| کد خبر: 270228 |

معرفی تونل های ریلی مشهور جهان؛ از طولانی ترین تونل جهان تا آسیا| بخش دوم

ساخت تونل ها به ویژه در مناطق مرتفع و صعب العبور، نشان دهنده میزان توانمندی شرکت های سازنده و میزان اهمیت توسعه راهسازی برای دولت های محلی محسوب می شود. امروزه تونل های متعددی در بخش های جاده ای و ریلی مشغول به فعالیت هستند که کمک شایانی به حمل و نقل عمومی می کنند.

تین نیوز

ساخت تونل ها به ویژه در مناطق مرتفع و صعب العبور، نشان دهنده میزان توانمندی شرکت های سازنده و میزان اهمیت توسعه راهسازی برای دولت های محلی محسوب می شود. امروزه تونل های متعددی در بخش های جاده ای و ریلی مشغول به فعالیت هستند که کمک شایانی به حمل و نقل عمومی می کنند.

معرفی طولانی ترین تونل های ریلی جهان از آسیا تا اروپا | بخش اول 

اما اختراع دستگاه های حفاری تونل (TBM) توسط «مارک ایسامبارد برونل» منجر به ایجاد انقلابی جدید در ساخت تونل ها شد. با تولید این دستگاه ها در مقیاس وسیع، به نظر می رسد ساز و کار تونل سازی نیز تا حد زیادی تحت تاثیر و پیشرفت چشمگیر قرار گرفته است. این ماشین ها در نوع استاندارد خود، قادر به حفر تونل هایی با ارتفاع ۱۷ متر و طول ۱۵۰ متر (در هر قطعه) هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری ریل نیوز؛  بسیاری از تونل های پیشرفته امروزی در کشورهای توسعه یافته توسط همین ماشین ها ساخته شده و برخی از آنها مانند تونل فرودگاه بین المللی شانگهای به طول ۶۰.۵ کیلومتر نیز قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ ساخته شوند. در ادامه این مطلب، قصد داریم به بررسی چند تونل بزرگ ریلی جهان بپردازیم.

تونل ریلی دریاچه سونگشان چین به طول ۳۸.۸ کیلومتر

تونل ریلی دریاچه سونگشان چین منطقه بین ایستگاه جیائو و ایستگاه چانگپین شرقی واقع شده است. برای دیدن این تونل باید بلیط مسیر ریلی هوئیژو یا همان «گوآنگ هوئی» در راه آهن جنوب چین را تهیه نمایید. تونل دریاچه سونگشان به طول ۳۸.۸۲ کیلومتر، در حقیقت طولانی ترین تونل ریلی در چین محسوب می شود که ۶ ایستگاه ریلی را به یکدیگر مصتل می سازد. قطار این خط نیز از نوع سریع السیر بوده که مسافران می توانند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، مسیر این تونل بزرگ را بپیمایند. گفتنی است، تعداد ۳۱ قطار مسافری و باری در طول روز از این تونل تردد می کنند که آن را در زمره یکی از پر تردد ترین خطوط ریلی چین قرار داده است. ساخت تونل سونگشان از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و اواخر سال ۲۰۱۷ به بهره برداری رسید.

تونل ریلی «یولهی یئون» کره جنوبی به طول ۵۰.۳ کیلومتر

تونل ریلی یولهی یئون کره جنوبی نیز در زمره طولانی ترین تونل های ریلی در جهان محسوب می شود که در استان «گیونگ گی» این کشور واقع شده است. این تونل عظیم در سال ۲۰۱۶ پس از ۵ سال کار مداوم افتتاح شد. نکته جالب اینجاست که این تونل در مسیر ریلی سوسئو واقع شده که طول آن در مجموع به ۶۱ کیلومتر می رسد. یعنی ۵۰ کیلومتر از مجموع ۶۱ کیلومتر این مسیر را تونل تشکیل می دهد که در نوع خود بی نظیر است. این خط ریلی منطقه سوسئو در سئول را به پیانگ تائک در جنوب این شهر متصل می سازد.

قطاری که در این مسیر سیر می کند نیز از نوع سریع السیر بوده و بیش از ۲۴۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد. سبک ساخت این تونل به «روش جدید اتریشی» مشهور است که مدرن ترین تونل های جهان نیز بر اساس همین شیوه ساخته می شوند. دولبت کره جنوبی برای ساخت این تونل، بیش از ۹۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

تونل ریلی کانال، پل ارتباطی فرانسه و بریتانیا به طول ۵۰.۵ کیلومتر

تونل کانال یکی از مشهورترین تونل های ریلی جهان به حساب می آید. این تونل که بیش از ۵۰ کیلومتر طول دارد، دو کشور فرانسه و بریتانیا را را به یکدیگر منتصل ساخته و یکی از شاهراه های مهم ارتباطی در جهان محسوب می شودو. روزانه هزاران نفر از شهروندان بریتانیا و فرانسه برای کار در کشور مقابل، از این مسیر ریلی استفاده کرده و به سادگی میان دو کشور تردد می کنند.

هزینه ساخت این تونل بیش از ۱۴.۷ میلیارد دلار برآورد شده ور در سال ۱۹۹۴ پس از ۶ سال کار مداوم به بهره برداری رسید. در نقاط مختلف این تونل دو کاناله، خدمات امدادی، اورژانس و راه های خروج اضطراری به خوبی طراحی و تعبیه شده اند. همچنین، مسافرین می توانند تمام طول این مسیر را با سرعت ۳۷۵ کیلومتر در ساعت پیموده و به سرعت، در محل کار خود در کشور مقابل حاضر شوند! نکته جالب توجه دیگر که تونل کانال را به مشهورترین تونل جهان تبدیل کرده اینکه، ۳۸ کیلومتر از طول این مسیر، از زیر دریا عبور کرده که هزینه و فناوری ساخت آن حیرت آور به نظر می رسد.

تونل ریلی سِیکان ژاپن به طول ۵۳.۹ کیلومتر

تونل ریلی راه آهن سیکان ژاپن با طول حدود ۵۴ کیلومتری خود، طولانی ترین تونل ریلی در آسیا محسوب می شود. این تونل ریلی از تنگه تسوگارو در مجمع الجزایر هوکایدو آغاز شده و تا جزیره هونشو ادامه دارد. نکته جالب توجه در خصوص این تونل اینکه پروژه یاد شده ۱۰۰ متر زیر بستر دریا و ۲۴۰ متر پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است.

این شاهکار مهندسی ریلی در سال ۱۹۸۸ مورد بهره برداری قرار گرفته و میزبان دو نوع قطار معمولی و سریع السیر است. ۲۳.۳ کیلومتر از مسیر تونل سیکان در زیر بستر دریا قرار گرفته و پس از تونل کانال، دومین تونل طولانی زیردریایی جهان محسوب می شود.برای ساخت این تونل، بیش از ۱۶۸ هزار تن فولاد و ۱.۷۴ میلیون تن سیمان استفاده شده است. همچنین برای حفاری این تونل نیز از ۲۸۶۰ تن مواد منفجره استفاده شده که آن را به یکی از گرانترین پروژه های زیرساختی جهان تبدیل نموده است.

تونل پایگاه گوتتارد سوئیس به طول ۵۷.۱ کیلومتر

تونل ریلی پایگاه گوتتارد به طول ۵۷ کیلومتر، دقیقا از دل رشته کوه های آلپ عبور کرده و عنوان طولانی ترین تونل جهان را به خود تخصیص داده است. این تونل در حقیقت یکی از سه تونل بزرگ منطقه NRLA در سوئیس محسوب می شود که دو تونل دیگر نیز عبارتند از تونل پایگاه کانِری و تونل پایگاه لوتشبرگ.

معمولا از این تونل برای حمل بار بین بندر استراتژیک روتردام و ژنو استفاده می شود. اما در بخش مسافری نیز خدمات شایانی به حمل و نقل ریلی اروپا داشته است. چراکه ساخت این تول منجر شد تا مسیر ریلی شمال به جنوب اروپا بین زوریخ سوئیس و میلان ایتالیا حدود یک ساعت کوتاهتر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.