| کد خبر: 142274 |

◄ سفرنامه نجف و کربلا

وبلاگ سید حمید حسینی-شنبه در تب وتاب سفر هیات تجاری به عراق بوده و از ساعت ١٤ در اتاق ایران نشست توجیهی با حضور بیش از ٥٠ نفر از اعضا هیات اعزامی بودیم. اعضا این هیات به ٧٥ نفر رسیده و تعویض پرواز از ظهر دوشنبه به نیمه شب کار را سخت کرد و برنامه سه شنبه هیات را که قرار است صبح وعصر برگزار شود سخت کرده است.

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-شنبه در تب وتاب سفر هیات تجاری به عراق بوده و از ساعت ١٤ در اتاق ایران نشست توجیهی با حضور بیش از ٥٠ نفر از اعضا هیات اعزامی بودیم. اعضا این هیات به ٧٥ نفر رسیده و تعویض پرواز از ظهر دوشنبه به نیمه شب کار را سخت کرد و برنامه سه شنبه هیات را که قرار است صبح وعصر برگزار شود سخت کرده است.

 

در این نشست من اهداف و برنامه‌های سفر را توضیح دادم و پس از آن مدیران بانک‌های ملی، پارسیان، تعاون اسلامی و صندوق ضمانت صادرات در رابطه با نقل وانتقال وجه، روابط بانکی و چگونگی تضمین قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری توضیح دادند و نهایتا اعضا هیات اعزامی با یکدیگر آشنا شدند.

یکشنبه را درگیر هماهنگی سفر با مقامات سفارت در عراق و هتل سپری شد و خوشبختانه با همکاری اتاق تهران، دفترچه معرفی اعضا با کیفیت مناسب آماده شد. در نهایت غروب را با والیبال سپری کردم.

دوشنبه از صبح درگیر آماده کردن یک پاورپوینت به زبان عربی جهت ارایه در همایش کربلا شدم و تا غروب با همکاری دبیرخانه و سایر دوستان آمار سال ٢٠١٥ و٢٠١٦ را استخراج کردیم. متاسفانه گمرگ و سازمان توسعه در این رابطه نتوانستند کمک کنند، اما در نهایت خوشبختانه گزارش خوبی جهت ارایه آماده شد.

برای انجام این سفر مقدماتش از سه ماه قبل با همکاری کنسولگری ایران در کربلا و نجف فراهم شد و ویژگی هایی به شرح زیر داشت:

١- همکاری نزدیک اتاق مشترک، وزارت خارجه ، ستاد توسعه عراق،، صدا وسیما و کنسولگری‌های ایران

٢- استقبال اتاق‌های کربلا و نجف و هماهنگی با اتحادیه صنایع عراق و برگزاری نشست در نجف

٣- انتخاب اعضا هیات در ٤ گروه: خدمات فنی‌ومهندسی، صنایع ساختمانی، مواد غذایی و صنایع (نساجی، کفش، استیل ، پتروشیمی و...)

٤- برقراری ارتباط با ایرانی های فعال مقیم در عراق و حضور انان در جمع اعضا

٥- استقبال مقامات استانی وهیاتهای سرمایه‌گذاری عراق از نشست با هیات ایرانی

٦- حضور روسای اتاقهای البرز وهمدان و شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه، بانک پاسیان، گروه لوله وپروفیل صفا، دلپذیر، نساجی بابکان، سیمان غرب، کاشی مرجان ، انرژی دریای خزر، لوازم اشپزخانه عروس و.....

٧- تشریفات سفر و محل اقامت در بهترین هتل‌ها انتخاب شده بود و پوشش اعضا هیات که برای عراقی ها بسیار مهم است مناسب و فاخر بود

٨- با وجود فشردگی برنامه‌ها ودیدارها همکاری و همراهی اعضا هیات بسیار خوب و قابل تقدیر بود

٩- هزینه سفر مناسب بود و شرکت کنندگان با پرداخت ٢/٥ میلیون تومان پنج روز مهمان اتاق مشترک بودند و هدف کسب درآمد برای اتاق نبود

١٠- دو تفاهم نامه با اتاق‌های نجف و کربلا امضا شد و با رییس اتحادیه صنایع عراق توافق کردیم که به عنوان طرف عراقی اتاق مشترک فعال شود و٤٠ هزار نفر عضو این اتحادیه بتوانند عضو اناق مشترک ایران شوند.

یکشنبه صبح ساعت ٧ به محل هتل در نجف مستقر شدیم وپس از استراحت مختصر عازم اتاق نجف شدیم، طبق معمول مجبور شدیم به سخنان مقامات محلی شامل استانداری، اتاق بازرگانی، هیات سرمایه گذاری عراق، کنسول ایران در نجف ورباست اناق مشترک که بیش از ١/٥ ساعت به طول انجامید گوش دهیم، نهایتا چون فرصتی برای مذاکره مستقیم وجود نداشت منهم ده دقیقه ای به چالش های روابط دو کشور وراههای ارتقا ان اشاره کردم.

پس از پذیرایی مختصر اعضا عازم هتل شدند و من برای بازدید از یک فروشگاه بزرگ برای راه اندازی هایپر رفتم. گرمای هوا طاقت فرسا بود و در بازگشت به خودرو حامل ما اجازه ورود به منطقه محصور را ندادند. بنابراین مجبور شدم به اتفاق آقای زبردست و سلیمی در زیر آفتاب سوزان ظهر نجف بخشی از مسیر را پیاده روی کنیم وسپس با تاکسی به هتل برویم. ناهار را در هتل خوده و تا ساعت ٥ استراحت کردیم. سپس هتل را به مقصد نشست با اتحادیه صنایع نجف و رفتن به کربلا ترک کردیم.رییس اتحادیه صنایع عراق که از افراد با نفوذ در دولت عراق است برای این جلسه از بغداد به نجف آمده بود و مذاکرات خوبی با ایشان و اعضا اتحادیه داشتیم. مراسم در هتل زمزم برگزار و شام را که مفصل بود دعوت ایشان بودیم. سپس اعضا هیات برای زیارت به حرم رفتند وساعت ده شب این شهر را به مقصد کربلا ترک کردیم.

نیمه شب که به هتل ابراج کربلا رسیدیم با استقبال مدیر خوب ایرانی هتل مواجه شدیم و در اسرع وقت اعضا هیات را مستقر کرد. هنوز چشمم گرم خواب نشده بود که با زنگ تلفن از خواب بیدار شدم، مدیر هتل اطلاع داد که یکی از اعضا هیات در لابی از درد به خود می پیجد و لازم است که من برای درمان ایشان اقدام کنم. خیلی ترسیده بودم و این عضو هیات از شدت درد دل قادر به حرف زدن نبود، بلافاصله حدس زدم که این درد باید ناشی از حرکت سنگ کلیه یا مثانه و یا آپاندیس باشد، با هر بدبختی بود یک ماشین گرفتیم وبه انفاق مدیر ایرانی هتل عازم بیمارستان شدیم، هیچیک از بیمارسان‌های خصوصی حاضر به پذیرش ما نشده واعلام کردند قبل از ساعت ٩ دکتر ندارند. مجبور شدیم به بیمارستان دولتی نجف برویم، ان شاالله قسمت هیچیک از دوستان نشود، بیمارستان بسیار کثیف وفاقد امکانات بود وبا تماس با خانواده مریض که همگی دکتر بودند توانستیم در ساعت ٧ صبح با ترزیق چند امپول ایشان را ارام کنیم وحدود ساعت ٩ به هتل برگردیم.

بلافاصله برای شرکت در همایش کربلا آماده شدم و هیات را اعزام کردم، متاسفانه با نیم ساعت تاخیر رسیدم، مراسم با شکوهی بود و حدود ٣٠٠ نفر در همایش شرکت کرده بودند. طبق معمول مقامات رسمی دو کشور تا ساعت ١١ سخنرانی کردند ودر این زمان میزگردی به مدیریت من با حضور مقامات اتاق بازرگانی، اتحادیه صنایع، هیات جذب سرمایه‌گذاری کربلا وحله و روسای اداق البرز، همدان و مهندس نمازی از هیات رییسه اتاق مشترک تشکیل شد و بیش از یک ساعت به بررسی چالش‌ها در روابط و چگونگی ارتقا آن پرداختیم، در ابتدا من پاورپوینت خودم را به زبان عربی ارایه دادم وسپس نبیل الانباری رییس اتاق کربلا وسایرین به سخنرانی پرداختند.

دقایقی فرصت شد تا حاضرین نقطه نظرات خود را بیان کنند و از افزایش شدید تعرفه های ورودی گلایه کنند و از تخصیص نیافتن ارز برای واردات کالا از ایران شکایت نمایند. متاسفانه شرکت کنندگان عراقی حاضر در پنل با بیان اینکه این موارد از تصمیمات بانک مرکزی وگمرگ میباشد از پاسخگویی طفره رفتند.

در حاشیه مراسم با شبکه العالم و سحر مصاحبه کردم ودیدگاه خودم را درباره همکاری با عراق پس از داعش بیان کردم.

در هنگام ناهار از سفیر محترم ایران در عراق" اقای ایرج مسجدی" دعوت کردم که درنشست مردادماه اتاق مشترک با حضور فعالان اقتصادی ورسانه حضور یابد وبا عنوان" بررسی اولویت ها، چالش ها وراهکارهای ارتقا روابط با عراق" دیدگاههای خود را بیان کند، که با استقبال ایشان مواجه شد واین نشست در روز چهارشنبه ١٨ مردادماه ساعت ١٥ در محل اتاق ایران در خیابان طالقانی برگزار خواهد شد.

بعد از ظهر مهمانان از نمایشگاه جانبی محصولات ایرانی بازدید و سپس مذاکرات فعالان اقتصادی دو کشور آغاز شد.

لازم میدانم که از تلاش‌های آقای حسینیان سر کنسول و همکارانش اقایان حسین پور و کلانتری تشکر کنم. امیدوارم با پیگیری مذاکرات مقامات دو کشور و فعالتن اقتصادی دو کشور شاهد افزایش سطح روابط دو کشور باشیم.

شام را مهمان اتاق کربلا بودیم و فرصتی فراهم شد تا با استاندار کربلا و نماینده این شهر گفتگو تفاهم نامه دو اتاق را امضا کنیم و در حاشیه نشست اعضا توانستند با تجار کربلا مذاکره و در مواردی توافق کنند، این مراسم با عکس یادگاری به پایان رسید.

وضعیت نجف و کربلا در عراق مشابه قم و مشهد است، کربلا به مانند مشهد در حال توسعه است ومقامات استانی نیز مثبت تر وفعالتر هستند.

پنجشنبه تعدادی از اعضا به محل نمایشگاه در کنسولگری رفتند و حدود سی نفر عازم شهر حله در استان بابل شدیم که شهری متفاوت، سرسبز و دارای آثار باستانی، جاذبه‌های توریستی و پتانسیل بسیار بالای صنعتی و کشاورزی است. در این شهر از قصر صدام، آثار باستانی بابل و آشور و چند واحد صنعتی بازدید کردیم و پس از ناهار به کربلا بازگشتیم. استراحت مختصری کردیم و همگی برای زیارت عازم حرم شدیم و تا پس از نماز مغرب و عشا در شب تولد امام هشتم زیارت کردیم و در جشن اهالی کربلا شرکت کردیم وحدود ساعت ١١ به نجف باز گشتیم.

جمعه صبح به اتفاق جمعی از اعضا هیات از مجتمع تجاری «بشیر مال» که مدیریت آن با بک ایرانی تحصیل کرده و عاشق ایران بود بازدید کردیم. او که اطلاعات کاملی از بازار نجف و قیمت گذاری محصولات داشت، آمادگی خود را برای پذیرش عرضه کالاهای اعضا هیات اعلام کرد. این مرکز یکی از مدرن‌ترین ،بزرگترین و اولین هایبرهای نجف است که در حال جا افتادن است. بعد از ظهر در هتل با چند نفر از تجار قدیمی ایران در نجف گفتگو داشتم. آنان مدعی بودند که اقتصاد عراق و نجف در رکود است و اعتقاد داشتند که تجار بزرگ عراق نجفی هستند و تجارت در نجف به علت وجود بارگاه امام علی ( ع) برکت دارد وخریدار اصلی کالای ایرانی تجار نجف هستند.

پیشنهاد داشتند که شرکتهای ایرانی در نجف انبار اجاره واقدام به عرضه کالا به تجار کنند. امروز از مراکز تجاری نجف بازدید کرده ونهایتا عازم مسجد کوفه شدیم واعمال این مسجد با شکوه را دسته جمعی انجام دادیم ونیمه شب به هتل بازگشتیم وشام هتل را از دست دادیم ومجبور شدیم با پیتزا وکنتاکی شب را بسر کنیم.

کنسول ایران در نجف در طول این دو روز هیات را همراهی و از هیچ کوششی دریغ نکرد که لازم است از ایشان به نمایندگی از اتاق واعضا هیات قدردانی کنم.

شنبه را اعضا به زیارت ، خرید و مذاکره سپری کردند وعصر قبل از حرکت به طرف فرودگاه یک نشست برگزار کردیم تا ضمن آشنایی بیشتر اعضا هیات با یکدیگر، از دستاوردهای آنان در سفر مطلع شویم، همسفران جنتلمن و بزرگوار بودند و ما را شرمنده کردند وگلایه که نکردند، هیچ، همگی تشکر و قدردانی کردند و خواستار تداوم ارتباط این گروه شدند واعلام کردند ما را در برنامه های آینده اتاق مشترک همراهی می‌کنند. شنبه شب این سفر به پایان رسید و در مجموع سفر موفی بود.

 

سیدحمید حسینی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.