| کد خبر: 161889 |

◄ دستاوردهای سفر نجفی به «ورشو»

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دستاوردهای سفر نجفی به ورشو را تشریح کرد و گفت: در حوزه بازیافت زباله، خرید واگن و اتوبوس اتفاقات خوبی در پی این دیدار رخ خواهد داد.

تین نیوز

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دستاوردهای سفر سهرداذ تهذان به ورشو را تشریح کرد و گفت: در حوزه بازیافت زباله، خرید واگن و اتوبوس اتفاقات خوبی در پی این دیدار رخ خواهد داد.

به گزارش تین‌نیوز، مهدی حجت به تشریح دستاوردهای سفر اخیر شهردار تهران و هیئت همراه به ورشو پرداخت و گفت: رابطه ایران و لهستان به دلیل وقایع تاریخی گذشته مثبت بوده است، چراکه در جنگ جهانی دوم حدود 120 هزار نفر از آوارگان لهستانی وارد ایران می‌شوند و مردم مهمان‌دوست ایران نیز از آن‌ها به‌خوبی میزبانی می‌کنند و این نحوه پذیرایی فوق‌العاده ایرانیان از آوارگان سبب می‌شود که خاطره خوشی در ذهن لهستانی‌ها از ایرانیان وجود داشته باشد. به‌گونه‌ای که هنوز باگذشت چند دهه از این واقعه مردم لهستان از ایرانی‌ها به‌خوبی یاد می‌کنند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه کشور لهستان صنعتی نیست اما نسبتاً پیشرفته است و تجربیات خوبی در حوزه مدیریت شهری دارد، گفت: ورشو در قسمت حمل‌ونقل سابقه خوبی دارد به‌گونه‌ای که یک شرکت اتوبوس‌رانی قوی دارد و همچنین در بحث تولید واگن‌های مترو نیز صنعتی کار می‌کند و معتقدند دارای صنعت کشور آلمان اما باقیمت پایین‌تر هستند.

حجت بابیان اینکه در این سفر از پروژه‌های محیط زیستی و حمل‌ونقلی ورشو بازدید کردیم، افزود: مبادله تجربیات دو شهر تهران و ورشو یکی از مهم‌ترین محورهای این سفر بود و جالب است بدانید شهر ورشو دارای شورای شهری با 60 عضو است که جلسات شورا نیز هر دو ماه یک‌بار بود.

وی بابیان اینکه شهر ورشو بسیار کوچک‌تر از شهر تهران است و تنها یک‌میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد، ادامه داد: در این سفر بحث خرید اتوبوس، واگن مترو و انتقال تجربیات بازیافت زباله به‌طور جد در دستور کار هیئت ایرانی قرار گرفت.

حجت بابیان اینکه جالب است بدانید نکته قابل‌توجه در شهر ورشو این بود که مسئله پارکینگ نداشتند، گفت: چراکه حمل‌ونقل بسیار قوی بخصوص در حوزه اتوبوس‌رانی و تراموا داشتند و حمل‌ونقل عمومی به‌سادگی انجام می‌شد.

حجت بابیان اینکه در مورد حمل‌ونقل موضوع خرید اتوبوس را به‌صورت جدی‌تر پی می‌گیریم، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم ورشو نسبت به ساخت دوباره ساختمان‌ها اقدام کرد اما ازآنجایی‌که در این شهر مالکیت زمین در اختیار دولت است شهرداری توانست طی یک بازه زمانی، آرام‌آرام نسبت به بازسازی ساختمان‌ها اقدام کند. به‌طوری‌که شما وقتی به ورشو بروید می‌بینید که تنها یک خیابان به نام سلطنتی دارند که از قسمت قدیمی شهر شروع و تا قسمت جدید شهر ادامه دارد و در این خیابان ساختمان‌های قدیمی وجود دارد اما به فاصله چند پلاک می‌بینید که ساختمان‌های نو در حاشیه این خیابان وجود دارد.

معاون شهردار تهران بابیان اینکه مسائل متنوعی در این سفر موردبحث قرار گرفت، افزود: از آنجایی‌که ورشو یکی از سیستم‌های قوی حمل‌ونقلی دارد طبیعتاً در این حوزه بیشتر به بحث و تبادل‌نظر پرداختیم. همچنین در خصوص ارتباطات فرهنگی مباحثی مطرح شد و ازآنجایی‌که ما خیابانی به نام ورشو در تهران داریم مقرر شد که بررسی‌های لازم برای نامیدن یکی از خیابان‌های این شهر به نام تهران انجام گیرد. البته یک پارک هم در این شهر به نام تهران است.

حجت بابیان اینکه در این سفر استفاده از تجربیات زباله‌سوزی در ورشو به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت،‌ گفت: مسئولان شهر ورشو معتقد بودند که زباله‌سوز آن‌ها در دنیا بی‌نظیر است. چراکه لازم نبود در این سیستم زباله‌سوزی، تفکیک زباله صورت گیرد.

وی در تشریح چگونگی فعالیت زباله‌سوز شهر ورشو گفت: آن‌ها در توضیحات خود عنوان کردند که هر مقدار زباله که وارد دستگاه شود با درجه حرارت 150 پخته خواهد شد و با این روش بوی نامطبوع آن از بین می‌رود و همچنین با استفاده از مواد استریل، استریل می‌شوند و بعد غربالگری شده و با استفاده از اشعه لیزر زباله‌ها بسته به نوع و جنسشان تفکیک می‌شوند و در آخر کود قابل‌استفاده از زباله‌های تجدید پذیر به دست می‌آید و زباله‌های تجدید ناپذیر همچون آهن، شیشه و ... نیز مجدداً به چرخه استفاده بازخواهند گشت.

معاون شهردار تهران افزود: قطعاً به‌طور جد موضوع خرید اتوبوس، واگن مترو و استفاده از تجربیات بازیافت زباله را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

منبع: شهرداری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.