◄ تشکیل وزارت حمل و نقل یا تخریب کامل تشکیلات وزارت راه و ترابری؟
متلاشی کردن وزارت راه و ترابری قبلی، محصول همین تصمیمات ناپخته و عجولانه و کارِ گروه خود شیفته قبلی بود که در اجرای یک اصل معتبر واساسی یعنی «کوچک سازی دستگاه های دولتی» انجام شد.
چهارشنبه 6 مرداد بود که نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت دار طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» موافقت کردند.
به گزارش تین نیوز، مجلس در حالی به سوی انتزاع وزارت راه و شهرسازی گام برداشته است که هنوز در مورد تشکیل وزارتخانه های جدید و به خصوص در مورد موضوع تشکیل «وزارت حمل و نقل» ابهاماتی برای برخی فعالان و کارشناسان این حوزه وجود دارد.
یکی از پرسش هایی که در مورد تشکیل وزارت حمل و نقل بیان می شود آن است که «در صورتی که تهیه و اجرای زیر بناهای حمل و نقل درون خود وزارت نباشد، تکلیف امور نگهداری و بهسازی زیربناها چه می شود؟»
محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل در این مورد به تین نیوز گفت: اگر امور نوسازی در یک بخش و نگهداری و بهسازی در بخش دیگری باشد، مدیریت کارهای موازی در 2 واحد متفاوت، بی اشکال نخواهد بود.
وی افزود: مرحوم مهندس شالچیان* به درستی و به صورت مستدل در دهه چهل زیر بار این نوع تقسیم وظائف وتفکیک نرفت که خود شرح طولانی دارد (وزارت آبادانی و مسکن و وزارت حمل ونقل) که در نهایت درسال ۵۳ به تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری از یک سو و وزارت مسکن وشهرسازی از سوی دیگر منتهی شد.
بیشتر بخوانید:
نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ عنوان کرد: این تغییر وظیفه و نام جدید، تخریب کامل تشکیلات وزارت راه و ترابری است که طی ۵۰ سال تکامل یافته است.
علیخانی ادامه داد: برون رفت ساخت و ساز از این بخش، موجب ایجاد یک وزارت فربه (مسئول کلیه ساخت و سازهای راه و مسکن و شهرسازی ها و...) برای تمامی امور ساخت و ساز و تشکیلِ یک وزارتِ بیشتر سیاستگذار، به نام وزارت حمل و نقل، خواهد شد.
او افزود: معتقدم اهالی تفکیک باید از کارشناسانِ وارد به امور توسعه از هر 2 گروه ساخت و ساز یا تهیه و اجرا و امور حمل و نقل باشند.
نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ با تاکید بر این که باید از عجله در امری با این درجه از اهمیت پرهیز نمود، عنوان کرد: این کار مستلزم بحث و تبادل نظر حداقل به مدت یک سال در دستگاه های ارتباط جمعی، دانشگاهی و امثال آن و حتی اظهار نظر مردم عادی است و با یک هفته گفتگو و قیام و قعود و اظهار نظر چند موافق و مخالف به نتیجه مطلوب نمی رسد.
علیخانی افزود: به راه های طی شده قبلی کمی نگاه کنیم. آدم های عجول همیشه عاشق افکار نیازموده خود هستند و گزینه نیازموده را می ستایند.
وی گفت: متلاشی کردن وزارت راه و ترابری قبلی، محصول همین تصمیمات ناپخته و عجولانه و کارِ گروه خود شیفته قبلی بود که در اجرای یک اصل معتبر واساسی یعنی «کوچک سازی دستگاه های دولتی» انجام شد.
* دکتر مهندس حسن شالچیان از 26 آذر 1343 تا شهریور 1352 در کابینه حسنعلی منصور و کابینه امیرعباس هویدا وزیر راه بود و از 5 شهریور تا 14 آبان 1357 در کابینه جعفر شریف امامی و کابینه ارتشبد غلامرضا ازهاری نیز سمت وزیر راه و ترابری را داشت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.