| کد خبر: 263807 |

کاهش میزان تقاضای اخذ پروانه های تجاری در تهران

املاک و اراضی که باید توسط سازمان ها و دستگاه های مسئول خریداری می شد؛ اما هنوز خریداری نشده و بلاتکلیف مانده است، تعیین تکلیف شود.

تین نیوز

معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص املاک بزرگ مقیاس رها شده پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمیدرضا صارمی،  در مورد وضعیت املاک بزرگ مقیاس شهر تهران همچون گاراژها، سوله ها و کارخانجات تعطیل که رها شده اند، با تاکید بر اینکه این نوع اراضی به چند دلیل در شهر تهران شکل گرفته است، گفت: ما به این گونه زمین ها، زمین های خالی می گوییم و در تهران زمین های این چنینی که کارکردشان را از دست داده و فاقد کاربری شدند و به شکلی به محل متروکه و مخروبه تبدیل شده اند بسیار زیاد داریم، به گونه ای که ۶۰ الی ۷۰ درصد اراضی منطقه ۱۶ بلااستفاده هستند و فعالیت خاصی ندارند. این زمین های خالی، قبلا کاربری هایی همچون کارخانجات، گاراژ و ... داشتند؛ اما به دلیل موضوعاتی همچون مسائل محیط زیست، انتقال مشاغل به خارج شهر و ... بلااستفاده مانده اند و رها شده اند.

وی با بیان اینکه بخشی از این زمین ها در طرح های توسعه ای قرار گرفتند؛ اما اجرای این طرح ها به طول انجامید و بلااستفاده رها مانده اند، اظهارکرد: این زمین ها را برابر طرح های تفصیلی، برای مکان هایی با کاربری های آموزشی، بهداشتی و ... در نظر گرفتند؛ اما توسط وزارتخانه ها یا سازمان های متولی کاربری تعیین شده خریداری نشدند و این اراضی رها شده، در انتظار تعیین تکلیف مانده اند.

کاهش میزان تقاضای اخذ پروانه های تجاری در تهران

صارمی با بیان اینکه برخی از اراضی نیز به دلیل مشکلات حقوقی و ملکی بلاتکلیف مانده است، گفت: قانون منع تغییر کاربری فقط برای اراضی فاقد کاربری و خارج از شهر است؛ اما متأسفانه این قانون به داخل شهر نیز تعمیم داده شده است و این در حالیست که بسیاری از پهنه های شهر تهران، پهنه های تجاری و اداری هستند و اجازه تبدیل کاربری این پهنه ها به کاربری مسکونی نیست و این در حالیست که در سال های اخیر با توجه به تغییر در سبک زندگی و پیشرفت های اپلیکیشن های فروش مجازی کالا و خریدهای آنلاین بسیاری از مغازه های تجاری عملا کارکرد قبلی خود را ندارند، به گونه ای که تقاضای اخذ پروانه های تجاری از ما نیز به شدت کم شده است.

معاون شهردار تهران با تأکید بر لزوم اخذ راهکارهایی برای حل این مشکل گفت: راهکار اول این است که موضوع در مصوبه شورای عالی شهرسازی تغییر کند و دومین اقدام این است که املاک و اراضی که باید توسط سازمان ها و دستگاه های مسئول خریداری می شد؛ اما هنوز خریداری نشده و بلاتکلیف مانده است، تعیین تکلیف شود.

وی در مورد رایزنی برخی مناطق با صاحبان این گونه املاک برای احیا یا تعیین تکلیف اراضی وملک رها شده نیز گفت: به دنبال آن هستیم که در هرجایی که امکان دارد، با ارسال پرونده اراضی این چنینی به کمیسیون ماده ۵، زمین های رها شده را فعال کنیم و این یک مأموریت جدی برای شهرداران همه مناطق تهران است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.