| کد خبر: 270676 |

پرداخت ۴ میلیون فرانک بدهی راه آهن به ترکمنستان

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در تلاش برای بازپرداخت بدهی های ارزی به کشورهای مختلف هستیم، گفت: سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه می شود.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در تلاش برای بازپرداخت بدهی های ارزی به کشورهای مختلف هستیم، گفت: سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم به نحوی که این بدهی از شش میلیون فرانک به دو میلیون فرانک رسیده و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید میعاد صالحی با اشاره به عملکرد راه آهن در ۱۴۰۲ گفت: از موضوعاتی که در جلسات مختلف بررسی شد پیگیری ماده ۱۲ رفع موانع تولید بود و تلاش شد نقطه عطفی داشته باشیم. پرداخت معادل مصرف سوخت هر تن - کیلومتر ۳۵ سی سی و هر نفر - کیلومتر ۲۰ سی سی از سوی وزارت نفت به شرکت های سرمایه گذار ریلی سال ها در متن قانون وجود داشت.

صالحی ادامه داد: در این ماده ۷.۵ میلیارد دلار صرفه جویی مصرف سوخت پیش بینی شده بود اما جز یک پرداخت علی الحساب در سال های گذشته یعنی ۱۰۰ میلیون دلار انجام نشده بود. این ماده سال گذشته عملی شده و با پیگیری های راه آهن وزارت راه، حواله هزار میلیارد تومان تا پایان سال گذشته پرداخت شد.

تعمیر ترمز ۸۰۰۰ واگن باری 

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به بحث اصلاح سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی گفت: طی ده ها سال به دلیل فقدان بودجه، حدود یک سوم واگن های در سیر بدون ترمز سیر می کردند و از ۲۵ هزار واگن، ۸۰۰۰ دارای عیب ترمز بودند. یک سال روی این موضوع کار کردیم و در مهر ۱۴۰۲ تصمیم بر اجرا گرفتیم. 

صالحی با بیان اینکه عادات بهره برداری در راه آهن برای جابه جایی واگن های بدون ترمز باید به سمت ایمنی بالاتر حرکت می کرد، گفت: این اتفاق افتاد و ظرف سه ماه حدود ۸۰۰۰ واگن معیوب از نظر ترمز را ترمزدار کردیم. امروز هیچ واگن باری بدون ترمزی در شبکه ریلی راه آهن سیر نمی کند؛ درحالی که در سال های گذشته این مساله وجود داشت.

وی با اشاره به تشکیل قطار باری کامل بیان کرد: در قانون برنامه هفتم به این موضوع اشاره شده است. مقدمات این کار را در ۱۴۰۲ فراهم کردیم و در سه ماهه پایانی عمده قطارهای باری ما قطار باری کامل شد. بدین ترتیب در آغازین روزهای اجرای قانون برنامه هفتم، بیش از ۹۰ درصد از سیر قطارهای باری ما کامل است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تنوع بخشی به محصولات ترانزیتی اظهار کرد: ما در سال گذشته در حوزه ترانزیت ریلی ۱۰ درصد رشد داشتیم. عمده ترانزیت ما در محصولاتی به جز گوگرد بوده است. از کشورهای هدف ترانزیت، کشور روسیه بود که سال گذشته به کشورهای همکار ما با اولین بار کود پتاس اضافه شد.

پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگن ها در زمان تخلیه

صالحی درباره سرعت سیر واگن ها هم توضیح داد: سرعت سیر باری واگن های ما ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و سرعت سیر مسافری تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هم قابلیت دارد، اما سرعت باری بازرگانی ما ۵ کیلومتر بر ساعت است. عمده پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگن ها در زمان تخلیه یا معطل ماندن در صف تخلیه است. 

وی ادامه داد: برای مثال بار ترانزیتی ظرف سه روز از سرخس تا بندرعباس حمل می شود اما ممکن است در مقصد پنج روز و بیشتر معطل بماند که سرعت بازرگانی را افزایش می دهد. یکی از اهداف ما برای سال جدید افزایش سرعت بازرگانی است. با آیین نامه کیلومتراژ، لکوموتیوران ها، روسای قطارهای باری و مسافری سعی می کنند زمان های بیهوده را حذف کنند و سرعت بازرگانی را افزایش دهند. 

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به راه اندازی بندر خشک آپرین بیان کرد: حدود ۷۰ درصد واردات ریلی ما به پایتخت می آید و از تهران توزیع می شود، با راه اندازی بندر خشک آپرین حجم عملیات ما دو برابر شده است. با توجه به فراخوان برای جذب سرمایه بخش خصوصی، بخشی وارد عملیات عمرانی شده و امیدواریم بندر خشک فعال تر شود.

صالحی بیان کرد: سال گذشته راه اندازی قطار ترکیبی ایران - کربلا به صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه آهن شلمچه - بصره است و اکنون در حال مین روبی زمین های باقی مانده هستیم. طی جلسه ای که روز گذشته داشتیم، مقرر شد در روزهای آینده زمین را برای احداث به ما تحویل دهند. 


پرداخت بدهی ۴ میلیون فرانکی به ترکمنستان 

وی با تاکید بر سیستماتیک کردن عمده خدمات و حذف امضاهای طلایی بیان کرد: ما در حال کمر راست کردن از بازپرداخت بدهی های ارزی به کشورهای مختلف هستیم. از جمله اینکه سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم، به نحوی که این بدهی از شش میلیون فرانک به دو میلیون فرانک رسیده و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه می شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که از دوره های قبلی به جا مانده بود، با کاهش توقف واگن های مسافری و تغییر نسل زمان های مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا شاهد بیش از ۷ درصد جابه جایی مسافر بودیم. بدین ترتیب از ۲۸ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در ۱۴۰۲ رسیدیم و رکورد جابه جایی مسافر ریلی در تاریخ حمل و نقل ریلی شکست. 

صالحی در پاسخ به اینکه چه تعداد لکوموتیو سال گذشته تعمیر شد، گفت: قبل از اینکه بنده مسئولیت را در راه آهن به عهده بگیرم، ۹۵۰ لکوموتیو داشتیم و اکنون حدود ۱۰۰۰ لکوموتیو داریم. سال گذشته با ظرفیت های داخلی ۲۱ لکوموتیو باری نو تولید کردیم، ۱۵۰ لکوموتیو مسافری زیمنس با عمر متوسط ۱۱ سال داریم که از این تعداد، زمانی که به راه آهن آمدم ۵۰ لکوموتیو متوقف دائم بود، از ۱۰۰ لکوموتیو ۸۲ عدد کار می کرد و از این تعداد فقط ۱۷ لکوموتیو در بهره برداری سالم بود. 

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ لکوموتیو بیش از ۲۰ سال استفاده نمی شده است و حدود ۱۵۰ لکوموتیو متوقف هستند، اما ما در مسیر بازگرداندن به سیر لکوموتیوهایی هستیم که تکنولوژی آنها هنوز منقضی نشده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره تهاتر نفتی برای پروژه های راه آهن بیان کرد: استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی سال ۱۴۰۰ استارت خورده و مسیر طولانی در کشور طی شده تا برای تامین مالی قوی تر پروژه های راه استفاده شود. ۱۰ میلیارد دلار برای پروژه های وزارت راه تصویب شد که نیاز داشت در سطح دولت مصوبات مختلفی تصویب شود و اکنون بخشی از پروژه های وزارت راه از طریق تهاتر تامین مالی می شود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 1

    خسته نباشید و خداقوت