| کد خبر: 151543 |

دمی با کنترلرهای ترافیک هوایی

هارمونی آرامش در آبی آسمان

نجمه شمس- بر شانه پرنده آهنین می‎نشینیم، می غرد و اوج می‎گیرد و پرواز آغاز می‎شود، می‎رود و می‎رود تا با نزدیک شدن به مقصد، کم کم خود را به زمین نزدیک کند و بنشیند و لحظاتی آرام گیرد...

تین نیوز

بر شانه پرنده آهنین می‎نشینیم، می غرد و اوج می‎گیرد و پرواز آغاز می‎شود، می‎رود و می‎رود تا با نزدیک شدن به مقصد، کم کم خود را به زمین نزدیک کند و بنشیند و لحظاتی آرام گیرد...

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، این سطرها خلاصه تجربه همه ما از پرواز با هواپیماست، ولی در پشت صحنه این پرواز و سفر چه می گذرد؟ پروازی که در پس آن افرادی هوشیار، هدایتگر لحظه لحظه اش هستند.

وقتی قصد سفر با هواپیما را داریم و در فرودگاه چشم انتظار رسیدن زمان پرواز هستیم، خلبان مشغول هماهنگی با برج کنترل برای روشن کردن موتور، اختصاص ارتفاع پرواز و مسیر هواپیما تا مقصد است. پس از هدایت هواپیما تا اول باند توسط واحد "کنترل زمینی برج کنترل"، زمانی که هواپیما از باند جدا می شود تا فاصله حدوداً 5 مایل (8 کیلومتر) از فرودگاه هواپیما توسط واحد "برج کنترل" هدایت شده و بین پروازهای موجود در این محدوده جدایی های استاندارد اعمال می‎‎ شود، در این هنگام سیگنال های ارسالی از ترانسپوند هواپیما که حامل اطلاعات پرواز نظیر سرعت، جهت، ارتفاع، مقصد و مسیر هواپیما است، به صورت یک بلیپ (نشانگر موقعیت هواپیما در رادار) در مانیتور رادار واحد "تقرب برج کنترل" ظاهر می شود.

به این ترتیب از فاصله 5 مایلی تا فاصله 40 تا 70 مایلی (64 تا 112 کیلومتر) از فرودگاه، پروازها تحت کنترل واحد تقرب قرار می گیرند وظیفه این واحد، کنترل پروازهای ورودی و خروجی به محدوده پایانه(ترمینال) هوایی فرودگاه ها است. هواپیما پس از گذشتن از محدوده پایانه هوایی و اعمال جدایی بین پروازهای ورودی و خروجی برای قرار گرفتن در شبکه مسیرهای هوایی کشور، تحویل "مرکز کنترل فضای کشور" می شود.

در ادامه کنترلرهای مرکز کنترل فضای کشور (کارکنان مراقبت پرواز)، در طول سفر هوایی، با استفاده از رادار، هواپیما را در شبکه گسترده راه های هوایی کشور هدایت می کنند و با نزدیک شدن به فرودگاه مقصد ضمن کاهش دادن ارتفاع هواپیما، آن را در نقطه تبادل ترافیکی به واحد تقرب تحویل می دهد. واحد تقرب نیز هدایت هواپیما را تا محدوده فرودگاه برعهده می‎گیرد و پس از آن برای فرود نهایی در باند فرودگاه، هواپیما تحویل واحد برج کنترل می شود.

اما مرکز کنترل فضای کشور تنها به پروازهای داخل کشور خدمت نمی دهد بلکه پروازهای عبوری دیگر کشورها از آسمان کشور را نیز هدایت می کند و برای این منظور در مرحله ورود و خروج هواپیماها بر فراز آسمان ایران آنها را از طریق 43 نقطه تبادل ترافیکی با مراکز کنترل 11 کشور همسایه تبادل می کند.

در آستانه20 اکتبر مصادف با 28 مهر روز جهانی کنترل ترافیک هوایی هستیم و آن را بهانه ای قرار دادیم تا با حضور در مرکز کنترل فضای کشور، دمی همراه مردان و زنان کنترلر ترافیک هوایی باشیم. شغلی خاص که به اعتقاد کارشناسان بین المللی در زمره 10 شغل حساس جهان قرار دارد.

ایمنی بیشتر پروازها درگرو جذب بیشتر کنترلرهاست

با مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در مورد این حرفه، وضعیت نیروی انسانی و دغدغه‎های کارکنان آن به گفتگو نشستیم.

مسعود نیکبخت در ابتدا یاد و خاطره حسن کمالی و محمدعلی رومینا را که در حین کار و به دلیل فشار بالای آن جان باختند را گرامی داشت و از پرهیزکار، حضوری، سهرابی و دیگرانی یاد کرد که آنها نیز تحت تاثیر فشارهای روانی و استرس کار در خارج از محیط کار جان باختند.

وی با بیان اینکه کنترلر وقتی روی صندلی می‎نشیند باید تمام هواپیماهای تحت کنترل را در ذهن داشته باشد و در لحظه، بهترین تصمیم را برای هدایت آنها بگیرد، گفت: کنترل ترافیک هوایی برای هدایت ایمن هواپیماها، خدمات خود را در سه سطح شامل خدمات اطلاعات ناوبری پرواز، خدمات کنترل با دستورالعمل و خدمات کنترل با رادار ارائه می دهد که البته به آنها باید خدمات خاص در شرایط اضطراری را نیز افزود.

نیکبخت با بیانی هنرمندانه، کنترلر ترافیک هوایی را به رهبر ارکستری تشبیه کرد که نت‎های او همان بلیپ ها یا نشانگرهای هواپیما بر صفحه رادار و ملودی‎های آن نیز همان فرمان های هدایتگر کنترلر هستند. اگر این رهبر ارکستر کارش را به خوبی انجام دهد هارمونی زیبایی خلق می شود که همان مدیریت ترافیک هوایی است.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با بیان اینکه یک کنترلر پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی موظف است که دوره‎های آموزشی طولانی مدت تخصصی را نیز سپری کند، توضیح ‎داد: یک کنترلر برج کنترل باید برای ورود به شرایط واقعی کار ابتدا دوره تخصصی ویژه ای با عنوان 052 را در 180 ساعت و در طول چند سال سپری کند و در آزمون تئوری و عملی آن موفق شود. همچنین باید به به زبان انگلیسی سطح چهار ایکائو تسلط یابد و همواره تحت آزمایش های پزشکی قرار گیرد.

وی افزود: کنترلر تقرب نیز باید دوره 180 ساعته 053 و کنترلر رادار نیز باید دوره 054 را طی 240 ساعت بگذراند تا پس از گذراندن آزمون، بتوانند کار خود را به عنوان کنترلر مسئول شروع ‎کنند.

مسعود نیکبخت با اشاره به اینکه یک کنترلر در طول خدمت خود برای رسیدن به سطوح کاری بالاتر موظف است دوره‎های مختلفی را سپری و گواهی‎نامه دریافت کند، گفت: با این وجود در زمان محاسبه دستمزد، تنها مدرک تحصیلی مبنا قرار می گیرد و به گواهی نامه های مربوط به این دوره های بلند مدت و مهم توجهی نمی شود که باید به منظور افزایش و حفظ انگیزه در میان کارکنان این رویه اصلاح شود.

نیکبخت در مورد عمده‎ترین دغدغه و مشکل اداره‎کل کنترل ترافیک هوایی گفت: اکنون در کشور 995 کنترلر داریم که بر اساس نیازسنجی انجام شده در دو سال پیش، به دلیل کمبود شدید نیرو باید 900 نیروی جدید نیز به آنها اضافه می شد که محقق نشد. اکنون با وجود افزایش سکتورها در مرکز کنترل فضای کشور و افزایش پروازهای عبوری، در مرکز کنترل فضای کشور و همچنین در برخی فرودگاه‎ها از جمله بندرعباس، بوشهر و اهواز با کمبود شدید نیرو روبه‎رو هستیم.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی باعث می شود که تعداد هواپیماهای تحت کنترل همزمان یک سکتور که طبق استاندارد جهانی حدود 15 هواپیما است در ایران گاها تا 40 هواپیما برسد و این موجب افزایش فشار کار و خستگی کنترلرها و احتمال پایین آمدن ضریب ایمنی می شود، گفت: البته اخیراً به خواست شرکت، بر اساس سند 9426 ایکائو که به مبحث تامین نیروی انسانی واحدهای کنترل ترافیک هوایی می پردازد، با در نظر گرفتن محدودیت های موجود در جذب نیروی انسانی، برای جذب 660 نیروی جدید توجیه آورده ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

نیکبخت با بیان اینکه کنترلرها به دلیل نوع کار و مسئولیت بالای خود در شرایط دشوار کاری و استرس‎ به سرمی‎برند، افزود: برای رفع مشکلات احتمالی دو روز در هفته، روان شناسانی برای بررسی و مشاوره در مرکز کنترل فضای کشور، فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) که بیشترین فشار کاری را دارند حضور پیدا می‎کنند. همچنین با همکاری متخصصان یوروکنترل، به طراحی یک برنامه آموزشی با موضوع مدیریت استرس ناشی از سوانح هوایی پرداخته‎ایم که درآن خود همکاران به یکدیگر کمک می‎کنند تا به شرایط روحی عادی بازگردند.

وی ضمن اشاره به اینکه در این اداره کل به منظور بهره گیری از نرم افزارهای رایانه ای و فناوری های نوین اقدامات خوبی با بهره گیری از توان داخلی انجام شده است، گفت: یکی از کارهای مهم انجام شده، مستقیم و کوتاه‎کردن مسیرهای هوایی است که موجب بهره برداری بهینه از آسمان کشور که یک ثروت خدادادی و محدود تلقی می شود، شده است. این امر از طریق بازطراحی فضای کشور و جایگزینی ناوبری ماهواره‎ای به جای ناوبری زمینی و کاهش فاصله مسیرهای هوایی انجام شده است.

نیکبخت ادامه داد: در این زمینه متخصصان اداره طراحی دستورالعمل های پرواز اداره کل با همکاری متخصصان اداره کنترل فضای کشور و با استفاده از دانش روز و با بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی به طراحی چهار مسیر موازی که شمال و جنوب کشور را به هم متصل می کند پرداخته اندکه نقش مؤثری در ورود رقابتی آسمان ایران در جذب هر چه بیشتر پروازهای عبوری دارد.

اینجا اولین خطا آخرین خطاست

در مرکز کنترل فضای کشور مجموعا 120 نیروی مرد و پنج نیروی زن مشغول به کار هستند که به صورت شیفتی تمام پروازهای مسافربری، نظامی، تفریحی و غیره آسمان ایران را با دقت هدایت میکنند.

دمی نیز با لطف الله ازگلی یکی از سرکشیک‎های مرکز کنترل فضای کشور نشستیم. وی 26 سال است که مسئولیت کنترل ترافیک هوای را برعهده دارد و معتقد است باید کنترل پرواز را جزو مشاغل سخت محسوب کنند؛ 30 سال کار برای ما با توجه به شرایط سخت و استرس زیاد، عادلانه نیست.

وی در بیان حساسیت این کار گفت: در کار مراقب پرواز خطا جایی ندارد و اولین خطا آخرین خطا محسوب می شود که با توجه به ابعاد آن می تواند بار جانی، مالی و حتی اجتماعی و سیاسی زیادی را به کشور تحمیل ‎کند.

ازگلی وجود ساعت کار بالا و استرس بیش از حد را عاملی برای بروز بیماری های مختلف در میان کنترلرها عنوان کرد و گفت: با تمام مشکلات و مسائلی که با آن روبه‎رو هستم اما از اینکه توانسته‎ام برای کشورم مفید باشم همواره در وجود خود احساس غرور و افتخار می‎کنم.

کارم را با هیچ کار دیگری عوض نمی کنم

خانمی با میکروفن در حال گفتگوی انگلیسی با خلبان یک هواپیما بود. برایمان جالب بود بدانیم تعریف یک کنترلر زن از شغل پرمخاطره و حساسش چیست و چه دغدغه‎هایی دارد.

مریم رجبی با تاکید بر اینکه برای هر خانمی پذیرفتن این شغل در کنار مسئولیت همسری و مادری بسیار سخت و دشوار است، گفت: وقتی روی صندلی مقابل مانیتور می‎نشینم دیگر باید از فکر فرزندانم بیرون بیایم و تمام ذهن را متمرکز در کارم کنم.

وی در مورد لحظه‎های حساسی که در حین کار پیش می آید، گفت: همین دو روز پیش بود که دستگاه کنترل فشار داخل کابین یکی از هواپیماها از کار افتاد و خطر پارگی پرده گوش و بدتر از آن خفگی سرنشینان وجود داشت. خلبان به من اطلاع داد که باید فورا پایین بیاید و هر لحظه که به تاخیر بیفتد صدمات جسمی به مسافران وارد می شود. اما در همان زمان هواپیمای دیگری در مسیر آن پرواز در حال عبور بود و باید اول آن را با صدور فرامینی به خلبان از مسیر این هواپیمای مذکور دور می کردم. در آن شرایط که مشغول هدایت این دو هواپیما بودم با خود فکر می‎کردم اگر این دو هواپیما به هم برخورد کنند جان حدود 500 انسان از دست می رود. سرم به شدت درد گرفت و هنوز هم نتوانسته‎ام به شرایط عادی برگردم.

با 15 سال سابقه کاری در جواب اینکه اگر به عقب برگردد باز هم همین شغل را انتخاب می‎کند یا نه، گفت: وقتی روی صندلی پوزیشن می‎نشینم و مشغول کار هستم، فشار خونم پایین می‎آید و ساعت‎ها دستم یخ می کند ولی آن قدر از نتیجه کارم احساس رضایت می‎کنم که این شغل را با هیچ کار دیگری عوض نخواهم کرد.

این مجال هم به پایان رسید اما چه خوب می شد که روز جهانی کنترل ترافیک هوایی بهانه‎ای شود تا کار با ارزش این زنان و مردان صبور و فداکار بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.