كه به دلیل مشكلاتی كه دارند لازم است نسبت به ارتقای سطح سرویس و تکمیل حلقه‌های مفقوده این کریدورها اقدام شود.

وی همچنین مدیریت جاده‌ها، ارتقای ایمنی، سیستم یکپارچه اخذ عوارض و نیز نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای را از دیگر محورهای مهم مذاکره با ایتالیا عنوان كرد.

دكتر آخوندی درخصوص مشارکت در حوزه بنادر و دریانوردی نیز گفت: با توجه به توسعه فازهای ۲ و ۳ بندر شهید رجایی و بندر چابهار، ایجاد کریدور جدید شرق ایران از بندر چابهار به شمال کشور مدنظر است که دو كشور پاکستان و افغانستان را پوشش می‌دهد‌.

وزیر راه‌ و شهرسازی در ادامه سخنان خود، با اشاره به روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها خاطرنشان كرد: آنچه مهم است تعیین یک روش مالی خوب برای اجرای پروژه‌ها است، كه به سه روش ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT)، ساخت، اجاره و انتقال (BLT) و روش مالی اجاره و اجاره به شرط تملیک، صورت می‌گیرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری به روش BOTدر پروژه‌هایی همچون آزادراه‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر که برگشت سرمایه مالی خوبی دارند قابل ارائه است‌. همچنین روش BLT می‌تواند در پروژه‌های نوسازی و ارتقای سطح سرویس کریدورهای زمینی قابل اجرا باشد‌ كه در نهایت دولت خریدار محصول نهایی است.
به گفته وی، روش‌های مالی اجاره و اجاره به شرط تملیک نیز می‌تواند در حوزه‌های نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای و تا حدودی ناوگان دریایی مورد استفاده قرار گیرد.

دكتر آخوندی در خاتمه با بیان این‌كه شرکت‌های ایتالیایی مصمم به آغاز دوره جدید همکاری با ایران هستند،  تعیین پروژه‌های مشخص در زمینه‌های مختلف را نشان از عزم این كشور ایتالیا برای توسعه روابط دوجانبه عنوان كرد.
 
جهش توسعه‌ای میان دو کشور ایران و ایتالیا
بر پایه این گزارش، گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا نیز برگزاری چنین نشست‌هایی را موجب ارتقای تبادلات فعالان اقتصادی بین دو کشور ذكر كرد و افزود: ایران و ایتالیا در طول تاریخ مراودات زیادی داشتند و تجربه هزار ساله در بخش حمل‌ونقل بیانگر این مسئله است.

وی، ایتالیا را نخستین همتای تجاری ایران ذكر كرد و گفت: در سال ۲۰۱۱ تبادلات تجاری بین دو كشور هفت میلیارد یورو در بخش انرژی و نیرو، زیربنا و مسائل مختلف حمل‌ونقلی بین دو کشور بود و شرکت‌های بخش خصوصی دو كشور اقدامات بسیار خوبی برای عمران و آبادانی انجام دادند.
وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا، ایران را کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری بیان و ابراز امیدواری كرد تفاهم‌های به امضا رسیده بین دو كشور با همکاری‌های بیشتر اجرایی شود.

وی خاطرنشان كرد: ایران منطقه‌ای است که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می‌کند و رابط بسیار خوبی بین آسیای مرکزی و شبه قاره هند محسوب می شود. كشور ایتالیا نیز می‌تواند در ایجاد شبکه ریلی پرسرعت و توسعه حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری و همچنین طراحی ایستگاه‌های چند منظوره به ایران کمک کند، زیرا تجربه بالایی در حوزه‌های یاد شده دارد.
دلریو در خاتمه ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های درنظر گرفته شده بین دو کشور، فرصت جدیدی برای توسعه روابط میان دو کشور فراهم شود و یک جهش توسعه‌ای میان دو کشور به وجود آید.
 
امضای یادداشت تفاهم همكاری در حوزه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای
براساس این گزارش، یادداشت تفاهم حمل‌ونقل جاده‌ای بین معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت آناس ایتالیا به امضا رسید.

عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به این‌كه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همواره به دنبال گسترش مناسبات حمل‌ونقلی و توسعه همكاری‌ها با نهادها و مؤسسات ذی‌ربط در كشورهای پیشرو در حوزه‌های راه و حمل‌ونقل بوده است، گفت: در فرصت حضور هیئت عالی‌رتبه ایتالیایی در تهران، تفاهم‌نامه‌ای در 10 بند تهیه شد كه با تأكید بر اهمیت جایگاه و موقعیت راهبردی دو كشور شامل تأكید بر مبادله اطلاعات فنی و تجربیات اجرایی، زمینه‌های بالقوه مدیریت سرمایه‌های راه، سامانه‌های مدیریت روسازی، سامانه‌های تضمین كیفی مرتبط و شیوه‌های نوین نگهداری تونل‌ها، پل‌ها، كانال‌ها و سایر سازه‌های جاده‌ای و نیز تبادل دانش فنی در حوزه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند و سامانه‌های مدیریت ترافیك است.

این گزارش حاكی است، دكتر رضا اكبری معاون دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در ادامه برگزاری نشست مشترک فعالان اقتصادی دو كشور ایران و ایتالیا، در كارگروه‌های حمل‌ونقل، ساخت و ساز و زیربناها كه با حضور بخش‌های خصوصی دو كشور برگزار شد، گزارشی در خصوص عملكرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه كرد.

شایان ذكر است، در این نشست كه در محل هتل اسپیناس و با همكاری كنفدراسیون صنایع ایتالیا، سازمان ملی سازندگان ابنیه و زیرساخت‌های ایتالیا (ANCE) و دفتر آژانس تجارت خارجی ایتالیا (ICE) و نیز سفارت ایتالیا در تهران برگزار شد، گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا و همچنین بخش خصوصی كشور ایتالیا متشكل از 90 شركت و نهاد ایتالیایی فعال و سرمایه‌گذار در بخش زیرساخت‌ها، ساخت و ساز و حمل‌ونقل با هدف برگزاری فروم اقتصادی ایران و ایتالیا در این نشست شركت كردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.